Flyktningteamet, PSBU Fra 1.oktober: del av nyopprettet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Å opprettholde et godt immunforsvar
Psykiske utfordringer ved MS
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
- roller og forventinger
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Rolighetsmoen barnehage
Nulltoleranse for mobbing
Mangfold og fellesskap
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
”Jeg er syk - jeg må på sykehus”
Mestring og forebygging av depresjon
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Samarbeid mellom skole og hjem
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Foreldregruppe på Fillan barnehage
"God bagasje på livets reise."
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Lek og Læring i barnehagen
BARNAS BARNEVERN 2020.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Samfunnskunnskap Emne 4: Helse. Hva er god helse? Jeg er frisk Jer er ikke syk Fysisk eller psykisk Jeg har det bra Jeg trives Jeg sover godt Jeg spiser.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Helsesøster Revheim skole
Helsesøsterkongressen 2017
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Velkommen til foreldremøte
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Psykisk helse.
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Oppstart i barnehagen.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Flyktningteamet, PSBU Fra 1.oktober: del av nyopprettet MIGRASJONSHELSE ? ved Flyktningekontoret Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Psykisk helsetjeneste for barn og unge, PSBU er et lavterskeltilbud til barn, unge, deres foreldre og samarbeidspartnere. Målgruppen for flyktningteamet er bosatte flyktningbarn og -ungdommer i alderen 0-20 år i inntil tre år etter bosetting, som er i risiko for å utvikle psykiske vansker. Målet er å fremme psykisk helse hos barn og unge med flyktningbakgrunn. Vi tilbyr universelle, selekterte og indikerte tiltak etter behov. Hva kan vi tilby? Kartlegging av psykisk helse og stabilisering av traumesymptomer Samtaler individuelt og i familier Foreldreveiledning individuelt og i gruppe Samtalegrupper rundt migrasjon, sosial kompetanse, krig og flukt Sikre deltakelse i stabiliserende fritidsaktiviteter og nettverksarbeid Undervisning til samarbeidspartnere Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Gang i vårt arbeid Melding om bosetting Flyktningekontoret - alle nye flyktningebarn Henvisning fra brukere / samarbeidspartnere Info om vår tjeneste – Hjemmebesøk Kartleggingssamtaler barnas psykiske helse og trivsel foreldre – barn forhold resilience og risikofaktorer Oppfølging Individuelle samtaler, foreldreveiledning, grupper, koordinering, ansvarsgruppe, henvisning/samarbeid BUP Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Hvem er flyktningebarna vi møter Fra områder m krig, konflikter, undertrykking, svært vanskelige/utrygge forhold Afghanistan, Irak, Tsjetsjenia, Eritrea, Palestina, Kongo, Somalia, Burma… kommer sammen m 1 el begge foreldre / til familiegjenforening m foreldre, ev annen familie Søker beskyttelse for liv og helse i Norge / gjennom FN Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningebarns bakgrunn Traumatiserende opplevelser (krig, flukt, mottak) Relasjonsbrudd – sorg, savn Traumatiserte foreldre Nytt språk - kommunikasjonsvansker Liten kompetanse på norske forhold Strukturelle hindringer (økonomi, bolig…) Foreldre m mange belastninger Bekymring ift personer, forhold i hjemlandet Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

JANUS Hjemland – Norge fortid - framtid Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune JANUS Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Barns reaksjoner Forvirra, ukonsentrert (språk, kultur, forventninger,lojalitet) Engstelig og tilbaketrukket Tisse på seg Sinne, utagering Lite lekekompetanse OBS hvis dette varer !!! Letta, glade over å komme i bhg og leike m andre barn – og få være i aktivitet i trygge og forutsigbare rammer ! Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Foreldre i nytt land Er det ikke bra nok det jeg gjør ? Må jeg begynne å gjøre alt med barna mine sånn som nordmenn ? Hvis jeg ikke kan slå barna mine, blir kanskje barna egoister ? Barna blir syke i barnehagen, får ikke varm mat, gråter, hadde våt bleie når jeg henta …. Det er ikke lett å bli kjent med nordmenn Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Vanlige reaksjoner på eksilsituasjonen 4 FASER Sjokk – positiv innstilling Reaksjon – sterke negative følelser Reparasjon – pendler mellom pos og neg Nyorientering - integrering Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune OBS AVMAKT Sårbarhet for avmaktssituasjoner Status, posisjon – endringer i familiestrukturene v migrasjon ? Sårbarhet for stress Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Hva vet vi fra forskning Hvordan man blir mottatt i det nye landet og den sosiale situasjonen, er viktigere for den langsiktige helsen, enn det man har med seg av opplevelser fra krig og flukt (Stockholmsundersøkelse). Det er en sammenheng mellom arbeidsløshet, dårlig eller manglende familienettverk, utdanning og grad av symptomer (Birgit Lie) Hvis man blir utsatt for diskriminering gir det en økt sjanse for dårlig sosial tilpasning( Montgomery, Danmark) Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Hva betyr noe Psykiatrisk behandling er viktig for enkelte med store behov. Det beskytter å få en god venn både fra eget etnisk nettverk og fra det nye hjemlandet Sosiale innsatser, god skole/barnehage, fritid, trygg barneomsorg er viktigst for flertallet. Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

PSBU, Flyktningeteamet jobber med Kartlegging (imdi midler?) Stabilisering Resiliensfaktorer Psyko-edukasjon Migrasjonsprosesser Samspillstøtte (marthe-meo, icdp) Nettverk Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Hva hjelper / forebygger Å oppleve å være velkommen ! Å bli møtt på en likeverdig måte Å bli møtt med positive forventninger Å få god saklig informasjon, i porsjoner, gjerne gjentatt  Gode pedagoger i bhg og skole!!! Trygg og forutsigbar hverdag Kontakt med egen/foreldres kultur (språk) Barn i sentrum midlene Utstyrsboden Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Tips til foreldresamarbeid Høflig, vennlig, inkluderende OG tydelig Vis interesse for akkurat disse barna og foreldre – ikke som representanter for etnisk, religiøs eller politisk gruppe ! Vis interesse for disse personenes bakgrunn, erfaringer, kompetanse, musikk, kultur, religion, tradisjoner Dialog kan være uvant – gi det tid Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune forts Muntlig info !!! tydelige forventninger god begrunnelse respektfull vennlig form/tone Hvis skriftlig info – enkelt! m mange og gode illustrasjoner + muntlig gjennomgang/forklaring Å være god modell i møte med barna, foreldre Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune forts NB! TOLK (velg m omhu - språk, person, relasjon) Hvis vanskelige temaer/samtaler velg også ansatt m omhu (posisjon, ansvar, relasjon) Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Kultur og migrasjon Ikke ha kontakt m egen kultur Ikke ha kontakt m norsk kultur ISOLERING Ikke ha kontakt m egen opprinnelseskultur Vil bli mest mulig norsk ASSIMILERING Har kontakt m egen kulturell tilhørighet Søker ikke kontakt m norsk samf/kultur SEGREGERING Opprettholder kontakt m egen kultur Søker kontakt m norsk samf/kultur INTEGRERING Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Ulike verdier i syn på barn og oppdragelse MODERNE INDIVIDUALISTISK TRADISJONELL KOLLEKTIVISTISK Karsten Hundeide Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

MODERNE INDIVIDUALISTISK TRADISJONELL KOLLEKTIVISTISK Ansikt-til-ansikt dialog Lite snakking med barnet. Mye kroppskontakt Foreldre mindre tid fysisk sammen med spebarnet. Sover adskilt. Sammen med barnet nesten hele tiden. Spebarnet sover sammen med foreldrene Samspill – den voksne tilpasser seg barnet Voksne leker ikke med barn. Barn leker med barn. Ros Anerkjennelse formidles indirekte Kommunikasjonen er regulerende Barn forventes å ta initiativ Stille spørsmål Barn tar sjelden initiativ De svarer når de blir spurt, observerer og lytter. Barn har få faste oppgaver Leker Barn har faste oppgaver og har ansvar for familien sin Selvstendighet Lydighet, respekt og lojalitet Små forskjeller i oppdragelsen av jenter og gutter Store forskjeller i oppdragelsen av jenter og gutter Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Viktige spørsmål / info Sykdom Feber – termometer Hva er symptomer på alvorlig sjukdom her Fastlege, legevakt, helsestasjon, sykehus…. Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Kosthold – mors stolthet Hva er næringsrikt av det de spiser/gir barna ! Hva mangler ev Hvordan finne det sunne i butikken Sukker sukker sukker (kjeks som smokk)….. Melk melk melk – flaske flaske flaske Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Hvordan få barna til å spise ????? Tegn på sunne barn – robuste barn (status, verdier) Bekymringer ift for lite næring (krig, fattigdomserfaringer) Mors ansvar (den gode mor, svigermor ) Små barn skal ikke gråte Den krevende trøsten (slitne, deprimerte ….) Mating – spise selv (uvant) HUSK Å GI NOE I STEDENFOR, DERSOM NOE SKAL TAS BORT / ENDRES – FORSLAG BØR SKREDDERSYS! TENK KONTEKST ! Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Barnehage For noen avlastning og ser at det er viktig forberedelse til skole – tillitt til de ansatte (noen ganger for stor tillitt - autoritetslojale?) For noen trigge utrygg tilknytning, ikke nok info om bhg, ikke tillitt til de ansatte, vektlegger ulike verdier i daglig omsorg med spes de minste barna Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

”Toneangivende øyeblikk” Det ALLER FØRSTE MØTET med Den ansatte i barnehagen Læreren Helsesøster Legen (Loveleen Rihel Brenna) Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

FØRST & FREMST MENNESKE ! Fokuser på det som binder oss sammen som mennesker – det som er likt mer enn det som er ulikt Snakk om SOSIALISERING – ikke integrering – barna sosialiseres ! (Loveleen Rihel Brenna) Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune

Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune Tips om kilder www.imdi.no Johannes Læringssenter, Stavanger Karsten Hundeide UiO; ”Når omsorgsverdier kommer i konflikt” Migrasjonspedagogikk HIO Tolkebruk i Bærum kommune, tolketjenesten Loveleen Brennas bøker Mustafa Can: ”Tett inntil dagene” Flyktningteamet, PSBU, Bærum Kommune