SOSIALE INSTITUSJONER, LOKALSAMFUNN OG SOSIAL POSITIV PSYKOLOGI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Motivasjon.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Rolighetsmoen barnehage
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
7. Motivasjon i organisasjoner
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Sosial kapital og velferd
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lærerprofesjonens etiske plattform
Generelle tiltak og forebygging
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Stress, utbrenning, mobbing
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
BEVEGELSESGLEDE.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Kulturteori
"God bagasje på livets reise."
Kvalitative og kvantitative metoder
Valgfag på Kastellet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Livssynshumanismen.
Asperger syndrom og ADHD
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

SOSIALE INSTITUSJONER, LOKALSAMFUNN OG SOSIAL POSITIV PSYKOLOGI Steinar Ilstad IØT, SVT, NTNU 2011

Sosiale institusjoner Sosiale institusjoner representerer normer og vilkår som regulerer samfunnsmessig praksis og mellommenneskelig sam-handling. De ivaretar samfunnsmessig nødvendige funksjoner på ulike områder. Institusjonene og lokalsamfunnet utgjør miljømessige ressurser og sosial kapital som kan fremme positiv utvikling og fremgangsrik aktivitet, men kan også by på problematiske utfordringer.

Viktige institusjoner Viktige institusjoner er: ekteskap og familie skole, utdanning og kultur økonomi og arbeidsliv politikk (og styring) religion (Disse institusjonene er store fagområder hver for seg: Familiesosiologi, Pedagogikk, Økonomi, Politisk vitenskap, Religionsvitenskap. Alle disse fagområdene har grenseområder til psykologifaget, altså religionspsykologi, politisk psykologi osv.)

Perspektiver på institusjonene Posisjoner, roller, status; struktur. Funksjoner. Konflikter. /Konfliktsosiologi./ Sosial interaksjon, kommunikasjon etc. (Handlingsperspektivet eller interaksjons-perspektivet. Institusjonenes sosialpsykologi. Utgangspunkt kan være roller, som har tilknytning til funksjonene.)

Positiv sosialpsykologi, Sosial positiv psykologi Positiv sosialpsykologi (sosial positiv psykologi) kan defineres som studiet av positive opplevelser og positiv atferd i sosial sammenheng på bakgrunn av positive personlige egenskaper og positive sider ved de sosiale institusjonene og lokalsamfunnet. (Analoge uttrykk: positiv klinisk psykologi, positiv eksistensiell psykologi, eksistensiell positiv psykologi.)

Forskningsmodell - Stidiagram

Forskningsmodellen Opplevelser (av mer eller mindre emosjonell art) er ofte avhengige variabler, men kan også være uavhengige variabler. Atferd er ofte mellomliggende variabel. Personlige egenskaper og egenskaper ved institusjonene er som regel uavhengige variabler, dvs. årsaker til atferd og opplevelser. (Opplevelser og atferd kan ha enda flere årsaker. Én persons emosjonelle opplevelser kan være konsekvens av en annen persons atferd.)

Eksempel Arbeidstilfredshet (emosjonell opplevelse) skyldes personlige egenskaper (behov, lykke innenfra etc.) egenskaper ved jobben og arbeidsmiljøet (institusjon), og arbeidsprestasjoner (atferd).

Alternativ forskningsmodell

Forskningsmodell 2 Alternativt kan man tenke seg emosjoner som mellomliggende variabel og effekter av emosjoner som avhengig variabel. Emosjoner oppstår i sosiale sammenhenger. Eksempel: Medfølelse (emosjon) med noen fører til hjelpsomhet (prososial atferd).

Forskningsmodell 2 Emosjoner ”broaden-and-build” (Barbara Fredrickson). Mulige positive effekter/resultater av positive emosjoner: Personlig vekst og utvikling, bedre mestring, mer resiliens, bedre mental helse, god oppførsel (citizenship), bedre helse, mer kreativitet, større prestasjoner,

Positiv sosialpsykologi Positiv sosialpsykologi prioriterer studiet av positive sider ved sosial kontakt, god kommunikasjon, faktorer av betydning for trivsel og produktivitet i grupper, støttende lederskap, sosiale reformer som forbedrer verden, etc., fremfor studiet av feiloppfat-ninger, attribusjonsfeil, rollekonflikter, aggresjon, dårlig kommunikasjon, deindividuasjon, fordommer, sosial patologi, genetisk determinisme etc.

