MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING
Status VFL Vest-Agder 15 av 15 kommuner deltar i satsingen + 4 av 7 private grunnskoler 64 av fylkets 109 grunnskoler deltar i satsingen 50 % av alle elevene i Vest-Agder blir berørt av satsingen av elever 50 % av alle lærerne i Vest-Agder er involvert i satsingen av lærere
Synlige endringer: Økt fokus på pedagogikk på skolene. Flere pedagogiske samtaler og mer refleksjon i personalet Økt engasjement og motivasjon hos mange lærere Økt bevissthet om mål for opplæringen -tydeligere læringsmål
Synlige endringer: Økt fokus på vurdering uten karakter på ungdomsskolene Mer bruk av egenvurdering, bevisstgjøring og ansvarliggjøring av elever Mer presis informasjon til foresatte fra skolen Økt interesse og involvering fra foreldre
Avgjørende for endringene: Tid til refleksjon og diskusjon i personalet At alle lærerne ved skolene deltar At arbeidet med VFL er systematisk At det er gitt konkrete oppgaver til personalet Informasjon til foreldre har skapt en forventning og en forpliktelse for skolen og lærerne
SUVERENT viktigste faktor for endringene: Høyt engasjement fra skoleledere som evner å prioritere pedagogisk utviklingsarbeid
Etter denne dagen: Har fått tydeliggjort og styrket rollen som skoleleder i satsingen Vurdering for læring At dere kan gripe Dialogkonferansen som verktøy i arbeidet med VFL og i pedagogisk utviklingsarbeid for øvrig Kan benytte kompetansen som er tilgjengelig ved VFL-ressurspersoner