Nøkkelområde 1 Generelle språkferdigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Jørgen Frost, ISP: Mediering av lesing Hordaland og Sogn og Fjordene Logopedlag Fredag den 31.1 kl
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Skriftspråkstimulering og barnelyrikk
Historiefaget i skolen
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Rolighetsmoen barnehage
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Språksystem og språkbruk
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Forskjeller på tale og skrift
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
som lingvistisk disciplin
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Skriving i begynneropplæringa
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Teorier om lesing LUB
Info om barn og begreper
Å lære å lese og skrive.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
© Tempolex ® To veier inn i leksikonet * De to veiene er gjensidig avhengig av hverandre og utvikler hverandre * Fonologisk.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
i overgangen fra barnehage til skole
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Velkommen til foreldremøte i 2a
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Lesskriv 4.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Nøkkelområde 1 Generelle språkferdigheter Det er viktig at barnet utvikler språket sitt på alle nivåer – noe som krever bevisst forhold til emnet hele tiden. Det muntlige så vel som den skriftlige språkstimuleringen legger grunnlaget i selve den gode ” her og nå” dialogene. Bruke alle sansene” seg selv”.

Nøkkelområde 1 Her-og-nå- dialogen ( samtalen med barnet) Aktiv lytting Begrepsstimulering Begreper gjennom direkte erfaring med referenter( 1 håndserfaring) og gjennom forklaring, beskrivelse, definisjon, det vil si gjennom andre ord ( andrehåndserfaring). Barn lærer best begreper både gjennom erfaring og ved at voksne forklarer.

Nøkkelområde 1 Samtaler om fortid (tilbakeskuende og oppsummerende sammen med barna.) Kunne prate om nåtid sammen med barna som går ut på å akkompagnere barna, og det å kunne prate om fremtiden som går ut på å kunne planlegge. Begrepsstimulering i sammenheng med daglige gjøremål, som går ut på å legge ord på livet, på det barnet gjør, på de erfaringer og opplever og på det de føler og tenker.

Nøkkelområde 1 Gruppesamtalen Samlingsstunden har vært hovedramme for barnehagens pedagogiske aktivitet. I samlingsstund kan barna få felles opplevelser, gruppeidentitet, samhold, felles beskjeder, sang, opplevelsesbok og planleggingssamtaler om noe barna er opptatt av. Gruppesamtale kan være en holdningsskapende og kunnskapsbyggende arena for barna.

Nøkkelområde 2 Situasjonsavhengig, dekontekstualisert, rekontekstualisert. Situasjonsavhengig språk (dekontekstualisert)-figur Desentrering barna får muligheten til å se en sak fra andre menneskers synsvinkel.( empati, objektivering av egne følelser).

Nøkkelområde 3 Hva er språklig bevissthet? Oppmerksomhetsforflytning fra språkets innhold til dets form Bindeledd mellom talespråklig kompetanse og lesing/skriving, ved at språklig bevissthet kan stimuleres i muntlige aktiviteter, men får sin betydning i skriftlig kommunikasjon

Nøkkelområde 3 Ulike nivåer av språklig bevissthet Si ytringen korrekt Fornemmer hvilket segment som er feil Forklare det på et grammatisk grunnlag

Nøkkelområde 3 Regulering av egen pågående tale Selvstimulering (øver seg på utfordrende språklige fonemer) Tilpasser språkbruken til mottakers forutsetninger (mindre barn/dukker - eldre barn/voksne) Utsagns tilstrekkelighet Bevisst språklig fornemmelse Teft for rare eller aksepterende utsagn Bruk av regler i nye sammenhenger Bøyning av substantiv, verb, adjektiv og adverb

Nøkkelområde 3 Segmenter i talen Fonologisk innsikt eller mangel på det (Jeg heter ikke ”Tjuls”, men ”Tjuls”) Trekker likhetstrekk til ordet og dets betydning (stol er langt ord, fordi det har lange ben) Ords dobbel-betydning Likelydende ord med ulik mening (homonyme ord) Forstå og produsere figurativt språk (far var fjellet i familien)

