Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Eksamen i Treningslære 2
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
STATISTISK KVALITETSSTYRING
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Etikkutvalg for fagskolen
NOKUTs fagskoledager mars Lektor Rita jakobsen
Demokratiske ferdigheter - fra synsing gjennom analyse til resonnement og vurdering NOFA 2 Fredag
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Teknologi og forskningslære
Digital kompetanse i Mat og helse
Blooms taksonomi for kunnskap
Hvordan gjøre en god eksamen?
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
læringssyn - menneskesyn
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Vurdering i geografi vg skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
innholdet i enkeltvedtak
Mål og læring hos elever
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Sosialkonstruktivisme
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
OBSERVASJON av tolærertimer
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Rettskilder til fots - Innledning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene som krever forståelse for ”vitenskapens egenart/metoder”?

Evolusjon osv... viser generell god fagkompetanse i biologi kjenner den vitenskapelige begrunnelsen for evolusjonsteoriene kan forklare mekanismer som fører til at nye arter kan bli dannet kjennskap til naturvitenskapelig tenkemåte og arbeidsmåte kan skille mellom faglige kunnskaper og privat oppfatning viser toleranse for andres synspunkter kan bruke den biologiske kompetansen din til å løse konkrete problemstillinger 1: Produkt 2: Prosess 3: Samfunnsinstitusjon

Kunnskapsmål (Blooms taksonomi) Huske – Gjenkjenne, gjengi, beskrive, liste opp... Forstå – Forklare, sammenlikne, påvise, løse, fortolke, påvise... Tillempe – Forutsi, velge, konstruere, finne, beregne... Analysere – Analysere, utlede, gjøre rede for... Syntetisere – Kombinere, presisere, planlegge, generalisere, trekke slutninger... Vurdere – Vurdere, bedømme, forsvare, kritisere, avgjøre

Læreplaner-3 nivåer 1. nivå: Systemet – slik det tilrettelegges fra myndigheter og samfunn – den intenderte læreplanen (dvs. slik den står i læreplaner og lærebøker – rammefaktorer 2. nivå: Klasserommet – selve undervisningen og læringsmiljøet – den implementerte læreplanen (dvs. den iverksatte læreplan) – rammefaktorer (bla. lærerens arbeidssituasjon og utdanning) 3. nivå: Elevene – hva de har oppnådd mht. kunnskaper og holdninger – den resulterte læreplanen