Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs
Rica Hell

2 Karakterer fra grunnskolen har stor betydning for gjennomføring i vgo
Overgangsprosjektet 12. september 2011

3 Fullført og bestått innen fem år, etter retning og antall grunnskolepoeng

4 Direkte overgang fra grunnskolen til videregående opplæring

5 Fullført og bestått i løpet av fem år

6 ”FRAFALLSPAKKA” Oppfølgings- prosjektet Overgangs- Prosjektet/FYR
Arbeidslivsfaget Skolelederutdanning Prosjekt til fordypning Innsats for yrkesretting Samfunnskontrakt Læreplasser i offentlig sektor 200 mill – ”krisepakken” 38 mill - tidlig innsats Ungdomstrinnet Etterutdanning fag- og yrkesopplæring Grunnkompetanse Praksisbrev Partnerskap og Referansegruppe Oppfølgings- prosjektet Overgangs- Prosjektet/FYR Hvordan er vi organisert Statistikk, indikatorer

7 Overgangsprosjektet Overgangsprosjektet har som mål å skape permanente samarbeidsrelasjoner mellom kommunene og fylkeskommunene om de svakest presterende elevene. Tiltakene i prosjektet har som mål å øke elevenes motivasjon for, og evne til å gjennomføre videregående opplæring

8 Viktigste tiltak Intensivopplæring grunnleggende ferdigheter i 10.klasse Skolering av lærere Sommeraktiviteter i overgangene Ulike tiltak i vgo – bruke handlingsrommet Yrkesretting/relevans Ny GIV-råd Forskning/evaluering Stor stab med prosjektledere

9 FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
en knutepunktskole utpekt i alle fylker en fylkesansvarlig lærer for hvert av fagene norsk, matematikk, naturfag og engelsk utpekt og frikjøpt 25 % - finansiert av KD regionale og nasjonale fagnettverk fagansvar hos de nasjonale sentrene Utarbeide og dele læringsressurser på: - sentrenes hjemmesider - NDLA

10 Status Alle kommuner, alle ungdomsskoler og alle vgs deltar i Overgangsprosjektet inneværende skoleår Mer enn tiendeklassinger vil etter dette skoleåret ha deltatt i intensivopplæringen, mange i egne grupper 3600 lærere (2 fra hver skole) har fått 6 dagers skolering i hvordan de skal øke svakt presterende elevers grunnleggende ferdigheter og motivasjon Lærerskoleringen er en suksess FYR-prosjektet i positiv utvikling – det jobbes målrettet med utvikling og spredning

11 Hva sier elevene? vart vell med på Nygiv fordi lærera hadde trua på meg, før att je skulle gjøra det bædre på skoor'n jeg ble tvongi inn hit av min mor. ikke min far, min MOR! og for og lære og skrive mere riktig! :D jeg hadde ikke noe valg! jeg måtte begynne på Ny-Giv, siden karakterene mine suger og pappa tok fra meg xbox'en min, så hadde jeg ikke noe valg. men jeg trives på Ny-Giv^^ Overgangsprosjektet

12 jeg går ikke på Ny GIV, men på Nytt LIV!
Eg blei med i Ny-Giv for jeg trenger litt hjelp på skolen, EG e ikkje flinke i matte elle norsk så hadde vi tentamen i norsk i dag, eg skreiv 3 ganger så lang stil som jeg pleier. jeg går ikke på Ny GIV, men på Nytt LIV! Vi ble fortalt at ny giv var en mer personlig hjelp for de som er smartere i huet enn det de får ut på arket - Vi skulle hatt Ny GIV hver dag! Overgangsprosjektet

13 Hva sier lærerne? Eg har hatt dei fem beste kursdagane i mitt liv, og eg har vore på nokre! Fantastisk! Burde ikkje dette vore på lærarskulen…? Dette var helt supert Dere kan ikke slutte med dette nå!! Jeg gleder meg til å ta dette i bruk – ikke bare for Ny GIV-elever, men for alle de andre også!

14 Vi ser at: Mange av elevene opplever å bli sett for første gang
Elevene sier at de blir møtt der de er, de tør å innrømme hva de ikke kan Mange får økt motivasjon og en annen innstilling til skole/opplæring Mange rapporterer om økte prestasjoner over tid Skoleledere er svært viktig for å lykkes, men ikke alle innfrir Fra sterkt fagtrykk i ungdomsskolen til ”sosialpedagogisk omfavnelse” i vgo? Skoleringssamling

15 Og: Ny GIV Overgangsprosjektet er et riktig grep for de svakest presterende elevene!

16 Men også at: Innsats og engasjement framstår som variabel
I enkelte fylker: uklar organisering Prosjektledernes legitimitet og innflytelse varierer; ulik «adgang» til rektorkollegiet og skolefaglig ansvarlig Virkelighetsbeskrivelsen ofte preget av retorikk

17 Utfordringer: Utfordringer med å opprettholde faglig trykk i vgo – hvorfor? Ba om stort handlingsrom i videregående. Fikk det. Hva brukes det til? Manglende delingskultur i grunnopplæringen? Hva med link til øvrig utviklingsarbeid? Overgang fra Ny GIV til ungdomstrinnsstrategien; - hvordan sikre at de svakest presterende fortsatt ivaretas?

