Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck
Faglig enhet for universitetspedagogikk Epost

2 Små skriveaktiviteter inkluderer:
Logg Stikkord Tankekart Friskriving Sammendrag Overskriving - skrive videre på noe en annen har skrevet …mmm!

3 Loggskriving Logg er studenters korte, skrevne svar på spørsmål fra lærer om noe ved undervisningen/lærestoffet. Åpne eller mer lukkede spørsmål; læreren velger. Navnes, gis til lærer, tilbake til student. Gjerne flere runder på samme ark. Kan stimulere faglig refleksjon, og gi læreren innblikk. For mer om logg, se ark (basert på Dysthe og Hertzberg 2006, se også revidert utgave 2016).

4 Oppg A: Logg (på papir) Ditt Navn Her Dato her (27/3) ”Min tidligere erfaring med å bruke småskriving i undervisning er ……….” (leveres til lærer)

5 Å komme i gang/skrive seg inn i et tema
Benyttes ofte når en skal starte på nytt tema: Idèmyldring – fri assosiasjon til tema / begrep Mobilisere relevante forkunnskaper NB læringseffekt, særlig «snublebegreper»! Skape forventninger / motivasjon / eierskap

6 Oppg B: Skrive seg inn - med vri
1. Skriv i 2 minutter uten å stoppe om: Blyanten

7 2. Fortette det du skrev, ved å gjøre om til én setning: «Det jeg egentlig vil si er……»

8 3. Snu arket, og … … gjør om det du har skrevet til et spørsmål

9 Oppg C: Friskriving og idèutvikling i 7 trekk
1. Skriv i 2 minutter uten å stoppe om: «Hvordan kan jeg bruke skriving i min undervisning?» 2. «Det jeg egentlig vil si er …» (1 setning) 3. Gjør om til et spørsmål 4. Friskriving 2 min «Hvorfor er dette poenget viktig og relevant» 5. Diskuter andre spørsmål som også bør vurderes, utelukkes eller integreres 6. Velg ett av spørsmålene 7. Som pkt 4

10 Strukturen bak de 7: (v/Karl Henrik Flyum oktober 2005)
1. Friskriving 2. Hovedbudskap (Det jeg egentlig vil si er …) 3. Spørsmålet bak 4. Forklare/begrunne 5. Alternative spørsmål (åpne for annet som ikke kom fram i denne friskrivingen) 6. Prioritere (ett av alternativene) 7. Forklare/begrunne

11 Sammendrag assosiasjonsoppgaver
Kan mobilisere relevant kunnskap om noe vi antar studentene kjenner til. Kan stimulere forventning/beredskap for å lære nytt. Kan senke terskelen for å tenke/ytre seg. Assosiasjonsopppgaver stimulerer lite presisjon eller ettertanke. Andre mikrooppgaver kan gjøre det.

12 Mikroskriving med presisjon: Definisjonsoppgaver
Lite skriving, mye tenking. Avgrensning og presisjon. Krever kjennskap til begrepet/relaterte begreper. Kan bidra til å: organisere kunnskap mobilisere og kontrollere/bevisstgjøre kunnskap, og egen forståelse/hukommelse tydeliggjøre forskjeller og likheter mellom fenomener generere spørsmål

13 Oppg D: Definisjon 1. Definer begrepet teori

14 2. Sett dere sammen to og to (fysisk eller virtuelt), les definisjonene for hverandre - hva er likt? - hva er ulikt? Prøv å bli enige om en definisjon

15 3. Les arket med definisjoner av «teori». Hva samsvarer/samvarer ikke med definisjonen dere kom frem til? Gjør eventuelle endringer.

16 Oppg E: “Overskriving”
1. “Det er flere gode grunner til å bruke små skriveaktiviteter i undervisningen. For det første.....” (Skriv i 5 min) 2. Overta en annens tekst, skriv videre. (5 min) 3. Overta en tekst du ikke har vært med på, skriv en oppsummering. (5 min)

17 Oppg F. Logg, 2. gang Fortsett på samme ark som før. ”Noen spørsmål jeg sitter igjen med om småskriving i min undervisning, er: …”

18 Oppgave G (variant av B): Komme i gang med et nytt tema
Bruk 4 minutter individuelt til å beskrive hva ”teleløsning” er. Skriv kontinuerlig uten stans Del med en annen og sammenlign beskrivelsene (5-7 min.) Fagområdet for universitetspedagogikk

19 Teleløsning Leksikal definisjon: teleløsning~løsning el. ~løysing
1 det at *telen går ut av bakken, telesmelting    2 tid på året da *teleløsningen (1) foregår Fagområdet for universitetspedagogikk


Laste ned ppt "Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google