Politisk styring og organisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Hamar kommune som eier v/Mette Braathen - eiersekretariatet
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Det kommunale og det statlige barnevern
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og eierstyring Det brede eierskapet. Samhandlings- og kommunikasjonslinjer mellom eierorgan og kommunestyre. NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 5.
8 Det politiske systemet i Norge
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Organisasjonsutvikling og lederroller
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Formelt interkommunalt samarbeid
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
Medbestemmelse1 Prinsipper for medbestemmelse for ansatte, tillitsvalgte og vernetjenesten.
Styringsprinsipper Styringssystem
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
Departementets styring og styrenes rolle
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Kommunal planstrategi
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Kommunen og Fylkeskommunen
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Presentasjon på KS-nettverk
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Utskrift av presentasjonen:

Politisk styring og organisering L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune Politisk styring og organisering Innbyggerne og kommunen Politikk og administrasjon 28.12.11 Politisk styring og organisering

Innbyggerne og kommunen Innbyggerne (borger-rollen) Politiske valg Politiske organer Rådmannen Leder-strukturen Administrativt nivå Kommunen Kommunalsjefene Direktørene Tjenestelederne Ansatte Tjenesteyting og forvaltning Innbyggerne (bruker-rollen) 16.11.09 Politisk styring og organisering

Politiske organer (hovedstruktur) og administrasjon 28.12.11 Politisk styring og organisering

Kommunestyret etter valget i 2011 28.12.11 Politisk styring og organisering

Politikk og administrasjon De politiske organene har ansvaret for styring og utvikling av lokalsamfunnet overordnet styring og utvikling av tjenesteyting og forvaltning overordnet utøvelse av arbeidsgiverfunksjonen eierstyring av foretak og selskaper Rådmannen er tilrettelegger for de politiske organene Ansvar for fremlegging av beslutningsgrunnlag Rådmannen er leder av kommuneorganisasjonen Overfor politisk nivå er rådmannen ansvarlig for alt på administrativt nivå Rådmannen har beslutningsmyndighet i saker som ikke har prinsipiell betydning Politisk nivå kan likevel kreve alle saker fremlagt 16.11.09 Politisk styring og organisering

Rådmannen i de politiske organene Rådmannen har møte- og talerett i alle politiske organer unntatt kontrollutvalget Rådmannen selv eller en direktør på rådmannens vegne Kommunestyret: Rådmannen selv. Formannskapet: Rådmannen selv. Sektorutvalgene: Kommunalsjef Eierstyring og eiendom: Direktør Plan- og miljøutvalget: Plansjefen Samarbeidsutvalget: HR-direktør 28.12.11 Politisk styring og organisering

Styringssystemet og styringsstrukturen Overordnet strategisk styring utøves av politiske organer og rådmannen med direktører Styringssystemet: Dokumenter og prosesser Årshjulet for styring, rapportering og informasjon Kommuneplanen, handlingsprogrammet, tertial- og årsrapportene Sammenlikning med andre kommuner: Kostra Styringsstrukturen: Formålsinndeling av virksomheten Styring baseres på formålsstrukturen, ikke organisasjonsstrukturen Sektorer, programområder og resultatområder 16.11.09 Politisk styring og organisering

Politisk styring og organisering Lokalt selvstyre Kommunen styres av folkevalgte ut fra lokale forutsetninger Ulikhet fra kommune til kommune Kommunen er et selvstendig forvaltningsnivå, ikke et ledd i linjen under staten Staten regulerer store deler av kommunens virksomhet gjennom lover og forskrifter bevilgninger kontroll og tilsyn Kommunen bestemmer for øvrig selv hvilke oppgaver den skal ivareta, og hvordan Kommuner og fylkeskommuner er likestilt Kommunen og fylkeskommunen har ulike oppgaver 16.11.09 Politisk styring og organisering

