Strategisk tenkning for undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Fra prøving og feiling til
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Kroppsøvingsdidaktikk
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Kompetente barn og unge
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Tidligere læreplaner.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Veiledning av studenter
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Mål og læring hos elever
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lesing og lesestrategier
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
IKT for læring Mattias Øhra.
Leseutvikling og læringsstrategier
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk tenkning for undervisning Læringsstrategi Strategisk tenkning for undervisning

Dagens agenda: Artikkelskriving Repetisjon Arbeidoppgaver Fokus på ”Portefølje” Flere verktøy og eksempler 28.01.2009 Dag Sørmo

Artikkelskriving Velg tema Finn problemstilling Oppdater deg på artikkelsjanger Bruk veileder 28.01.2009 Dag Sørmo

Repetisjon! Strategisk tenkning Hvordan innta en by? Hva er målene? - hva skal erobres? - hva skal jeg bevare? Hvilke våpen skal brukes? Når har jeg kontroll over målet? Hvilken kontroll er mulig? Hvordan holde fortet (makta)? 28.01.2009 Dag Sørmo

Strategi i læringssituasjonen Repetisjon! Utfordring: Hvordan overføre kunnskap? Nytte- og overføringsverdi? 28.01.2009 Dag Sørmo

Læring er informasjonsbehandling Repetisjon! Informasjon 3.Langtidsminne 1.Sanseregisteret En flom av informasjon Omdanning og behandlingsprosess Lagring ( = læring) Hva er varig kunnskap? Hente fram kunnskap når vi trenger den. 2. Kortidsminnet 28.01.2009 Dag Sørmo

Strategisk oversikt Repetisjon! 28.01.2009 Dag Sørmo

MÅL Strategi Mål? NESTE MÅL Vurdering Vurdering Erfaringer 28.01.2009 Dag Sørmo

Repetisjon! Blooms taksonomi 28.01.2009 Dag Sørmo Viten: Noe man kan lære, ”putte i hodet”, lære utenat. Rose= et symbol Forståelse: Å forstå meningen med det som er lært Rød rose= symbol på kjærlighet Anvendelse: Å kunne bruke det som er lært i andre sammenhenger. Analyse: Kan identifisere enkelte elementer inn i større sammenhenger. Syntese: Komme med nye og selvstendige ideer og forslag til løsninger ut fra det som er lært. Vurdering: Se tilbake på eget arbeid og egen innsats, sammenligne det som er utført i frohold til andre arbeider, ser arbeidet i en større sammenheng. 28.01.2009 Dag Sørmo

Repetisjon! Øvelse - LOGG Oppgave: Under denne undervisningsøkta skal du notere en logg. Loggen skal presenteres for basisgruppa. Loggen skal minst inneholde svar på disse spørsmålene: Jeg har hørt at / vet at …. Jeg tror at …. Jeg har følgende spørsmål:……. Jeg tror at hovedpunktene i økta handler om…. Jeg synes det var lurt at …. Jeg visste ikke at….. Dette er jeg blitt nysgjerrig på / vil vite mer om: Dette er jeg helt uenig i fordi…… 28.01.2009 Dag Sørmo

Hva sier loggen din? Skriv stikkord på disse spørsmålene Diskuter i gruppa di med en kort oppsummering av debatten Legg kort ref på nettkonferansen (angi gruppenr.) før vi samles igjen kl. ____ Hva var temaet i forrige forelesning? Hva lærte du? Hvilke ord merket du deg? Hva var kjent stoff? Hvilke spørsmål fikk du svar på / ikke svar på? Hva hadde du ikke tenk på før? (aha-opplevelse?) Hva opplevde du som nyttig? Hva kommer du til å ta med deg videre? Hva var du helt uenig i? Hva har du blitt nysgjerrig på? 28.01.2009 Dag Sørmo

Framlegg 28.01.2009 Dag Sørmo

Oppgave - Lag Venndiagram Finn sammenhenger mellom din og en annens opplevelse av å være student ved HiOF: Repetisjon! A B 28.01.2009 Dag Sørmo

