Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Undersøkelsesprosessen Problemformulering Fra beslutningsproblem til undersøkelsesproblem
2
Undersøkelsesprosessen
Problemformulering Valg av undersøkelsesopplegg Valg av datainnsamlingsmetode og form Valg av utvalg og datainnsamling Analyse og tolking av data Rapportering
3
Undersøkelsesprosessen
Problemformulering Definering/presisering av problem man står overfor Presis definering av problemstillinger nødvendig for å få frem “riktig” informasjon Definere formålet/formålene med undersøkelsen Presisere eventuelle antakelser vi har om årsaker/svar Vurder grenser ift tid og ressurser
4
Problemformulering Hva er bedriftens beslutningsproblem?
”Hvordan skal vi øke kundetilfredsheten” ”Hvilken merkeverdi har vi i målgruppen?” Beslutningsproblem betyr at du må velge mellom alternativer - hva bør du velge? Undersøkelsesproblemet søker å presisere beslutnings-problemet i forhold til alternativer man kan velge Undersøkelsesproblemet skaper informasjonsbehov
5
Problemformulering Et ønskelig mål er at man skal kunne tegne undersøkelsesproblemet i en modell Vi er opptatt av to forhold: hvilke variabler inngår i problemstilling og model hvilke sammenhenger er det mellom variablene Vi må støtte oss på de teorier som er relevante for problemstillingen
6
Undersøkelsesprosessen
Valg av undersøkelsesopplegg Avhenger av hvor mye man vet om problemet Eksplorative undersøkelsesoppleg - fleksible Beskrivende undersøkelsesopplegg - rigide, regler og prosedyrer Kausale undersøkelsesopplegg
7
Undersøkelsesprosessen
Valg av datainnsamlingsmetode og form Måling Sekundærdata Primærdata
8
Undersøkelsesprosessen
Valg av utvalg og datainnsamling Utvalgsramme Utvalgsmetode Utvalgsstørrelse
9
Undersøkelsesprosessen
Analyse og tolking av data Datakvalitet Koding av data Analyse Tolking
10
Undersøkelsesprosessen
Rapportering Klarhet Nøyaktighet Viktig grunnlag for vellykket implementering
11
Undersøkelsesprosessen
Trinnene i prosessen innebærer valg Behov for å gå tilbake og revidere Alle trinnene er like viktige
12
Undersøkelsesprosessen
Hva kjennetegner gode undersøkelser 1. Etterprøvbarhet 2. Fordomsfrihet og forkastbarhet 3. Empirisk støtte 4. Presisjon 5. Systematisk sammenheng 6. Bredde
13
Problemformulering Formål med undersøkelser
Beskrivelse (segmenter av bruktbilkjøpere) Forklare (årsaker til nedgang i antall bedrifter 80-89) Anbefale (hvordan markedsføre norsk laks i Tyskland) Predikere (Totalmarkedet for turisme i Sogn og Fjordane) Teori/metodeutdyping
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.