Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene som krever forståelse for ”vitenskapens egenart/metoder”?
Evolusjon osv... viser generell god fagkompetanse i biologi kjenner den vitenskapelige begrunnelsen for evolusjonsteoriene kan forklare mekanismer som fører til at nye arter kan bli dannet kjennskap til naturvitenskapelig tenkemåte og arbeidsmåte kan skille mellom faglige kunnskaper og privat oppfatning viser toleranse for andres synspunkter kan bruke den biologiske kompetansen din til å løse konkrete problemstillinger 1: Produkt 2: Prosess 3: Samfunnsinstitusjon
Kunnskapsmål (Blooms taksonomi) Huske – Gjenkjenne, gjengi, beskrive, liste opp... Forstå – Forklare, sammenlikne, påvise, løse, fortolke, påvise... Tillempe – Forutsi, velge, konstruere, finne, beregne... Analysere – Analysere, utlede, gjøre rede for... Syntetisere – Kombinere, presisere, planlegge, generalisere, trekke slutninger... Vurdere – Vurdere, bedømme, forsvare, kritisere, avgjøre
Læreplaner-3 nivåer 1. nivå: Systemet – slik det tilrettelegges fra myndigheter og samfunn – den intenderte læreplanen (dvs. slik den står i læreplaner og lærebøker – rammefaktorer 2. nivå: Klasserommet – selve undervisningen og læringsmiljøet – den implementerte læreplanen (dvs. den iverksatte læreplan) – rammefaktorer (bla. lærerens arbeidssituasjon og utdanning) 3. nivå: Elevene – hva de har oppnådd mht. kunnskaper og holdninger – den resulterte læreplanen