Kommuner er ikke som andre bedrifter Kommunen styres ut fra politiske verdier, ikke ”bunnlinjen” Det er alltid uenighet i ”styret” Kommunen utøver forvaltningsmyndighet Kommunen løser behov som ikke (kan) løses i markedet Kommunen kan ikke velge bort ulønnsom virksomhet Jo flere ”kunder” / større etterspørsel, dess større utgifter Alltid økende behov (”markedet” for kommunale tjenester kan ikke mettes) Andre regler og prinsipper for regnskapsføring 16.11.09 Politisk styring og organisering

Bærum kommunes eierinteresser 28.12.11 Politisk styring og organisering

Eierstyring: Eierorganer Ordinær organisasjon: Linjestyring gjennom rådmannen Selskaper / foretak: Eierstyring gjennom eierorganer Generalforsamlingen (AS) Representantskapet (IKS), rådet (VEAS) Kommunestyret (KF) Kommunens representanter til eierorganene oppnevnes av kommunestyret (evt formannskapet etter fullmakt) Oftest ordfører og andre sentrale folkevalgte Administrativ bistand til kommunens representanter i eierorganene: Formannskapskontoret Eierorganenes ansvar og oppgaver er regulert i særlovverk 16.11.09 Politisk styring og organisering

Eierstyring: Virkemidler Fastsette og endre vedtekter Utnevne styre og styreleder Fastsette økonomiske og andre rammebetingelser Oppfølging av resultater Dialog mellom eier og selskap (styre) Styrets oppgave: Strategisk ledelse av selskapet 16.11.09 Politisk styring og organisering

Prinsipper for styresammensetning Kompetansekrav avhenger av selskapets formål og utfordringer Oftest både samfunnsmessig og forretningsmessig formål Ekstern rekruttering (bl.a. fra næringslivet) er ofte aktuelt Forslag til kandidater fremmes av en valgkomité (varaordfører, kommuneadvokaten, økonomidirektøren) Folkevalgte skal ikke være utelukket fra styreverv Administrative ledere / ansatte bør ikke rekrutteres til styreverv Dobbeltrolle gir uklare ansvarslinjer Ikke krav om at styremedlemmer må være bosatt i Bærum Minst 40 % representasjon av hvert kjønn 16.11.09 Politisk styring og organisering

Prinsipper for styrehonorar, styreforsikring, forretningspraksis Styrehonorar fastsettes på grunnlag av ansvar, arbeidsbyrde og honorarnivå i sammenlignbare selskaper Styrene i kommunalt (del)eide aksjeselskaper bør tegne styreforsikring Samme krav til etisk og miljøriktig forretningspraksis i selskaper og ordinær organisasjon 16.11.09 Politisk styring og organisering

Informasjon mellom selskaper og politiske organer Kommunens eiermyndighet ligger til kommunestyret og formannskapet Når eiersaker legges frem til politisk behandling er formannskapet innstillingsmyndighet, evt avgjørelsesmyndighet etter generell delegasjonsfullmakt Kommunestyret og formannskapet må sikres informasjon om foretak og selskaper Møteprotokoller fra eierorganene legges frem for kommunestyret til orientering Årsmeldinger / regnskap legges frem for kommunestyret til orientering Formannskapet inviterer styreledere og daglige ledere til et årlig, felles eiermøte for drøfting av eierspørsmål av felles interesse 16.11.09 Politisk styring og organisering

Politisk styring og organisering Tilsyn og kontroll Kontrollutvalget har ansvar for selskapskontroll i interkommunale selskaper og kommunalt eide aksjeselskaper Kontrollutvalget / revisor har rett til å innhente opplysninger fra selskapsorganer og til å være til stede i representantskap / generalforsamlinger Plan for selskapskontroll legges frem en gang pr kommunestyreperiode Kontroll av det enkelte selskap gjennomføres hvert år Samlet oppsummering av kontrollen legges frem for kommunestyret 16.11.09 Politisk styring og organisering