Kompetente barn og unge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
NESOs Formannskole klasse / 2014
Dine sterke sider – slik andre ser dem
- Hovedrolle eller birolle
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Cafédialog – elevmedvirkning
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Deltakende læring.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Workshop: Kjenneteikn ved god eigenvurdering Oppgåver a) Kva er suksesskriterier for eigenvurdering? (for elevar) b) Kva metodar vil kunne føre til god.
VURDERING FOR LÆRING I ULSTEIN KOMMUNE Sjøborg
Observasjon og kartlegging av barns språk
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
Kort om implementering
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid

Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Kompetente barn og unge Kursrekke 2 3. samling Læringsmiljøet

Program 3 læringssyn med vekt på det sosiokulturelle - forelesning v/ Tilbakemelding fra tjenestestedene om arbeidet i mellomperiodene 3 læringssyn med vekt på det sosiokulturelle - forelesning v/ Tjalve Madsen HIB 12.00 Lunsj Arbeidsøkt for deltakerne: Voksenrolle og læringsmiljø Metoderefleksjon Hva skal skje på egen arbeidsplass fram til neste samling? Kort gjennomgang av program fram til lunsj. Dere skal være i de samme gruppene som sist i begge gruppearbeidene før lunsj(noen små endr. P.g.a. Folk som har byttet dag) Kaffepause ca. 10.00 Kort etterlesing: Hovedpunkter fra 1. Samling + veien videre i Kursrekke 1 Lunsj 11.45 – 12.30 Dere har jobbet litt med egen forståelse av kompetansebegrepet før lunsj, nå får vi en forelesning av stipendiat Elin Eriksen Ødegaard HiB som reflekterer over kompetansebegrepet og synet på barn i vår tid. 2.arbeidsøkt: Todelt. Først litt egenrefleksjon etter forelesningen. Så planlegging av arbeidet i neste mellomperiode på eget arbeidssted. De to siste punktene blir slått sammen. Nå sammen med deres egne. Vi møtes 10. Min på slutten av dagen før vi er ferdige kl. 15.30 Bente Mari introduserer første gruppeoppgave.

Gruppeoppgave 6. + 27. 02.08 Gruppeleder har ansvar for gjennomføring og tidsbruk DEL 1: Hvilke tanker gjør du deg om det sosiokulturelle læringssynet i forhold til din voksenrolle? Metode: Soløvelse A. Individuelt arbeid i 10 min. Fullfør setningen som står inne i solen så mange ganger som mulig. Når du synes du er ferdig fortsetter du litt til.

Dette lærings-synet betyr for meg i praksis at… Del 1 – Soløvelsen: Dette lærings-synet betyr for meg i praksis at…

Metode – soløvelse: B. Gruppeleder gir ordet til den enkelte i en runde rundt bordet. Hver deltaker leser opp en setning om gangen. Runden fortsetter til alle har kommet med sine ”stråler”. Når du ikke har noen nye setninger, kan du si pass. Ikke gjenta utsagn som er sagt tidligere. Den som kommer med utsagnet, skal formulere det som skal skrives ned. Gruppeleder skriver ned alle setningene på gule lapper.   Den enkelte deltaker får på denne måten fram i bevisstheten sine egne tanker om dette, og disse blir supplert av de andre i gruppen. Bruk ca 30 minutter på oppgaven, selv om dere ikke er helt ferdige

Gruppeoppgave – Del 2: Velg ut det dere mener er det viktigste fra soløvelsen med tanke på endring av læringsmiljøet. Hvilke konsekvenser har dette for voksenrollen og læringsmiljøet? Metode – IGP I: Individuelt arbeid i 10 min G: Drøfting i gruppen 30 min P: Gruppeleder tar med seg hovedpunktene til framlegging i plenum i Nye Scala

Kompetente barn og unge Arbeid i 3. mellomperiode Jeg gjennomgår nå oppgavene i mellomperiden først, fordi det er dette arbeidet dere skal få tid til å planlegge litt sammen med de andre på eget arbeidssted i neste gruppearbeid.

Mål for perioden Å utforske og reflektere over læringsmiljøet i egen barnehage / skole Sett fokus på voksenrollen i lys av det sosiokulturelle læringssynet Tilrettelegge for lærende fellesskap

Tema: Læringsmiljø Innfallsvinkel: Reflekter over det sosiokulturelle læringssynet og konsekvenser for voksenrolle og læringsmiljø på ditt arbeidssted

Forarbeid barnehage Les artikkel av Olga Dysthe : Ulike teoriperspektiv på kunnskap og læring http://ans.hsh.no/lu/pluto/FLU/dysthe.doc Les Rammeplanen Kap.3 Fagområdene og repeter DEL 1 og 2. Les med tanke på læringsmiljøet

Forarbeid skole Les artikkel av Olga Dysthe : Ulike teoriperspektiv på kunnskap og læring http://ans.hsh.no/lu/pluto/FLU/dysthe.doc Les Kunnskapsløftet, generell del: Det arbeidende mennesket + Prinsipper for opplæring. Les med tanke på læringsmiljøet

Arbeidsmåte Som prosjektledelse på eget arbeidssted videreformidler dere input som dere har fått på arbeidsseminaret Velg hensiktsmessig arbeidsmåte som fremmer et lærende fellesskap DIALOGSPILL om læringssyn

Arbeidsmåte IGP- oppgave som det er ønskelig at alle gjennomfører med utgangspunkt i følgende spørsmål: Hva hemmer og hva fremmer arbeidet med kompetente barn og unge i vårt læringsmiljø? Hvordan ta tak i dette i vår barnehage / på vår skole?

Arbeidsmåte for PPT IGP- oppgave som det er ønskelig at alle gjennomfører med utgangspunkt i følgende spørsmål: Hvordan kan PPT bidra til å fremme forståelse av Kompetente barn og unge i sitt møte med barnehage og skole?