Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Fra kvinnekultur til hva
Danning – å skape seg selv
Kompetente barn og unge
Dialektisk relasjonsteori
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Styrermøte 16.september 2010.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Definisjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Likestilling og likeverd i barnehagen
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
TLF: –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -    

DET TRADISJONELLE BARNESYN: DET MODERNE BARNESYN: DET TRADISJONELLE BARNESYN: Barn kan noe Barn kan ikke noe Barn vil noe Barn er ubehjelpelig Barn er nysgjerrige Barn er urolige Barn vet noe Barn skal lære av de voksne Barn er barn Barn er kommende voksne Barn er aktive Barn skal aktiviseres Barn er subjekter Barn er objekter

DET TRADISJONELLE BARNESYN: DEN VOKSNES ROLLE DET MODERNE BARNESYN: DET TRADISJONELLE BARNESYN: Veiledende Styrende Lyttende Dirigerende En troverdig rollemodell Moraliserende Inspirerende Belærende Opplysende Bedrevitende Medundersøkende Forklarende Inkluderende (innlevelse) Oppdragende

Verdigrunnlag

Rammeplanen, kap.1.1 Rammeplanen: kap.1.1 Barnehagens formålsbestemmelse: Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i tråd med de kristne grunnverdier Etiske grunnverdier: Medmenneskelighet, nestekjærlighet Tilgivelse Menneskeverd Likeverd Ansvar for fellesskapet Ærlighet Rettferdighet

Rammeplanen, kap.1.3 Barnehagens verdigrunnlag: Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling.

Barnet som subjekt Berit Bae: Å se barn som subjekt – noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage Kreves en bevisstgjøring av voksnes forhold til: Barns medvirkning Omsorg Barns lek Barnehagens læringsmiljø

Personalet: Barnehagen: Må reflektere over egne holdninger til, og samfunnets forventninger til gutter og jenter Har som rollemodeller et særlig ansvar for at barnehagens verdigrunnlag etterleves i praksis Bør i sine pedagogiske drøftinger reflektere over egne verdier og handlinger Må møte barn på en måte som formidler respekt, aksept, tillit og tiltro Barnehagen: Må systematisk vurdere om egen praksis og barnehagens kultur bidrar til å fremme verdiene som skal ligge til grunn for barnehagens virksomhet

Det du tror om meg, slik du er mot meg hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg - slik blir jeg.   (M. Jennes)