Fordeler og ulemper En presentasjon fra gruppe 1 1R1 26 sept. 03

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Lærerkonferanse Gjøvik 7. – 8. april 2011
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Elevressurs Basis uten innlogging
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Lek og læring.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Organisering av flyktningarbeidet
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Pedagogisk utviklingsarbeid
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Lokal arbeidstidsavtale
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Ungdomstrinn i utvikling
ELEVMEDVIRKNING.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Den flerkulturelle skolen
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Lage en skriveplan for skolen
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mer praksis – bedre lærere?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Observasjonsoppgave praksis
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
OBSERVASJON av tolærertimer
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hvorfor ytringsfrihet?
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Hvorfor ytringsfrihet?
Utskrift av presentasjonen:

Fordeler og ulemper En presentasjon fra gruppe 1 1R1 26 sept. 03 Åpen skole - Fordeler og ulemper En presentasjon fra gruppe 1 1R1 26 sept. 03 Fortell hvorfor vi valgte dette temaet….SILJE

Kjennetegn ved den åpne skolen Åpne areal Løsere inndeling av skoledagen Undervisning i grupper i ulike størrelser Individuell tilpasning Flere lærere Vår opplevelse av Brundalen skole, nærmere forklaring av de ulike punktene, husk å ikke gå for mye inn på vygotsky, teamteacing og Trump…Hilde

Ideologien bak Åpen skole Vygostky Teamteaching Lloyd Trump Første norske skole i 1970 etter at det kom reaksjoner mot den tradisjonelle skolen, utvikling i andre land…. Teamteaching Lloyd Trump

”Barnet gjør først ting med hjelp, deretter alene” Vygotsky Det barnet lærer sammen med andre Det barnet lærer alene Vygotsky Reidar

Trump-planen Utvikling til selvstendighet Sosial oppdragelse Trump - Magnus

Teamteaching Mål om individuell undervisning Full utnyttelse av lærernes forskjellig ressurser Forutsetter nøye planlegging og organisering Team….Beate

Fordeler og ulemper Individualisering Utnyttelse av lærerressurser Støy Enkelteleven forsvinner Liten oversikt Ekstra planlegging og organisering Økonomi? Hilde og Silje

I hear, and I forget I see, and I remember I do, and I understand Elevene skal få bevege seg fritt, diskutere og hjelpe hverandre Telhaug Alfred O. Åpne skoler i Norge

Kildeliste: Telhaug Alfred O. (1976): Åpne Skoler i Norge Tapir (1976): Åpen skole i teori og praksis Imsen, Gunn (1998): Elevenes verden. Tano Aschehoug Funderud, Kari (1975): Åpen Skole – blinkskudd eller bomskudd? Aschehoug. Trump, J. Lloyd og Baynham, Dorsey (1970): Skolen under forvandling.