Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
De viktigste resultatene
”Sammen om en god skole” – kvalitetsforbedring gjennom dialog FoU-prosjektet ”Dialogbasert kvalitetsutvikling i skolen – en ledelsesutfordring” De viktigste resultatene November 2004 PwC
2
Fasene i kvalitetsutvikling:
November 2004 PwC
3
Systematisk bruk av dialog i kvalitetsforbedring i skolen:
Involvering av elever, foresatte, politikere og administrativ kommuneledelse i strukturert og systematisk dialog med skolens personale og ledelse Dialog om skolens innhold og kvalitet basert på et faktagrunnlag Refleksjon på ”maktfrie” arenaer Erkjennelsene / læringen dokumenteres og kommuniseres i styringsdialogen. Konklusjonene får konsekvenser for praksisutøvelse November 2004 PwC
4
Forventningsavklaring, bekreftelse på god praksis og dialog om forbedringsarbeid i brukerdialog og styringsdialog -- supplert med refleksjonsarenaer Bruker Fore- satt Ansatt Virsomh. -leder Politiker Råd- mann Bruker Fore- satt Ansatt Virsomh. -leder Politiker Råd- mann Bruker Fore- satt Ansatt Virsomh. -leder Politiker Råd- mann November 2004 PwC
5
Effekter: Elevenes og foreldrenes opplevde kvalitet styrkes
Brukerne får mer presise og realistiske forventninger til tjenestene Lærerne, elevene, foreldrene, politikerne og kommunens skoleadministrasjon får avklart sine forventninger til hverandre Politikerne får bedre grunnlag for å fatte kloke beslutninger Kommunens og politikernes omdømme forbedres Lokaldemokratiet får økt tillit Drivkraft i kvalitetsutviklingsarbeidet November 2004 PwC
6
Refleksjon og dialog som driver for kvalitet
Å involvere representanter for brukerne og skoleeier i felles refleksjon og dialog om resultater / innhold i skolen, har potensiale til å bli skolens sterkeste drivkraft for kvalitetsforbedring og ansattes personlige forpliktelse til forbedringsarbeidet …… en ledelsesutfordring ! November 2004 PwC
7
Verdiskapning 1 Verdiskapning 2 November 2004 PwC
8
Forutsetninger for å lykkes :
Forståelse av kvalitetsbegrepet kvalitetsutviklingsarbeid dialogbegrepet Kvalitetsfaglig kompetanse og dialogkompetanse Skape forståelse, aksept og motivasjon for å bruke dialog i kvalitetsforbedringsarbeidet Valg av aktører og arenaer Gjennomføring av dialogmøtene Oppfølging av resultatene November 2004 PwC
9
November 2004 PwC
10
November 2004 PwC
11
Det er et lederansvar …. å koble resultater, refleksjon, brukerdialog og styringsdialog å tilrettelegge måleresultater på arenaer der aktørene møtes på en slik måte at aktørene opplever å delta i en åpen og likeverdig dialog der refleksjon står sentralt November 2004 PwC
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.