Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
-ikke bare for zippylæreren…
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samspill og Samhandling
Hvordan stimulere barns lek i naturen
KLASSELEDELSE.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Venn kommer av norrønt: Vinr
Barns læring, voksnes ansvar!
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
Siste året i barnehagen
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen Anne Greve Høgskolen i Oslo Bærum kommune 18.09.2008 © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Hvorfor vennskap? Vennskap er viktig fordi det handler om kvaliteten i barns (og voksnes) liv. Vennskap spiller en viktig rolle for å fremme evnen til kommunikasjon og følelsen av tilknytning og identitet. © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Barnehagen Økt kunnskap om små barn har ført til et endret syn på små barns kompetanser. Barnehagen en del av utdanningsforløpet. Ny lov og ny rammeplan © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Rammeplanen ”Å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og meningsskaping i barnehagen. I samhandling med hverandre legges grunnlaget for læring og sosial kompetanse” (Rammeplanens. 26) ”Tidlige erfaringer med jevnaldrende har stor betydning for barns samspillsferdigheter og gjør barnehagen til en viktig arena for sosial utvikling, læring og etablering av vennskap” (s. 27) © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Barnehagen Endringer i barnegruppene: Flere barn under 3 år (54,1%) 26% av barna i barnehagen er under 3 år. © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Antall barn under 3 år i barnehage 1975-2004 (SSB: Barnehagestatistikk) © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

Forskningens ulike syn på vennskap 1930-tallet: små barn kan ikke inngå i dype relasjoner med hverandre. Små barns samspill styres av tilfeldigheter. Lite forskning på vennskap mellom de yngste barna. © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

Barn-barn og voksen-barn Må oppnås Selvvalgt Vedlikehold Likhet VOKSEN-BARN Er gitt Forhåndsbestemt Ikke vedlikehold Ulikhet © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Hva er vennskap? Hver vennskapsrelasjon er unik Et ønske om å være sammen med én eller flere bestemte personer. Venner kan ikke byttes ut. Nærhet og tilknytning Avstand Vennskapets dialektikk Etikk © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Møtet Gjentatte møter gjør det mulig å bygge opp vennskapsrelasjoner. Opplevelse av et felles ”vi” Møtet er en forutsetning for å forstå andre. Kontakt og kommunikasjon © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

Kommunikasjonen i møtet Blikk Stemme Toneleie Gester Verbal tale Imitasjon © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Oppsummering 1. time Hvorfor vennskap Vennskap er betydningfullt i menneskers liv Lære om kommunikasjon, følelse av tilknytning og identitet Forandringer i barnehagesektoren Barn-barn / voksen-barn Hva er vennskap? Møtet © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Et felles ”vi” Gjensidighet Å skape mening sammen Humor © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Å skape mening sammen Felles levd historie Hver vennskapsrelasjon er unik. © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Humor Humor og glede er viktige dimensjoner ved vennskap Barna vil ha det morsomt sammen. Det kan spille en rolle hvem man er sammen med og hvordan man har det morsomt sammen. Intern humor © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

Hva kan barn lære av vennskap? Vi lærer i samspill med andre. Barn lærer mye av jevnaldrende som de ikke kan lære av voksne. Etikk Samhandling og kommunikasjon © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Etikk Glede over å være sammen Glede over fellesskapsfølelse Skape mening sammen Felles humor Konflikter Utestengelse Fortvilelse over ikke å få være med Sorg og savn © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Etikk Respekt for hverandres rettigheter Respekt for den andres ønsker Retten til ting Omsorg og trøst Svik Uenighet Urettferdighet © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

Samhandling og kommunikasjon Å gjøre intensjonene tydelige Å tolke den andres intensjoner Lære om relasjoner til andre mennesker Man kan ha ulike relasjoner til ulike personer Man kan ha ulike følelser overfor ulike personer © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

Samhandling og kommunikasjon Turtaking Kroppslighet Følelser © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Oppsummering av 2. time Et felles ”vi” Skape mening sammen Ulike stiler Humor Ha det morsomt sammen Hva kan venner lære av hverandre? © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

Vennskapets kompleksitet Vennskapets unike karakter Ingen vennskap er mer betydningsfulle enn andre © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 De voksnes ansvar At ikke relasjonen er undertrykkende Legge forholdene til rette Respektere Støtte Sørge for at det kan oppstå møter mellom barna (felles ”vi”) Være lydhør © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 De voksnes ansvar Tilrettelegging av rommet Se helheten i barnas relasjoner Å være en god observatør Å være en god deltaker Forståelse Respekt © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 De voksnes ansvar Hvor absolutte må reglene i barnehagen være? Kunnskap Å være nær barna både fysisk og psykisk Dilemmaer Ta hensyn til vennskap i all planlegging Åpenhet, nysgjerrighet, refleksjon © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008

© Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008 Veit du ein ven som vel du trur, og du hjå han fagnad vil få: gjev han heile din hug og gåva ei spar, far og finn han ofte. (Håvamål) © Anne Greve, Høgskolen i Oslo, 2008