SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Fra prøving og feiling til
Fra ide til problemstilling
Ferdige veiledere høring fra –
Fra prøving og feiling til
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
STATISTISK GENERALISERING
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Kvantitativ forskning
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
OBSERVASJON AV AKTØRER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Mål i prosjekter.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Masterskolen 2015: Introduksjon
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Undersøkelsesprosessen
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 4 Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Hva er en problemstilling? En formulering om avstanden mellom det vi vet og det vi ønsker å vite Problemstillingen: Tar utgangspunkt i tidligere forskning og peker fram mot nye studier Avgrenser de samfunnsforholdene som skal undersøkes Avklarer hvilke sosiale enheter studien skal omfatte og hvilke trekk ved disse enhetene som skal studeres Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Ulike typer av problemstillinger Tema, spørsmål eller hypoteser Varierende generalitet, kompleksitet og presisjon Vekt på ulike kunnskapstyper: Beskrivelse, forklaring eller forståelse Vekt på ulike typer samfunnsforhold: Fordelingsmønstre, samfunnsstrukturer eller endringsprosesser Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Modeller Modeller kan bidra til avgrensning og avklaring av problemstillinger Ulike typer av modeller: Begrepsmodeller Formale modeller Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempel på en begrepsmodell Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Problemformulering som prosess Problemformuleringen er en prosess, som omfatter fire hovedoppgaver: Identifisere problemstillingen Begrunne problemstillingen Presisere problemstillingen Operasjonalisere problemstillingen Prosessen innebærer en pendling mellom de ulike oppgavene og mellom teoretiske drøftinger og empiriske vurderinger. Kvalitative og kvantitative studier er forskjellige med hensyn til plasseringen av disse oppgavene innenfor studien som helhet Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Betydningen av problemstillinger Avgrensning av de samfunnsforholdene som skal studeres Rettesnor for hvordan studien skal legges opp og gjennomføres Forbindelseslinje mellom den aktuelle studien og tidligere forskning. Forutsetning for at de ulike studiene kan bidra til fagets og forskningsfeltets framtidige utvikling Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder