Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
VURDERING.
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver Regional konferanse i Tønsberg 16. – 17. april 2007 Prosjektleder Ole Christian Melhus.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Sagt om utdanning….
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Vurdering og undervisning
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet Seniorrådgiver Kari Korbøl Regional konferanse Strømstad 24.04.2007

Systematisk vurdering Hvordan står det til?

St.meld. nr. 16 …og ingen sto igjen (side 77-80) For få skoler baserer sitt utviklingsarbeid på systematiske vurderinger av elevenes læringsutbytte. Skoleledelsen har behov for informasjon om utviklingen i skolens resultater for å kunne målrette skolens utviklingsarbeid. Systematisk oppfølging av skolenes resultater bør være kjernen i skoleeiernes styring av skolene. Tidlig innsats for livslang læring Kort tilstandsrapport om kvalitetsvurdering Merknad fra RR Tidlig innsats Elever som ikke har tilfredsstillende læringsutvikling må fanges opp tidligst mulig Jf. Tilsyn og årsrapportene.

Situasjonen i grunnopplæringen Forskning, utredninger og undersøkelser sier: Skolen har et høyt aktivitetsnivå - Legger lærerne mer til rette for en mengde varierte aktiviteter enn for læring? Lettere å få gode karakterer i noen fag, særlig de det ikke avholdes eksamen i Fravær av systematisk vurdering som utgangspunkt for forbedring både på individ- og systemnivå Et misforhold mellom hva elevene tror de kan og hva de faktisk kan

Situasjonen i grunnopplæringen Ulike vurderingstradisjoner på barne- og ungdomstrinnet Elevene kjenner i liten grad til målene for opplæringen og hva det legges vekt på i vurderingen Tilbakemeldingene elevene får gir dem i for liten grad retningslinjer for hva en god faglig prestasjon faktisk er Norsk skole er preget av en kultur hvor det ikke gis høye nok faglige utfordringer til elevene

St.meld. nr. 16 (2006-2007) …og ingen sto igjen Fire hovedutfordringer knyttet til individvurdering: Uklart regelverk Manglende vurderingskompetanse Svak vurderingskultur og vurderingspraksis Lite dokumentert kunnskap om individvurdering

Ulik forståelse – ulik praksis Vurderingsgrunnlaget ulikt: Hva legges det (mest) vekt på i vurderingen? Ulik forståelse av hvilken kompetanse som kjennetegner de ulike karakterene: Hvorfor 4 og ikke 5 eller 3? Ulike vurderingstradisjoner: Bra (til deg å være) Ole!

planverket for Kunnskapsløftet Vurdering Styringsdokumenter Opplæringsloven Forskrift til opplæringsloven Læreplanverket for Kunnskapsløftet Vurderingsformer Underveisvurdering Sluttvurdering Vurderings- former Lære- planverket for Kunnskapsløftet Forskrift til Opplæringsloven Opplæringsloven

Forskrift til opplæringslova Fastsatt 23. juni 2006, iverksatt 1. august 2006 Kapittel 2: Rapportering og evaluering av opplæringsverksemda Kapittel 3: Vurdering i grunnskolen Kapittel 4: Vurdering i videregående opplæring Kapittel 5: Klage på vurdering Underveisvurdering og sluttvurdering Vurdering med og uten karakter

Kapittel 2 vektlegger at Skoleeier har ansvar for at vurdering av i hvilken grad organiseringen, tilretteleggingen og gjennomføringen av opplæringen medvirker til å nå målene i LK06 blir gjennomført på skolene og i lærebedriftene (§ 2-1) Skoleeier skal sørge for at elevene deltar i nasjonale undersøkelser og i prøver og utvalgsprøver fastsatt av departementet (§§ 2-3 og 2-4) Skoleeier skal medvirke til å etablere administrative system og å innhente statistiske og andre opplysninger som trengs for å vurdere tilstanden og utviklingen innenfor opplæringen (§ 2-2)

Kapittel 3 og 4 vektlegger at underveisvurdering skal fremme læring, gi grunnlag for tilpasset opplæring og utvikle kompetansen til eleven (§§ 3-3, 4-4) sluttvurdering (standpunkt, eksamen) skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutningen av grunnskoleopplæringen. Vgo: informasjon om nivået til eleven ved avslutningen av opplæringen i faget kompetanse i faget vurderes atskilt fra personlig utvikling og orden og atferd (§§ 3-2, 3-4, 3-7, 4-5, 4-7) grunnlaget for sluttvurdering er hvordan eleven og lærlingen står ift kompetansemålene i faget elevene og lærlingene deltar i vurderingen av sitt eget arbeid og gjør gode egenvurderinger (§§ 3-1, 3-4, 4-5)

Vurdering uten karakter Vurdering med karakter Underveisvurdering - hensikt skal gis løpende i opplæringen som veiledning til eleven skal fremme læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpasset opplæring Underveisvurdering – hva skal vurderes? Kompetansemål i fag De andre målene i Læreplanverket Orden Atferd Underveisvurdering – hensikt m.m terminkarakterer, karakterer på prøver og annet arbeid underveis i opplæringen skal suppleres med begrunnelser og veiledning Sluttvurdering (standpunkt, eksamen) skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutningen av grunnskoleopplæringen skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutningen av opplæringen i faget (vgo) Underveis- og sluttvurdering – hva skal vurderes? Kompetansemål i fag (hele tallkarakterer: Grunnskolen 1-6, Vgo 1-6, bestått 2-6 i vg) Orden (G-Ng-Lg) Atferd (G-Ng-Lg)

Norm- og standardbasert vurdering I Norge har vi et standard(kriterie)basert vurderingsprinsipp som er nedfelt i styringsdokumentene (hvordan eleven og lærlingen står i forhold til kompetansemålene) Ifm eksamen pekte St.mld. nr. 30 (2003-2005) på at av hensyn til konkurranseaspektet ved søking til utdanning på høyere nivå eller til arbeid, har eksamen hatt et element av normering ved fastsettelse av karakterer Meldingen slår fast (s 40) at når nye læreplaner med mål for elevenes kompetanse er innført, vil en standardbasert vurdering bli lagt til grunn ved eksamenskarakterene

Norm- (gruppe)basert vurdering Prestasjonen verdsettes i forhold til hvordan de andre elevene har gjort det (eks 6’erne er brukt opp….) Sier ikke noe om kvaliteten på kompetanse, dvs hvor god er egentlig en middels prestasjon?

Standard- (kriterie)basert vurdering Prestasjonen verdsettes i forhold til faste faglige standarder Sier noe om kvaliteten på kompetansen som kreves for å oppnå de ulike karakterene Osv. Osv. Osv. Osv. For å få 2 i faget kreves følgende kompetanse: For å få 1 i faget kreves følgende kompetanse:

”Kompetanse” Fra St.meld. nr. 30 ”Evnen til å mestre en kompleks utfordring eller utføre en kompleks aktivitet eller oppgave”

Kompetanse St. meld. nr. 30: Denne funksjonelle definisjonen knytter kompetanse til det å kunne mestre utfordringer på konkrete områder innenfor utdanning, yrke, samfunnsliv eller på det personlige plan.

Kompetansemål Angir hva elevene skal kunne etter endt opplæring på ulike trinn Elevene vil i ulik grad nå, eller kunne nå, de fastsatte kompetansemålene Skolen skal gi tilpasset opplæring slik at hver enkelt elev stimuleres til høyest grad av måloppnåelse Fem grunnleggende ferdigheter er integrert på det enkelte fags premisser

Vurdering av kompetanse Vurdering av oppnådd kompetanse uttrykkes som det man gjør og får til i møte med utfordringen Underveis- og sluttvurdering må så langt som mulig gjenspeile den komplekse virkeligheten som læreplanmålene uttrykker Ikke lenger vurdering av elevenes ”helhetlige kompetanse” Hva skal kjennetegn på ulik grad av oppnådd kompetanse være?

Oppdragsbrev nr 06 2007 fra Kunnskapsdepartementet Utdanningsdirektoratet skal gjennomføre tiltak som samlet sett skal bidra til Et klarere regelverk Økt vurderingskompetanse på alle nivåer En mer faglig relevant og rettferdig vurderingspraksis Et bedre system for dokumentasjon av underveis- og sluttvurdering av elevene (omfatter også lærlinger, voksne og andre lærende)

Prosjekt bedre vurderingspraksis Kartlegge og vurdere opplegg for vurdering som er i bruk Utvikle verktøy/veiledningsmateriell for vurdering som bygger på læreplanene for fag Sikre at alle skoler får tilgang til informasjon, materiale og erfaringer fra utprøvingen

Prosjekt bedre vurderingspraksis Vurdere og eventuelt foreslå endringer i forskriften om individvurdering felles bestemmelser G/VGO? felles karakterbeskrivelser G/VGO? (frist til KD 10.07.07) grunnlaget for vurdering med og uten karakter (frist til KD 10.07.07) Foreslå modeller for hvordan sentrale bestemmelser om individvurdering kan gjøres mer tilgjengelig for brukerne

Arbeidet med nasjonale kjennetegn på måloppnåelse Utdanningsdirektoratet utvikler forslag til felles kjennetegn i fire fag (norsk, matematikk, samfunnsfag og mat og helse) for å prøve ut om dette kan bli et nyttig verktøy for lærere i deres arbeid med å utvikle kjennetegn på skolenivå

Hensikten med felles kjennetegn på nasjonalt nivå bidra til å forankre et nasjonalt faglig ambisjonsnivå være en støtte i arbeidet med lokale læreplaner og lokale kriterier for vurdering styrke vurdering av den enkelte elev underveis ved at elevene får faglige relevante tilbakemeldinger bidra til at elevene blir likeverdig og rettferdig vurdert uavhengig av hvem som vurderer og hvor sikre sammenheng mellom vurdering underveis og til slutt i opplæringsløpet fremme forståelighet, forutsigbarhet og åpenhet i vurdering for elever, lærere og foresatte Nasjonale vurderingskriterier skal ikke: angi innhold eller arbeidsmåter som ikke er nedfelt i læreplanen (Lp i Lp) forstås som en mistillit til lærerens profesjonalitet forstås som en innføring av karakterer på barnetrinnet ha for stort omfang hemme den lokale handlefriheten Tolkningsfellesskap nødvendig!

I tillegg… Utfordringer ift sluttvurdering og bruk av IKT Kartlegge og vurdere ordninger og praksis i forbindelse med sluttvurdering (standpunkt, eksamen, fag- og svenneprøve) Forholdet eksamen – standpunkt? Felles rammeverk for eksamen og fag- og svenneprøver? Bruk og videreutvikling av digitale verktøy og systemer i underveis- og sluttvurdering

kvalitetsvurderingssystem – Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem – lokalt ansvar

Nasjonal og lokal vurdering Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet setter fokus på utvalgte indikatorer knyttet til læringsresultater, læringsmiljø, ressurser og gjennomstrømming Gir mulighet for den enkelte skole og skoleeier til å gjøre egne vurderinger og relatere til nasjonale mål Lokalt vurderings- og utviklingsarbeid er en nødvendig del av det nasjonale kvalitetssystemet Å ha et nasjonalt system for kvalitetsvurdering på sentrale områder er mer effektivt og kan sikre høyere kvalitet på datagrunnlaget enn om hver enkelt skoleeier skulle utforme sitt eget system.

Det sammenhengende prøve- og vurderingssystemet Tiltak  Formål Kartleggingsmateriell - Avdekke behov for individuell oppfølging og tilrettelegging på individ- og skolenivå Karakter- og læringsstøttende prøver  - Undersøke hva eleven kan innenfor sentrale områder av faget, og ut fra denne dokumentasjonen bestemme hvor kreftene må settes inn for at eleven skal mestre faget bedre Veiledningsmateriell - Synliggjøre hvordan skoleeiere, skoler og lærere kan anvende prøve- og vurderingssystemet pedagogisk Nasjonale prøver  - Kartlegge i hvilken grad elevenes grunnleggende ferdigheter er i samsvar med læreplanens kompetansemål - Gi informasjon til elever, lærere, foresatte, skoleledere, skoleeiere, de regionale myndigheter og det nasjonale nivået som grunnlag for forbedrings- og utviklingsarbeid Avgangsprøve og eksamen/fag- og svenneprøve - Avsluttende vurdering som har til formål å informere samfunnet, arbeidslivet og aktuelle utdanningsinstitusjoner (avtakere) om den kompetansen den enkelte elev/lærling har oppnådd. Internasjonale studier  - Vurdere norske elevers kompetanse relatert til andre land - Grunnlag for indikatorutvikling og politikkutforming Nærmere om læringsutbytte

Nasjonal og lokal vurdering Lokalt nivå: Vurdering som grunnlag for kvalitetsutvikling gjennom Skolebasert vurdering Tilsyn Brukerundersøkelser Karakterstatistikker Nasjonale prøver og kartleggingsmateriell Nasjonalt nivå: Vurdering som grunnlag for politikkutforming gjennom Nasjonale prøver Tilsyn Forskning og evaluering Internasjonale studier Statistikk Dette viktig redskap for skoleeier. Skoleporten.no

Mål med den reviderte Skoleporten Økt vekt på at nettstedet skal være et verktøy for vurdering og utvikling Skoler og skoleeiere skal få lett tilgang til relevant og pålitelig informasjon og veiledning til bruk i arbeidet med kvalitetsvurdering som grunnlag for lokal kvalitetsutvikling Informasjon skal også gjøres tilgjengelig for elever og foresatte; ”allmennheten” er tonet ned Det skal også utvikles relevante indikatorer for fag- og yrkesopplæring Skoleporten skal ikke gi grunnlag for rangering Målgrupper Primær målgruppe: Skoleledere og skoleeiere Sekundært: Foreldre og elever, allmennheten

Økt vekt på veiledning Vurdering som grunnlag for utvikling er sentralt i veiledningsarbeidet Vektlegge veiledningsressurser som bidrar til å kunne kartlegge, analysere og vurdere egen virksomhet i lys av oppnådde læringsresultater realisere målsettingen om en lærende organisasjon styrke sammenhengen mellom lokal vurdering og målrettede tiltak for utvikling Aktuelle innholdselementer kan være aktuelle analyser, rapporter og relevant fagstoff oversikter over nasjonale føringer, tiltak og strategier Utviklingsprogrammet ”Kunnskapsløftet fra ord til handling” er en sentral arena for videre utviklingsarbeid

Skoleportens innhold (1) Faktagrunnlag antall elever (for vgo fordelt på utdanningsprogram) antall lærlinger (også fordelt på utdanningsprogram) andel lærere i hht formell utdannelse årsverk for undervisningspersonalet med og uten godkjent utdanning, … Læringsresultater grunnskolepoeng, standpunkt, avgangsprøva/eksamen, fag- og svenneprøver nasjonale prøver Læringsmiljø Elevundersøkelsen om bl.a. trivsel, vurdering, læring, medvirkning, fysisk miljø

Skoleportens innhold (2) Ressursbruk personell: gruppestørrelse/lærertetthet, undervisningstimer etter type (gs), … økonomi: kostnader per elev, ulike driftskostnader, lønnsutgifter, … materiell: PC dekning (gs), … Gjennomføring og kompetanseoppnåelse overgang gs til vgo valg av/fordeling på programmer og fag fullføring/drop-out, …

Nyttige lenker http://www.utdanningsdirektoratet.no : Ofte stilte spørsmål (OSS) Underveis i Kunnskapsløftet (en hjelp til å forstå læreplanene) www.lovdata.no Opplæringslova og forskrift http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/nyh/2007/0013/ ddd/word/306099-oppdragsbrev_udir.doc Oppdragsbrev nr 06 om tiltak knyttet til individvurdering…