18 Overgangsprosjektet 2013 – prioriteringer
Gjennomføre del 2 av skoleringen for fase 3-lærere (6x2 dager). I alt 3600 Gjennomføre 6.skoleringsdag, gjerne regionalt samarbeid – midlene tildeles uten søknad Vurdere skolering høst -13, etter samme mal, 300 lærere x 2/3/4 med noe egenfinans – kun videregående

19 Prioriteringer i 2013, forts
Videreføre sommeraktiviteter Folkehøgskoler kan være med, men ingen nye Fokus på: overgang Vg Vg3 (jobb!) overgang Vg1 FYR: - naturfaglærere inn - Naturfagsenteret har fagansvar

20 Prioriteringer 2013, forts FYR: Spredningsarbeid i eget fylke!
Prioritering av lærernes tid Forskningsprosjekt om yrkesretting/relevans etableres

21 Fellesfagene i YF utdanningsprogram
Mye stryk, mye IV… Demotivasjon; manglende opplevd relevans Legitimitet; ”hva skal vi med dette?” Skolenes prioriteringer….

22 Standpunkt fordelt på fag
Fellesfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Gjennomsnittet for skoleårene 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012

23 Standpunkt fordelt på fag, 1 og IV
Fellesfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Gjennomsnittet for skoleårene 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012

24 Standpunkt fordelt på fag – andel med karakter 1 og ikke vurdert

25 Skriftlig eksamen Fellesfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Gjennomsnittet for skoleårene 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012

26 Muntlig eksamen Fellesfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene
Gjennomsnittet for skoleårene 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012

27 Yrkesretting Bruke fagstoff, læringsmetoder og vokabular i undervisningen som har relevans for den enkeltes yrkesutøvelse. Vise hvordan kompetanser fra fellesfaget blir brukt og kommer til nytte i programfagene og i fremtidig jobb. Se kompetansemålene i fellesfagene i sammenheng med kompetansemålene i programfagene, og på grunnlag av dette innrette lærestoff og arbeidsmåter i fellesfagene inn mot yrkesfagene. Yrkesretting vil også innebære å samarbeide på tvers av fag om utvikling av de grunnleggende ferdighetene. Lærere i alle fag har et ansvar for å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter. Begrepet yrkesretting slik det blir benyttet av Ny GIV -  Overgangsprosjektet  er hentet fra NOU 2008: 18, Fagopplæring for framtida. I kap ”Yrkesretting av fagene” beskrives begrepet og settes i sammenheng med elevenes behov: Ved innføringen av Reform 94 ble det forutsatt at opplæringen i de felles allmenne fagene skulle yrkesrettes, både innhold og aktiviteter. Målet med yrkesrettingen av fellesfagene var å gjøre opplæringen mer relevant for yrkeslivet, og dermed mer interessant for elevene. Evalueringen av reformen antyder at opplæringen ikke hadde blitt yrkesrettet i den grad det var forventet. Ifølge forskerne rammet dette særlig de elevene som i utgangspunktet har størst problemer med å nå målene i læreplanene for disse fagene.

28 Relevans Bruke fagstoff, læringsmetoder, læringsarenaer og fagterminologi i undervisningen som har relevans for yrkesutøvelse og voksenliv. Tar utgangspunkt i elevens forståelse, erfaringer, ferdigheter og det som kan gi eleven mestring. Læreren møter elevene der de er. Hensikt - motivere elevene Relevans vil dermed omhandle både yrkesfaglige tema og temaer som er felles for alle elever.

29 Fra 2014: Tar sikte på å videreføre Ny GIV i videregående
Invitasjon til å videreføre et fylkeskommunalt prosjektledernettverk: - spesifikke krav til rolle, ansvar og kompetanse - inngår i fylkesnettverkene for gjennom- føringsstrategien for u-trinnet - de samme personene som nå? Koordineringsansvar nasjonalt…?

30 Tar sikte på å videreføre FYR-prosjektet …
Fortsatt frikjøp av FYR-lærere Fylkeskommunal prosjektledelse med hovedansvar: - utvikle undervisningsressurser - spredningsarbeid i eget fylke - legge til rette for forskning - implementere læreplaner for FF Reengasjere de 5 sentrene: ansvar for faglig utviklingsarbeid

31 Synergi, kontinuitet og sammenheng mellom Ny GIV og strategi for ungdomstrinnet
Videreføring av kompetanse, ressurser og tiltak fra NyGIV Videreføre samarbeidsstrukturer og nettverk Metoder og materiell som er utviklet for intensivopplæringen i Ny GIV må synliggjøres, spres og videreutvikles Ny GIV-lærerne må brukes aktivt. De er en viktig ressurs for skolene i arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling. Ivareta sammenhengen med øvrige tiltak for kvalitetsutvikling i skolen, inkludert ”Vurdering for læring”

32 Gjennomføringsbarometeret etter 2013
Fortsette publisering av indikatorsettet i Skoleporten Fortsette publisering av Gjennomføringsbarometeret Fortsette videreutvikling av nye indikatorer på gjennomførings-problematikk Fortsette videreutvikling av statistikk og indikatorer på oppfølgingstjenesten

33 Men…. dette avhenger av Gjennomføringsstrategien for ungdomstrinnet
Behandlingen av stortingsmeldingen om Kunnskapsløftet våren 2013 Statsbudsjettet for 2014

34 Mer info Regjeringen.no/nygiv


Laste ned ppt "Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google