Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Åsmund Sollien Schau og
Læring på arbeidsplassen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Hopp i det! Studietilbud i utlandet
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Samarbeid OT/NAV/skole
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Foreldremøte 8.september trinn
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Fagforbundet Vest-Agder
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder Overgangsprosjektet Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder

Regjeringens Ny Giv satsing 3 komponenter: Statistikkprosjektet; mest mulig oppdatert på gjennomføringsdata – kontinuerlig ”overvåking” Oppfølgingsprosjektet; samarbeid OT/NAV om tiltak for unge utenfor arbeid og utdanning Overgangsprosjektet; følge ungdom tett fra 10.klasse, over i vgo og gjennom vgo

Overgangsprosjektet: Karakterenes betydning for fullføring (begrunnelse for overgangsprosjektet) Ferdigheter fra grunnskolen har størst betydning for gjennomføring av vgo (også når det kontrolleres for andre kjennetegn). Figuren viser at for elever med under 25 grunnskolepoeng, så gjennomførte 8 pst av elevene vgo i løpet av fem år. Tilsvarende tall for elever med mellom 55 og 66 grunnskolepoeng var 98 pst I 2004 var det i underkant av 5000 elever med grunnskolepoengsum under 30 som begynte i videregående opplæring. Gjennomsnittlig grunnskolepoeng var 43 i 2004

”Overgangsprosjektet” - Premisser Tar konsekvensen av den nære sammenhengen mellom faglige prestasjoner på u-trinnet og senere frafall i vgo Gir de svakest presterende elevene etter 1.termin i 10.klasse en ny sjanse slik at de kan få fag-/svennebrev eller vitnemål i vgo Tett oppfølging i 10.klasse og i videregående opplæring Ekstra innsats for å utvikle grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter Overgangsprosjektet er i prosess

Premisser, forts Fylkeskommunene arbeider for å skape et bærekraftig, strukturert og målrettet samarbeid med kommunene for å sette elevene best mulig i stand til å gjennomføre videregående opplæring 30-50% av den totale elevmassen på ungdomsskolene i fylket er grunnlaget første året Eskaleres til alle kommuner innen 2013

Prosjektsyklus 2011 2012 2013 2014 Ant 10 kl 30-50% 50-80% 100% Kull 1 10->Vg1 Vg1->Vg2 Vg2-> Lære/vg3 Kull 2 Kull 3 P-ledelse pr fylke 2 mill 3 mill 4 mill 0 ?

Status pr 31.januar Alle fylker deltar 54 kommuner deltar med 205 skoler med ungdomstrinn nesten alle de største kommunene er med 99 videregående skoler deltar De fleste har engasjert fylkeskommunale prosjektledere Felles kommunal prosjektleder kommer på plass etter hvert Entusiasmen er stor!

Tiltak rettet mot målgruppa Utvelgelse av elever: nasjonal føring, fylkeskommunalt skjønn: 10% av de svakeste presterende elevene til jul i 10.klasse i prosjektkommunene får tilbud Elever med IOP utelukkes ikke, men vurderes i hvert enkelt tilfelle 1800-3000 elever får tilbud første år Elevene/foresatte inngår en avtale med skolen som innebærer tett oppfølging fra jul i 10.klasse og store deler av vgo Ca 5000 elever har så lav poengsum. Tar man bort de som man antar ikke kan nyttiggjøre seg intensivopplæring, rest: 3000. I prosjektet: tilbud til ca 1500.

Tiltak rettet mot målgruppa, forts intensiv opplæring, inntil 7,5 timer pr uke: egne grupper? ”Sponset”, relevant sommerjobb? Sommerskole settes i system? Forkurs til videregående skole?

Tiltak i prosjektet To prosjektledere i hvert fylke; en fylkeskommunal og en felles kommunal Storstilt skolering av norsk – og mattelærere - felles for hele landet; grunn- og videregående sammen - to lærere pr skole = nesten 700 i første runde - dekke grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter Forskningsoppdrag knyttet til prosjektet er under utarbeidelse

Tiltak i prosjektet, forts Utvikle et nasjonalt opplegg for yrkesretting av fellesfagene på YF: skolering/kursing/etterutdanning veiledningsmateriell arenaer for nasjonal erfaringsdeling - nettverk Videregående skoler som deltar i prosjektet første år, vil/bør være spydspisser i arbeidet

Veien videre Start skolering av lærere: februar 2011 Start intensivopplæring av elever: så fort som mulig Det legges til rette for forsøk i de kommuner som søker – mal utviklet og sendt Det er utarbeidet standard infomateriell til foreldre og elever – mal utviklet og sendt Utvikle hjemmeside for prosjektet 1.mars: frist for planer fra alle fylker for - resten av 10.klasse for elevene i målgruppa - overgangen 10. -> Vg1 - opplegget i Vg1

Største utfordringer Helhetlig kontekst for elevene – ikke bare intensivopplæring Skolering av lærerne Praktisk organisering på u-skolene første år Å systematisere tiltak for å holde på elevene gjennom sommeren