LU Feb. 08 roald.jensen@hiof.no Tilpasset opplæring LU Feb. 08 roald.jensen@hiof.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Samarbeid mellom skole og hjem
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Fra prøving og feiling til
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Kan læringsutbytte dokumenteres?
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Pedagogisk analyse.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kroppsøvingsdidaktikk
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
En praktisk og teoretisk tilnærming
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
TILPASSET OPPLÆRING Inspirert av Roald Jensen
VURDERING.
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Lærerprofesjonens etiske plattform
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Regjeringens navn på den nye skolereformen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Tidlig innsats i matematikk
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lokal arbeidstidsavtale
Mål og læring hos elever
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
TPO 2AU
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

LU Feb. 08 roald.jensen@hiof.no Tilpasset opplæring LU Feb. 08 roald.jensen@hiof.no

Utgangspunkt for tenkning? Aktør- perspektiv Hva fremmer læring for elevene? Hva skal lærerne gjøre? Virksomhets- perspektiv Hva er skolens oppgave? Læring individuelt og i samarbeid med andre i et læringsfellesskap Metoder, aktiviteter og arbeidemåter som sikrer faglig og sosial utvikling Hvordan får jeg den enkelte elev til å lære fag Hva er TPO? At den enkelte elev lærer i tråd med evner og forutsetninger Roald Jensen

TPO Tilnærming Individuelle utviklingsplaner Arbeidsplaner Intensive kurs Læringsstiler Temabasert undervisning Mestringsgrupper (nivå) Aldersblanding Varierte arbeidsmåter (stasjoner) Mappemetodikk/vurdering Logg Programmer Roald Jensen

Roald Jensen (Bachmann 2006)

Hva er tilpasset opplæring? Tilpasset opplæring handler om å utvikle en skole hvor alle legger til rette for og bidrar til at alle lærer og utvikler sitt potensial gjennom deltakelse i et læringsfellesskap Roald Jensen

Læringsmiljøet Oppgaven Struktur Kultur Gruppestørrelse Forutsetninger Arbeidsmåter Læreplanen Lærerkompetanse Mål Elevens læring Innhold Verdier Motivasjon Vurdering Fellesskap Gruppesammensetning Ledelse Rammer Samhandling med omgivelsene Roald Jensen

Læring Hva er læring? Hvordan skal vi forstå tilpasset opplæring? Hvorfor er det viktig at mennesker lærer? Hvordan er læreplanforståelsen ved skolen vår? Lære bedre eller lære mer?

Elever på jobb Hva skal de gjøre? Lære Hjelpe hverandre å lære Roald Jensen

Roald Jensen

Hva er fellesskolen? En skole som alle har rett til og hvor alle skal få like muligheter En skole hvor alle skal utvikle et felles verdigrunnlag og tilegne seg felles grunnleggende kunnskaper og ferdigheter gjennom et felles lærestoff En skole hvor den enkelte lærer innefor rammen av et læringsfellesskap En skole hvor elevene hjelper hverandre å lære Roald Jensen

Opplæringens mål Sluttmålet for opplæringen er å anspore den enkelte til å realisere seg selv på måter som kommer fellesskapet til gode – å fostre til menneskelighet for et samfunn i utvikling

Strategi for kompetanseutvikling Lære mer fag Lære nye temaer Ledere lærer mer om ledelse Korte kurs Nettverk Utviklingsarbeid Lite fokus på analyse og forbedring av eksisterende virksomhet Roald Jensen

Roald Jensen

Ressurser? Nytte elevene som læringsressurs Flytte lærings- og vurderingsbyrden til elevene Analysere og avdekke god praksis som allerede eksisterer Kvalitetsforbedre praksis som ”står seg” Erfaringsdeling, refleksjon og læring i organisasjonen Utnytte skolen som organisasjon Tydeliggjøre felles verdigrunnlag Øke kollektiv bevissthet og praksis Nytte ressursene i nærmiljøet

Spørsmål og svar Instruksjon Individuell oppfølging Læringsarbeid Hvordan vite at jeg har lært? -eksempler, forklaringer -drøfting og utforskning av forståelse Instruksjon Individuell oppfølging Læringsarbeid Vurdering Læringsarbeid Vurdering Roald Jensen

Prinsipper – formativ vurdering Vurdering integreres i læringsarbeidet Knyttes til kjennetegn for måloppnåelse og individuell framgang Elevene involveres og aktiviseres i vurderingen gjennom -selvvurdering -medelev-vurdering Bevisst bruk av spørsmål Arbeid med vurderingskultur ved skolen Legges inn som faste strukturer i det daglige Roald Jensen

Roald Jensen

Spørsmål og læring Hvorfor stiller jeg spørsmål til elevene? Hva utløser spørsmålet hos elevene? Hvor mye tid får de til å svare? Hvem svarer? Hvor mye stillhet tåler jeg? Hva sier jeg når elever avgir feil svar? Kan det knyttes læring til feil svar? Har jeg tid til å bruke spørsmål - svar? Kvalitetsspørsmål Roald Jensen

Sammenheng og helhet Hva det lærte kan brukes til I framtid Sammenheng med andre fag Kobling til elevens arenaer utenfor skolen Det som skal læres Det eleven kan fra før Roald Jensen

Prestasjonsorientert kultur Samme mål for alle Alle vurderes mot de samme målene Resultatene synliggjøres Liten vekt på forståelse og mening Vekt på måling gjennom standardiserte prøver Resultater viktigere enn innsats Det er ikke belønning til alle Roald Jensen

Konsekvenser Sammenligning Mer negativ selvoppfatning Lavere motivasjon Mer angst Større behov for selvbeskyttelse Liten utholdenhet når det blir vanskelig Mindre adekvate læringsstrategier Unnvikelsesstrategier Roald Jensen

Læringsorientert kultur Individuelle mål Vurdering i forhold til individuelle mål Individuell forbedring Elevene tas med på råd og gis medbestemmelse Verdsetting av innsats Det er lov å gjøre feil Feil nyttes til læring Forståelse, mening, sammenheng og helhet Roald Jensen

Elevers utvikling av tilnærming til læring Dyptgående tilnærming Overflatisk tilnærming Strategisk tilnærming Basert på Kontekst, læringsmiljø, kultur Innhold, verdier Læringsaktivitetenes krav Roald Jensen

Overflatetilnærming Er fornøyd med å gjøre det oppgaven krever Det er godt nok å resitere for å tilfredsstille krav ved vurdering Ingen krav om å generalisere kunnskap ut fra eksempler Opplever oppgaver som pålagt av andre Fokus på fragmentert kunnskap, ikke sammenheng og helhet Lav bevissthet om hensikt med, og strategier for læring Roald Jensen

Dybdetilnærming Viktig å utvikle forståelse Målbevisst og energisk i læringsarbeidet Relaterer nye temaer til eksisterende forkunnskap Relaterer nye begreper og kunnskaper til hverdagserfaring Trekker begrunnede konklusjoner på grunnlag av dokumentasjon Vurderer logikk i resonnementer Utvikles best i en sosial kontekst Roald Jensen

Strategisk tilnærming Viktig å få best mulig karakter Eleven organiserer tidsbruk og krefter for å få best mulig effekt Tilpasser seg det som er hensiktsmessig i forhold til kontekst og lærestoff Årvåkenhet overfor vurderingssignaler Tilpasser seg ulike krav (lærere) Roald Jensen

3 kriterier for tilpasset opplæring 1 Alle lærer gjennom læringsaktivitetene som læreren tilrettelegger 2 Elevene utvikler forståelse for at læring er viktig for å mestre framtidige livssituasjoner 3 Mangfoldet i skolens fellesskap fungerer som en ressurs som bidrar til læring for alle Roald Jensen

Kriterium 1 TPO 1 Alle lærer gjennom læringsaktivitetene som læreren tilrettelegger -Tilegnelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger (bevisstgjøring av verdier) -Utvikle sine evner og talenter -Lære å lære -Forvalte og nytte kunnskaper……. Roald Jensen

Kobling til generell del i LK06 Det meningssøkende menneske Det allmenndannende menneske Det arbeidende menneske Det samarbeidende menneske Jmfr vurderingsforskriften

OECD Use tools interactively Interact in (e.g. language, heterogenous technology Interact in heterogenous groups Act autonomously Roald Jensen

Læringsfelleskap Utvikler sannsynligvis sosiale relasjoner Solidaritet og fellesskap Læringsavhengighet Hjelpsomhet og ansvar for hverandre Forebygger problematferd? Læringsstrategisk utviklende Utvikler positiv selvoppfatning? (Formativ vurdering) Roald Jensen

Læringsfellesskap Lærer å hevde synspunkter i et mangfold av meninger Skjerper argumentasjonen Språklig utviklende Meningsdannende, utvikling av kunnskap og forståelse Kollektiv læringsrefleksjon, selvvurdering og medelev - vurdering fremmer læring Roald Jensen

Argumenter for læring i fellesskap Lave & Wenger 1991 Brown 1997 Wells 1996 Alexander 2000, 2006 Aukrust 2003 Klette 2003, 2006 Meichenbaum & Biemiller 1998 Galton et. al. 1999 Roald Jensen

Skolens verdier Verdier i kollegiet Verdibevisstgjøring Skolens mål hos elevene Skolens mål Antakelser om framtida Ungdomskulturens verdier Roald Jensen

Key competencies NZ draft 2006 Managing self Relating to others Participating and contributing Thinking and using language Using language, symbols and text Roald Jensen

Uutnytta ressurser i skolen? Elevene som læringsressurs Elevmedvirkning Flytte lærings- og vurderingsbyrden til elevene Hvordan tida brukes Sammenheng mellom skolens læring og elevenes arenaer/referanser Utnytte skolen som organisasjon Nytte ressursene i nærmiljøet Roald Jensen

Hva er læring? Tilegnelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger Forståelse av når og hvordan disse skal brukes, slik at individet oppnår sosial aksept og tilhørighet og er i stand til å bidra positivt i sosiale sammenhenger Kunnskap blir konstruert gjennom samhandling og i en kontekst, og ikke primært gjennom individuelle prosesser (Dysthe, 2001) Roald Jensen