Strategi Læringsstrategi handler om å identifisere et mål og planlegge og gjennomføre en handling for å nå målet, deretter evaluere i hvilken grad målet virkelig er nådd. Ulike mål kan kreve ulike strategier. Det er viktig å ha et repertoar av strategier lett tilgjengelig. Dette krever at hver enkelt har tilstrekkelig kunnskap og øving i å bruke ulike strategier og til enhver tid finne den mest hensiktsmessige. Nyttige strategier gir kompetanse til selvregulert i møte med nye utfordringer. 28.01.2009 Dag Sørmo

Definisjoner: Læringsstrategier er prosedyrer eller teknikker som den lærende kan bruke for å gjennomføre en oppgave. Noen læringsstrategier kan observeres, som å ta notater eller lager grafiske fremstillinger, mens andre læringsstrategier er mentale prosesser og kan derfor ikke observeres. (Chamont 1999, etter Hopfenbeck) Strategier er ofte mer virkningsfulle når de brukes i rette kombinasjoner. (Chamont 1999, etter Hopfenbeck) 28.01.2009 Dag Sørmo

Askerkonferansen Læringsstrategier er framgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring. Dette er strategier for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå nasjonalt fastsatte kompetansemål. Det innebærer også refleksjon over nyervervet kunnskap og anvendelse av den i nye situasjoner. Gode læringsstrategier fremmer elevenes motivasjon for læring og evne til å løse vanskelige oppgaver også i videre utdanning, arbeid eller fritid. 28.01.2009 Dag Sørmo

Askerkonferansen: Metakognisjon Opplæringen skal bidra til at elevene er seg bevisst hva de har lært og hva de må lære for å nå målene. Hvilke læringsstrategier elevene bruker for individuell læring og læring sammen med andre, vil avhenge av deres forutsetninger og den aktuelle læringssituasjonen. Opplæringen skal gi elevene kunnskap om betydningen av egen innsats og om bevisst bruk og utvikling av læringsstrategier. 28.01.2009 Dag Sørmo

Mappevurdering Arbeidsoppgaver Samle- arbeidsmappe vurdering Individuelt arbeid Presentasjons-mappe Vurdering Begrunnelse Eksempler vurdering Bidrag til felles-arbeid Logg. respons 28.01.2009 Dag Sørmo

En introduksjon av ”Portefølje” (mappe) Video: 33 min Notér underveis refleksjoner rundt følgende Positive merknader Kritiske merknader Dette er jeg enig i…. Hva er begrunnelsen for…. Aha-opplevelser Nyttige innspill Hvilke strategier kan du finne? Dette ble jeg nysgjerrig på: Dette vil jeg bruke / prøve: Jeg visste ikke at…. Snurr film 28.01.2009 Dag Sørmo

Læringsplakaten: Skolen skal…. gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning stimulere elevene og lærlingene/lærekandidatene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene og lærlingene/lærekandidatene kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse bidra til at lærere og instruktører fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge sikre at det fysiske og psyko-sosiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldres/foresattes medansvar i skolen legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte 28.01.2009 Dag Sørmo

Verktøykassa Repetisjon! 28.01.2009 Dag Sørmo

Verktøy til ulike oppgaver Pugg Elaboreringsstrategier Tankekart Organiseringsstrategier VØL-skjema Læringsstrategier Venndiagram 28.01.2009 Dag Sørmo

Styrkenotat Hjelp til å få oversikt og struktur over stoffet Eksempel: 1. Norge Geografi Byer Hovedstad Store byer Fjell Fjellkjeder Rekreasjonsområder Fjorder De lengste fjordene De dypeste fjordene Befolkning Antall innbyggere Fordeling mellom by og land Næringsveier Politikk Styrke 1: Hovedtema / - emne Styrke 2: Deltema under hovedtema / forklaring til Styrke 3: Detalj under pkt 2 Styrke 4: detalj under 3 osv 28.01.2009 Dag Sørmo

Velg gruppeoppgave for basisgruppa: Oppgave: styrkenotat Velg gruppeoppgave for basisgruppa: Lag et styrkenotat som oppsummering av læringsstrategier: Ressurs: 30 minutter Notatet leveres lærer påskrevet gruppenummer. 28.01.2009 Dag Sørmo

