Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Modul 2 Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid

2 Les og reflekter 30 minutter
Tenk gjennom følgende spørsmål og noter stikkord mens du leser artikkelen Kjernepraksiser i ambisiøs matematikkundervisning. Hvilke praksiser mener du allerede er, helt eller delvis, en del av din egen undervisning? Noter noen stikkord som viser hvordan praksisen kommer til uttrykk i din undervisning. Hvilke praksiser tenker du er mest krevende å ta i bruk? Noter stikkord som beskriver hva utfordringene består i.

3 Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Modul 2 Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid

4 Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal
utvikle en felles forståelse for hva kjernepraksiser i matematikk innebærer kunne identifisere kjernepraksiser under observasjon av undervisningssekvenser

5 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Individuelt 5 minutter Gruppearbeid knyttet til forarbeid 20 minutter Oppsummering i plenum 25 minutter Total tidsbruk 50 minutter

6 Knytt egen praksis og erfaringer til teori
50 minutter

7 Presentere praksis Individuelt (5 minutter)
Se over notatene dine fra forarbeidet. Bestem deg for noe du vil dele med kollegene. Grupper på 3-4 deltakere (20 minutter) Presenter det individuelle forarbeidet for hverandre. Ta gjerne runden i gruppen på en og en praksis og lag en oversikt med stikkord i Kjernepraksiser Skjema til oppsummering. Velg ut to-tre stikkord dere vil dele i plenum. Vær selektiv. Velg det viktigste!

8 Felles oversikt Plenum (25 minutter)
Ta fram wordfila Kjernepraksiser Skjema til oppsummering. Lag en felles oversikt på innspillene fra gruppene. Ta gjerne runden gruppe for gruppe på en og en praksis og lag en felles oversikt med stikkord.

9 Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning C – Utprøving
Modul 2 Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning C – Utprøving

10 Observere undervisning
Se filmen Skredder og skjerf. Mens dere ser filmen skal dere identifisere og notere kjernepraksiser dere mener læreren tar i bruk i løpet av undervisningssekvensen. Tenk over hvordan du mener kjernepraksisene kommer til uttrykk.

11 Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning D – Etterarbeid
Modul 2 Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning D – Etterarbeid

12 Erfaringsdeling Grupper på 3-4 deltakere (10 minutter)
Sammenlikn notatene dere gjorde mens dere så filmen. Har dere kommet fram til det samme, eller har dere ulike oppfatninger av det dere observerte?

13 Drøfting Plenum (15 minutter)
Hvilke utfordringer ser dere i å bruke kjernepraksisene i matematikkundervisningen? Velg ut områder dere bør rette spesiell oppmerksomhet mot i utviklingsarbeidet deres. Bør refleksjonene dere nå har gjort dere føre til endringer i utviklingsplanene deres? Hvilke endringer er i så fall aktuelle?

14 Kilder Kazemi, E., Cunard, A., Crowe, K. (2012). Instructional Activities as Tools for Developing Principles and Practices of Ambitious Mathematics Instruction. AERA 2012. NCTM (2014). Principles to Action. Ensuring Mathematical Success for All. National Research Council, Helping Children Learn Mathematics. National Academy Press, Washington DC. Skemp, R. R. (1987). Psychology of Learning Mathematics. Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers. Hillsdale, New Jersey.

15 Neste modul handler om Utforskende matematikkundervisning
Veien videre Neste modul handler om Utforskende matematikkundervisning


Laste ned ppt "Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google