Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarit Børresen Endret for 7 år siden
1
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss
2
Kilder: Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap12-14) Åse Strandbu og Tormod Øia (red) (2007) ”Ung i Norge” Halvard Hølleland (red) (2007) På vei mot kunnskapsløftet Thomas Nordahl (2002) Eleven som aktør Foredrag med: Åse Sandvollen: Sjøstrand skole, Kristiansand (2002-03) Erling Roland Terje Ogden
3
Skolen som organisasjon Ungdom, identitet og sosial kompetanse i det flerkulturelle ( kapittel 6 i ung i Norge, Strandbu og Øia (2007) ) Hvordan jobber organisasjonen skole? Kunnskapsdeling? Kunnskapsdeling? Gjøre hverandre gode? Gjøre hverandre gode? Danning, ungdom og identitet? Danning, ungdom og identitet? Motivasjon? Motivasjon? Fokus på ledelse? Fokus på ledelse?
4
Spørsmål til drøfting Fra filmen ”ungdommens råskap”: Hvordan synes du skolen som organisasjon fungerte med tanke på tema ledelse. Hvordan burde skolen jobbet. Prøv å begrunn med teori
5
Individ kontra kontekst Fra integrering til inkludering Individ kontra systemnivå Ogden (2002) snakker om at årsaksforklaringer på elevers atferd ofte tilegnes individuelle forklaringer. Vi årsaksforklarer sjeldnere ut fra strukturelle forklaringer. Strukturelle forklaringer vil si at årsaken er å finn ei omgivelsene/konteksten.
6
Endring av skolen som organisasjon Trenger skolen å forandres? Samfunnets behov for ny kompetanse Samfunnsøkonomiske motiver som drivkraft Skal skolen representere en motkultur?
7
Hva kjennetegner skoler i utvikling? Imsen (2006:441-442) henviser til en undersøkelse av Louise Stoll og Dean Fink (1996): 1.Felles mål 2.Ansvarsfølelse for elevenes fremgang 3. Kollegialitet- ”vi står samen” 4.Kontinuerlig forbedring- ”Vi kan alltid bli bedre 5. Livslang læring 6. Ta sjanser- ”vi lærer av å prøve noe nytt 7. Støtte ”det er alltid noen der som kan hjelpe” 8. Gjensidig respekt- ”alle har noe å bidra med” 9. Åpenhet- ”vi kan diskutere forskjellene våre” 10. Godt humør og festligheter
8
Læreren som leder Fagkompetanse ( F ) + Relasjonskompetanse ( R ) = Overlevelseskompetanse (kilde: Paul Moxnes. Foredrag Bakkenteigen. Gjengitt i Gjengangeren 28.sept. 2005)(kilde: Paul Moxnes. Foredrag Bakkenteigen. Gjengitt i Gjengangeren 28.sept. 2005)
9
Ledelse God kommunikasjon er gode relasjoner En god leder er en som har fokus på organisasjonens behov, og som tørr å ansette folk som er flinkere enn en selv. Ledelse er en forutsetning for læring
10
SOSIAL KOMPETANSE Sosial kompetanse er å kunne lese og tilpasse seg den situasjonen man er i Sosial kompetanse er å kunne lese og tilpasse seg den situasjonen man er i Skolen har som oppgave å utvikle elevens helhetlige kompetanse. Hvordan sosial kompetanse utvikles er det som lærer viktig å kunne noe om. Skolen har som oppgave å utvikle elevens helhetlige kompetanse. Hvordan sosial kompetanse utvikles er det som lærer viktig å kunne noe om. Gruppeprosesser Gruppeprosesser Avlese ungdomskulturen Avlese ungdomskulturen
11
LEDELSE STABILITETFORUTSIGBARHETSTRUKTURTYDELIGHET
12
Sjøstrand skole i Kristiansand Skolens filosofi gjennomgås i forelesningen Se: http://www.kristiansand.kommune.no/ncms.aspx?id=059580EF- 8A0A-4422-8C60-89B25B010FA6 http://www.kristiansand.kommune.no/ncms.aspx?id=059580EF- 8A0A-4422-8C60-89B25B010FA6 http://www.kristiansand.kommune.no/ncms.aspx?id=059580EF- 8A0A-4422-8C60-89B25B010FA6 Og skolens hjemmeside: http://www.minskole.no/minskole/sjostrand/pilot.nsf/vindex?Openna vigator&count=10 http://www.minskole.no/minskole/sjostrand/pilot.nsf/vindex?Openna vigator&count=10 http://www.minskole.no/minskole/sjostrand/pilot.nsf/vindex?Openna vigator&count=10 Og her: ”dysleksipris til sjøstrand skole”: http://www.kristiansand.kommune.no/ncms.aspx?id=DB1BBB63- D7E1-4AAD-BC78-5A21C5D36A62&ax=center:896B4AA3-2CED- 4348-A74D-AFCEC0493225,0
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.