S ystematisk O bservasjon av L esing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fra prøving og feiling til
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
velkommen til sertifiseringskurs
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
LESESATSING I LEVANGER KOMMUNE
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Lage en skriveplan for skolen
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Teorier om lesing LUB
Utviklet av pedagoger i
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
Lese- og skrivevansker
Betre læringsresultat vår 2014
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
«Utviklende læring i matematikk»
Systematisk Observasjon av Lesing.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

S ystematisk O bservasjon av L esing

Hva er SOL? Et system/verktøy for å fastslå hvor elevene er i sin leseutvikling. Et kompetansehevingsprogram for lærere. Et verktøy der hver elev skal følges i sin leseutvikling gjennom alle 10 årene. Et tilbakemeldingsverktøy til elever og foresatte (to ganger pr år). Systematisk observasjon av lesing

Hva er målene for SOL? Styrke elevenes leseferdighet. Lærerne skal ha høy kompetanse innen leseutvikling og på den måten agere rett i forhold til elevene. Å ha et system som har faglig tyngde og som støtter seg på nyere forskning om lesing. Systematisk observasjon av lesing

SOL over landet! Levanger Stjørdal Rauma Vestnes Nesset Aukra Fræna Molde Rennebu Vestre Slidre Norddal Haram Giske Vanylven Volda Ålesund Ringsaker Hemsedal Gol Ørsta Fjell Vaksdal Bergen Lørenskog Kongsvinger Austevoll Tysnes Stord Kongsberg Øystre Slidre Finnøy Sauda Sveio Etne Odda Kvinnherad Suldal Hjelmeland Strand Forsand Nedre Eiker Lier Øvre Eiker Kvitsøy Stavanger Sandnes Læringssenter Sandnes Drammen Asker Røyken Bjerkreim Klepp Time Hå Lund Tønsberg Sandefjord Ski Kvinesdal Tonstad Flekkefjord Lillesand Skien Bamble Tjøme

Strategisk Leseflyt Ortografisk Fonologisk Logografisk Systematisk observasjon av lesing

Lesing = avkoding X forståelse (Gough & Hoover 1990) Observasjon av avkodingsferdigheter. Observasjon av forståelsesstrategier. Systematisk observasjon av lesing

Bakgrunn Stadig større krav til leseferdighet. Nivået på leseferdighetene i Norge er dårligere enn ellers i Europa. Nivået i Norge går også ned. Én av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet. Bedre tilpasset opplæring. Sikre overgang til mellomtrinn og ungdomstrinn, - et felles språk. Systematisk observasjon av lesing

Bakgrunn Utvide lærernes kompetanse. Videreføre arbeidet i Leseprosjekt-gruppa i Gjesdal kommune. Skoleleder og arbeidsgruppa på besøk på Abildsø – vurdere Lus (Leseutviklingsskjema). Resultat: Arbeidsgruppa fikk i oppgave å utarbeide verktøyet + lage en opplæringspakke for alle lærere i kommunen. Det ble SOL og Torleiv Høien ble faglig veileder. Systematisk observasjon av lesing

SOL Bygger på nyere forskning om lesing og leseutvikling Utgangspunkt i Spear-Swerling og Sternbergs leseutviklingsmodell Høien og Lundbergs ordavkodingsmodell Mange års praksis og erfaring med lesing og leseopplæring i skolen Systematisk observasjon av lesing

Spear-Swerling og Sternberg (1994) ”The road not taken” Forsinkede lesere Mangler leseflyt Mangler læringsstrategier: ”lese for å lære” (Mangler avanserte forståelsesstrategier) Meget god leseferdighet Høyt utviklede forståelses-egenskaper Strategisk lesing Bevisst bruk av forståelsesstrategier Automatisert ordgjenkjenning Avkoding hurtig og uanstrengt Lesing blir et redskap for økt ordforråd og økte kunnskaper Ikke-automatiserte lesere Ikke automatisert fonologisk lesing Ord-for-ord leser Kontrollert ordgjenkjenning Avkoding er sein og nøyaktig og forbruker mye mental energi Forståelse dårlig Kompensatoriske lesere Ikke gode nok avkodingsferdigheter Gjetter gjerne ut fra noen bokstaver Ordgjenkjenning på fonetisk grunnlag Har oppdaget det alfabetiske prinsipp Avkoding og forståelse dårlig Ikke-alfabetiske lesere Mangler fonologisk bevissthet Fortsatt bruk av visuell strategi Ordgjenkjenning på visuelt grunnlag Ingen kunnskap om alfabetisk system Avkoding og forståelse dårlig