Forventninger og forutsetninger Er det sammenheng mellom forventninger og forutsetninger? 28.01.2009 Dag Sørmo

Læringseffekt Hvorfor skal elevene ha lekser? Læringseffekt – kunnskap om et hemmelig ”våpen” Repetisjonens hemmelighet 28.01.2009 Dag Sørmo

Refleksjonsoppgave - basisgruppe Tema: Læringsstrategi Målgruppe: medstudenter Diskuter hvordan læringseffekt påvirker undervisningssituasjonen og forholdet til leksearbeid. Begrunn synspunktene. Innlegg i plenum 5 min. Tidsressurs: Foreberedelse 30 min Fremføring: max 5 min. 28.01.2009 Dag Sørmo

Undervisning (teaching) 28.01.2009 Dag Sørmo

Strategisk læring – fokus på kunnskap i prosess 2 Kan ikke 9 Kan litt 4 Kan 1 Kunnskapsmål kompetansemål: kan… …. ….. 8 5 10 3 7 28.01.2009 Dag Sørmo

Hva kan du? Plassér disse begrepene inn i din strategisirkel: Elaborering Repetisjon Organiseringsstrategi Selvregulering Metakognisjon Motivasjonsstrategi Kortidsminne Langstidsminne Dybdelesing Skumlesing Målrettet lesing Studieteknikk Kollektiv læringstrategi Individuell læringsstrategi Storyline Mnemoteknikker (Ass… Kims…) Læringsstil Mappevurdering Tankekart VØL-skjema Læresamtale Læringseffekt Assosiasjonskoblinger Venndiagram 28.01.2009 Dag Sørmo

Læresamtalen Kort samtale på 2 – 5 min. Tema avgrenset og konkret Kan brukes som utgangspunkt for eget arbeid: Eks: Jeg har lært at… Jeg tror det betyr at… Hva mener du om… Kanskje vi kan… Jeg tror forfatteren har ment at… Jeg er uenig i at…. Dette avsnittet handler om om…. (tre setninger) Jeg har lest at/hørt at/lært at… Ordet **** tror jeg betyr at… Mitt tekst-/tankespørsmål er … 28.01.2009 Dag Sørmo

Regler for ”læresamtalen” Foregår i par elle små grupper Alle må si noe etter tur Alle har øyekontakt med hverandre og lytter til den som snakker Samtalen skal være kort Startorden er ikke viktig. De kan falle bort etter hvert som eleven behersker metoden. Det gjelder å komme i gang. Egner seg i forbindelse med lesing av nyt stoff, leseøvelse, litteraturarbeid… Neste trinn er at eleven skal kunne si noe i plenum. Lærers instruksjon: - Alle skal fortelle noe de synes var viktig i teksten. Det skal gå på rundt sirkelen, jeg kommer ikke til å kommentere det du sier- 28.01.2009 Dag Sørmo

SIX THINKING HATS Optimisten Fakta Planleggeren Følelsene Optimisten (kreativitet, nytenkning) Fakta (informasjon, fakta) Planleggeren (organisering) Følelsene (intuisjon) Optimisten (mulighetene, fordelene) Farene (hva kan gå galt) 28.01.2009 Dag Sørmo

Storyline Storyline er kjennetegnet ved at undervisningen tilrettelegges som en fortelling som elever og lærere skaper i klasserommet. Med utgangspunkt i emner og mål fra læreplanen velger lærerne tema, tid og sted for fortellingen. Den første utfordringen er å finne et egnet sted / miljø der handlingene skal foregå. Elevene skaper karakterene som gir liv til fortellingen. Lærerne initierer ulike hendelser som danner en storyline, en rød tråd i fortellingen Elevene lærer ved å oppdage, utforske, reflektere, samtale og handle sammen. 28.01.2009 Dag Sørmo

Hvordan brukes læringsstrategier? Eksempel fra Lebesby kommune: Eksempel fra Hammer skole, Lørenskog kommune 28.01.2009 Dag Sørmo