Nøkkelområde 3 Fra språklig kontroll til språklig bevissthet Kontroll over språket i bruk Tilegnelse av nye ords betydning ved å utforske de i språkbruken Utvikle uttalelse av nye ord ved hjelp av f.eks mor. Må skje innenfor barnets nærmeste utviklingssone

Nøkkelområde 3 Språklig bevisstgjøring Språkleker med rim, rytme og sanseintegrering (musisk og rytmisk gjenklang har en særlig appell til småbarn) Lytteleker Rimeleker Leker med stavelser Leker med fonem Leker med lyd og skrift

Nøkkelområde 4 ”Erfaring med skriving og lesing” Inspirert av Vygotskys scaffolding teori Pedagogen Iscenesetter, inspirator, mediator Innsikt, kunnskap og kjennskap Gi barn erfaring med lesing og skrivning (nytte – meningsfylt –informativt-viktig)

Nøkkelområde 4 Hagtvet: ”Barn som vokser opp i en skriftspråkkultur starter naturlig å leke med det” ”Et riktig blyantgrep er veien til en god og hurtig håndskrift”

Nøkkelområde 4 Kulturelt forankret ”Å mislykkes i lesekyndighet var synonymt med et uverdig liv” Historisk perspektiv på opplæringen: Resitasjon Fonetisk orientering i leseverk LTG Det å skrive seg inn i lesningen

Nøkkelområde 4 Lekeskriving Jeg-forankret - dvs barnet har initiativet Ikke kobling mellom fonem og grafem, men kobling av bokstav til lyd/ord gjennom intens, overdrevet eller gjentatt uttale S = B x I x M (skriving = budskap x innkoding x motivasjon) Fin motoriske utfordringer

Nøkkelområde 4 Lekelesing Logolesning/leselapper verdifulle element Barnet er medskaper ut fra forfatter/illustratørs tema, ordvalg, setningsoppbygging og layout Barnet memorerer ordbilder Logolesning/leselapper verdifulle element (Fører til studier av fonem og grafem)

Nøkkelområde 4 Trinn i tidlig skriveutvikling Regelmessighet i utviklingstrekk på tvers av landegrenser og ortografiskesystem Faser med dominerende uttrykksform

Nøkkelområde 4 Prefonetisk skrivning Forståelse for at skrift formidler et innhold, dannet gjennom visuelle meningsfylte tegn Skribling og symboler uten likhet med bokstaver – tegnet tale (Vygotsky) Bokstaver i en rekke representerer ord – lengden av objektet blir karakteristisk for ordet Global skriving (ordbilder som eget navn/familie navn skrives med artikulatorisk støtte)

Nøkkelområde 4 Semifonetisk skriving Ufullkommen forståelse av at fonem er knyttet til grafem Starten på fonemorientert skriving: Eks: MNTFSTVN (min trofaste venn)

Nøkkelområde 4 Fonemisk skriving Lydrett skrift uten bruk av ortografisk informasjon som stavemåte/rettskrivingsregler Staveavvik Bortfall – dominans – maskering Fonemer lettest tilgjengelig initialt, finalt så medialt Eks: Sdå –stå Barnet bruker artikulasjon for å fange ordet Komplekse grafem læres i møte med det ortografiske systemet (lesing av tekst)

Nøkkelområde 4 Fonetisk skriving med integrering av ortografiske mønstre Mønstre bevisstgjøres, registreres og taes i bruk Eks: tykt skrives trygt fordi det er avledet fra rotmorfemet trygg

Nøkkelområde 4 Konvensjonell skriving Eks: jemm bli hjem Barnet følger instrueres til å følge det ortografiske systemets konvensjoner Eks: jemm bli hjem

Nøkkelområde 4 Leseutvikling Pseudolesing Logografisk lesing Gjenkjenner ordbilder i en sammenheng Eks: Cola-Mat Logografisk lesing Kan lese kjente ord utenfor sammenheng som f eks: Cola på en handleliste

Nøkkelområde 4 Alfabetisk lesning (fonetisk lesing) Ortografisk lesing Barnet kobler fonem og grafem Ortografisk lesing Avkodingen automatiseres og barnet bygger opp stavemønstre. Eks: for-lov-et Strategisk/avansert lesning Barnet er i stand til å lese ord/ordeler som ortografiske enheter Utvikler strategier etter formål med lesningen

Fine