Modell for ordavkoding skrevet ord VA: visuell analyse BG: bokstavgjenkjenning P: parsingprosess OG: ortografisk ordgjenkjenning SA: semantisk aktivering FG: fonologisk ordgjenkjenning FO: fonologisk omkoding KTM: korttidsminne FS: fonologisk syntese AP: artikulasjonsprosess VA BG P FO KTM OG SA FG FS AP talt ord ?

Verktøy i bruk i dag Kartleggingsprøver fra LS (1.,2.,3 og 7.kl.) Nasjonale prøver for 5. og 8.kl Årsprøver Lesetester, hastighet – forståelse Ordkjedetest Setningsleseprøven Rettskrivingsprøver AskiRaski Logos for enkelte elever Tester og kartlegginger som PPT tar Systematisk observasjon av lesing

Men hva så? Hva gjør vi med resultatene? Hvordan tolker vi resultatene? Vanlige beskrivelser er: …han/hun leser så dårlig… …kan ikke lese... …forstår ingenting av det han/hun leser... …leser seint… …over stokk og stein/”hastig og lystig”… Hvordan tilbakemelder vi resultatene? Systematisk observasjon av lesing

SOL Gir bredere informasjon enn det vi har. Erstatter ikke standardiserte prøver. Setter lærers observasjoner i system. Beskriver presise, gjenkjennelige kjennetegn, et felles språk. Gir god mulighet for å følge utviklingen. Er et godt utgangspunkt for å tilpasse undervisning og opplegg. Er et godt utgangspunkt for å fordele ressurser. Gir et godt grunnlag for elev- og foreldresamtaler. Systematisk observasjon av lesing

SOL- permen inneholder Pedagogisk del Teoridel (pyramide m/underpunkt) Elev- og klasseskjema (finnes også digitalt) Forslag til arbeidsmåter/tips/tiltak. Ordforklaringer Litteraturforslag tilpasset trinnene i pyramiden. Tekstbank med forslag til tekster og arbeids-oppgaver til ”soling”. En del oppgaver som vedlegg. Systematisk observasjon av lesing

Kurspakken-SOL inneholder: Kurs 1:To dagers innføringskurs i SOL-verktøyet Kurs 2: En dag ca 3 mnd. etter kurs 1 Tema: Tiltak Kurs 3: En dag 3 – 4 mnd. etter kurs 2 Tema: Lesing i fag. SOL-perm til hver skole Tilgang til eget nettsted Digital-SOL Forslag til skoleinnføringsplan Ressurslærers rolle: Sammen med rektor/ledelsen lage en skoleinnføringsplan Prøve seg selv på soling (5 – 10 elever) og føre inn i digital-SOL Gjøre seg godt kjent med innholdet i permen + leksjonene fra kurset Kurse eget kollegiet (forslag: etter kurs 2) Være SOL-veileder på egen skole Systematisk observasjon av lesing

Hva innbærer dette? Prosjektet må ha en klar forankring i ledelsen. Ledelsen må gi prosjektet legitimitet ved å prioritere tid til opplæring av personalet. Samarbeide med ressurslærere om å sette opp og gjennomføre opplæringsplanen. Ressurslærere bør få nedsatt lesetid for å gjennomføre sine oppgaver. Ledelsen bør sørge for å opprette nettverksgrupper der dette lar seg gjøre. Systematisk observasjon av lesing

Alt må være på plass! Visjon + Kunnskap + Belønning + Ressurser + Handlings -planer = Suksess Mangler Kunnskap + Belønning + Ressurser + Handlings -planer = For- virring Visjon + Mangler Belønning + Ressurser + Handlings -planer = Angst Visjon + Kunnskap + Mangler Ressurser + Handlings -planer = Treg Endring Visjon + Kunnskap + Belønning + Mangler Handlings -planer = Frustrasjon Visjon + Kunnskap + Belønning + Ressurser + Mangler = Falsk start

”Vi må våge å seie at lesing er det viktigaste barn lærer på skulen.” Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell (2008)

Oppdraget vårt