Sosial positiv psykologi Sosial positiv psykologi ser nærmere på sosiale aspekter ved emner i positiv psykologi. Flere temaer trekkes inn enn det som tradisjonelt er sentrale emner i sosialpsykologien. (Motiverer til igjen å ta opp spørsmålet ”Hva er sosialpsykologi?” – Tradisjonelle basis- emner + sosiologiske/antropologiske emner + emner i generell psykologi?.)

Eksempler på emner i positiv psykologi Altruisme, arbeidsprestasjoner, arbeidstilfredshet, Aristoteles’etikk, avslapning, citizenship, dyder, ekteskapelig lykke, emosjonell intelligens, entreprenørskap, estetiske opplevelser, eudaimonia, forbilder (gode), glede, det gode liv, det gode samfunn, hensikt med livet, humanistisk psykologi, humor, håp og optimisme, karakterstyrke, god kommunikasjon, (forts.)

Eksempler på emner, forts. kreativitet, lederskap (støttende), livskvalitet, LYKKE, mental helse, moralsk resonnering på høyt nivå, prososial atferd, rettferdighet, selvrespekt, sosial støtte, takknemlighet, tilfredshet med livet/tilværelsen, tilgivelse og forsoning, trivsel, vellykket (positiv) aldring, velvære, vennskap, verdier, visdom, yrkesinteresser, ærefrykt, etc.

Positiv psykologi Positive psychology er en kapitteloverskrift i Maslows 1954-bok. (”Det er som om psykologien har prioritert den ene halvparten av sitt legitime område – den mørke halvparten”.) Seligmans definisjoner av positiv psykologi (2002 og andre steder) pleier å nevne tre ting: positive emosjoner, positive individuelle trekk og positive institusjoner.

Argument for positiv psykologi ”Vi vet alt om depresjon og alt for lite om lykke. Forsk mer på lykke og det som gjør livet verdt å leve” (Seligman). Generalisering: Vi vet mer enn nok om de negative emnene i sosialpsykologien, og for lite om de positive. (Forsk mer på de positive emnene, og vektlegg mer det man allerede vet om det positive – i undervisning, folkeopplysning m.m.)

For og imot Ordet ”positiv psykologi” er ikke populært blant de som forsker på negative emner. (De føler seg stemplet som ”negative psykologer”?) Positiv psykologi er en oppfordring om å forske mer på de mest positive emnene (med glidende overgang til de moderat positive emnene), også om det går på bekostning av forskning om negative emner (som man vet mer enn nok om).

Tilbake til institusjonene - Kritikk av institusjoner har vært et yndet tema opp gjennom tidene. F. eks. Rousseau, Freud, mange skjønnlitterære forfattere, kvinneaktivister m.m. Institusjonene virker undertrykkende, mangler sosial rettferdighet etc. Mange arbeider for å forbedre institusjonene og skape det gode samfunn. Noen har skrevet utopier.

Rousseau og Freud Mennesket er av natur godt, men blir dårlig som følge av påvirkning fra institusjonene (Rousseau, 1749/1750). Mennesket er født fritt, og overalt er det i lenker (Rousseau, 1762). Freud (1930) sa at det sosiale trykket fra kulturen og institusjonene gjør oss ulykkelige og nevrotiske og fører til overført aggresjon. (Men denne sosiale kontrollen gir også trygghet.)

Sosial rettferdighet Sosial rettferdighet er en egenskap ved institusjonene (Rawls 1972). 1. Fordelingsrettferdighet. 2. Prosedyrerettferdighet. 3. Interaksjonsrettferdighet. 4. Retributiv rettferdighet.

Felles temaer Mange sosialpsykologiske temaer er felles for, eller går på tvers av alle institusjonene, f. eks.: sosial kontakt og sosial støtte, roller, kommunikasjon, grupper, konflikter og konfliktløsning, lederskap, sosialisering, sosial forandring Man får forskjellige eksempler ved å henvise til de ulike institusjonene.

Funksjoner, konflikter, roller Funksjoner: Formål, hensikter, behovstilfredsstillelser, Konflikter: Part A opplever at Part B gjør noe som strider mot interessene til Part A. Roller: Atferd som forventes av innehaverne av bestemte posisjoner i sosial struktur og institusjoner. (Rollene har tilknytning til funksjonene. Rollekonflikter forekommer.)

Familie Funksjoner: Ta seg av barn – gi dem økonomisk og emosjonell trygghet og bidra til at de blir integrert i samfunnet. Konflikter: Mangel på likestilling, generasjonsmotsetninger, barnefor-delingssaker, arveoppgjør, Posisjoner og roller: ektefeller, mor, far, sønn, datter, besteforeldre, tante, onkel, søskenbarn etc.

Skole, utdanning Funksjoner: Overføre kultur, forberede til yrkesroller, vurdere og velge ut kompetente individer. Konflikter: De høyere sosiale klasser har vært favorisert, særlig når det gjelder høyere utdanning. Posisjoner og roller: rektor, lærer, elev,

Skolen i psykiatrisk perspektiv Einar Kringlen (2005, s. 540): Direkte stressende, ubarmhjertig karakterjag, tapere, hyppig skifte av lærere, tallrike vikarer, mammutskoler hvor det personlige forholdet mellom lærer og elev er borte, fremmedgjøring ved store universiteter. Lærevansker, forstyrrende atferd, hyperaktivitet, skyhet, tilbaketrekning, ….

Arbeid og økonomi Funksjoner: Produksjon og distribusjon av varer og tjenester til konsum blant samfunnsmedlemmene. Konflikter: Kapitaleiere og arbeidere (klassekampen), konflikter innenfor og mellom grupper i organisasjoner, lønnsforskjeller, konkurranse om kunder, Posisjoner og roller: bedriftsleder, avdelingssjefer, diverse arbeidsroller (stillingsinstrukser)

Politikk og styring Funksjoner: Gi lover, løse konflikter i samfunnet, beskytte samfunnet mot ytre (og indre) trusler. Konflikter: Konflikt og konkurranse innenfor partier om posisjoner; partier representerer interessegrupper i konflikt med hverandre, konflikter mellom nasjoner om territorier, havressurser m.m., Posisjoner og roller: Roller i styrende organer og i partier.

Religion Funksjoner: Støtte eksisterende samfunnsstruktur, sosialisering av barn, gi lettelse ved vanskelige livssituasjoner. Konflikter: Synet på helvete, kvinnelige prester, fri abort, homofili m.m. Kirke–stat konflikter. Posisjoner og roller: biskop, prest, kirketjener, klokker, formann i menighetsråd,

Sammenhenger Religion. Politiske partier med religiøs tilknytning. ”Protestantisk etikk og kapitalismens ånd” (Max Weber). Religionsundervisning i skolen. Barnedåp, konfirmasjon osv. i familier. Politikk vedrørende arbeidsliv, skole, familier. Arbeidsliv i forhold til skole og familie. Forhold mellom skole og familie.

Fysisk miljø Institusjonene har også fysiske miljøer: Boligen og dens omgivelser. Skolenes fysiske miljø. Arbeidsmiljø, jobbens fysiske kontekst, arbeidstid. Religiøse bygningers arkitektur.

LOKALSAMFUNN Bosteder som er geografisk avgrenset. Typer: bygdesamfunn, forsteder, bysamfunn. Åpne systemer. Natur, og bruksområder for boliger, næringsliv, handel, rekreasjon etc. Historie: Noen lokalsamfunn har en lang historie som bosteder, mens andre (enkelte forsteder) har kort historie som bosteder.

Lokalsamfunn (2) Planlegging av bruk av områder. (Kan lett bli et konflikttema.) Produksjon av kunst og underholdning. Bidrar positivt til livskvaliteten. Vakre hjem, dekorativ kunst, kunsthåndverk, tekstilkunst, maleri, sang og musikk, offentlige fester, revyer, dans og sport.

Lokalsamfunn (3) Mest kontakt med de som bor nærmest. Like barn leker best. Hjelpsomhet blant slektninger og andre. Foreninger, klubber, grupper. Sosial kontroll. ”Bygdedyret” (Tor Jonsson). Lokalsamfunn som oppvekstmiljøer. Sosialisering. Identitet. Lærer holdninger. Sosial forandring.

Lokalsamfunn (4) Konflikter. Sosial økologi. Befolkningens størrelse og demografi. Innflytting og utflytting; kortdistanse og langdistanse. Sosial struktur. Diverse sosiale kategorier. Lokalsamfunnets kultur. Institusjoner og diverse service.

Positivt lokalsamfunn Gir varierte, interessante og stimulerende opplevelser. Man er fri til å være seg selv. Man føler seg akseptert som et signifikant medlem. Vennskap og sosial støtte. Gir mulighet for optimal funksjonering.

Metoder Forskningsmetoder i studiet av sosiale institusjoner og lokalsamfunn er tilpasninger av observasjon og intervju, eksperimenter, survey-undersøkelser, offentlig statistikk, historiske kilder, livshistorier og sammenligning av institusjoner i ulike samfunn. Forskningsmetoder i positiv psykologi er særlig måling av variabler v.hj.a. indekser og beregning av korrelasjoner mellom dem. (Typisk for anvendt psykologi generelt.)

Videre forskning Mer forskning om hvordan positive opplevelser og emosjoner i sosial sammenheng kan fremmes, i ulike demografiske kategorier, etc. Bruk av positive opplevelser og emosjoner som uavhengige variabler for personlig vekst og utvikling, mestring, resiliens, mental helse, god oppførsel (citizenship), fysisk helse, kreativitet, prestasjoner etc.

Videre forskning (2) Effekt av praktiske tiltak og intervensjoner kan studeres ved at tiltakene/interven-sjonene oppfatter som eksperimenter. Longitudinelle (prospektive) design, for å finne varighet av effekter. Forbedring av måling av variabler og statistiske analyser. Generere ny teori basert på nye empiriske resultater.

Anvendt sosial positiv psykologi Anvendt sosial positiv psykologi kan gi innspill til forandring/forbedring av institusjoner og lokalsamfunn, og livsfilosofi og velvære for den enkelte. Eksempel: Boligundersøkelser om trivsel og preferanser gir innspill og korrektiv til planleggere.

Anvendt sosial positiv psykologi (2) Undervisning/formidling av positiv psykologi til ulike målgrupper: coacher, rådgivere, studenter, lærere, terapeuter, arbeidsgivere, Tester på ”hvordan man har det”, og forskjellige øvinger som gjør at en kommer til å føle seg bedre og blomstre. Teknikker for innøving av sosiale ferdigheter.

Litteratur Fredrickson, Barbara L. Positivitet: Kilder til vækst i livet. København: Dansk psykologisk forlag, 2010. (Opprinnelig publisert 2009.) Frønes, I., & Kjølsrød, L. (red.). Det norske samfunn (6. utg.). Oslo: Gyldendal, 2010. Haworth, J., & Hart, G. (Eds.). Well-being: Individual, community, and social perspectives. Hampshire, UK: Palgrave Macmillan, 2007. Lopez, S. J. (Ed.). The encyclopedia of positive psychology. Vol. I-II. Malden, MA: Blackwell, 2009. Næss, A. Livsfilosofi. Oslo: Universitetsforlaget, 1998. Seligman, M. E. P. The president’s address. American Psychologist, 1999, 54 (8), 559-662. Seligman, M. E. P., & Csikzentmihalyi, M. Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 2000, 55 (1), 5-14.

Primavera (Botticelli 1482)

God tur