©Byrådsavdeling for oppvekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Fra prøving og feiling til
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Fra prøving og feiling til
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Kompetente barn og unge
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Arthur Johnsen©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen 2008 Ramme , spørsmål og avklaringer 1.Trekking – resultat.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
©Byrådsavdeling for oppvekst
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
IKT for læring Mattias Øhra.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Tverrfaglige tema.
Nå er de revidert!.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Eksamen 2008 1. Samling i kursrekken 27.03.2008 Innholdet i samlingene Eksamen under utvikling, trender Kompetanse som vurderingsgrunnlag Aktuelle eksamensformer Sentralt gitt (skriftlig) Lokalt gitt (muntlig) Formelle rammer og regler Generelle problemstillinger ang. vurdering ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Innhold i samlingene Torsdag 27.03. Om endringer i eksamensformene de siste årene Generelt om elevkompetanse og vurdering Onsdag 02.04. Sentralt gitt eksamen, oppgaveformer og evaluering Torsdag 10.04. Rammer og regler for gjennomføring av eksamen, v/Fylkesmannen i Hordaland Bruk av IKT ved eksamen Onsdag 23.04. Lokalt gitt eksamen; instruks, oppgaveformer, vurdering ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Vurdering ved eksamen ”Eksamen skal vere i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet. …… Eksamen skal organiserast slik at eleven kan få vist både breidd og djupn i kompetansen sin i faget. Eksamenskarakteren skal gi uttrykk for den individuelle kompetansen til kvar elev, slik denne kjem fram til eksamen” Forskrift §3-14. ”…Tillatne hjelpemiddel må vere formålstenlege og relevante for eksamen og ikkje svekkje grunnlaget for å vurdere elevens eigen kompetanse.” Forskrift §3-19. ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Kompetanse Kompetanse er å gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Eksamensformene i endring Intensjoner Bred elevkompetanse er vurderingsgrunnlag Bedre sammenheng mellom daglig skolearbeid og eksamen Vanlige arbeidsmåter tas i bruk ved eksamen Eksamen som brekkstang for ønskete arbeidsmåter og redskaper Eksamen i takt med vurderingsforskriften Redusere stressfaktorer Eksamensformene i endring ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Problemstilling 1 Hvilke vanlige arbeidsformer bør elevene kunne bruke under eksamen? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

EKSAMEN - FORMÅL Likt for alle Den enkeltes kompetanse Like oppgaver Likt pensum Standardiserte krav Formalisert bedømmelse Uforberedt på innhold Lukket ramme Personlig oppgaveutforming Felles tema, valgt vinkling Helhetlig vurdering Kompetent bedømmelse Kjent, forberedt Åpnere rammer Kvalifisering Sertifisering Standardkrav Målemodellen Synliggjøre oppnådd kompetanse Standardmodellen

To prinsipper for dokumentasjon Jfr. C. Taylor (1994) Målemodellen Standardmodellen ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Målemodellen Smalt vurderingsgrunnlag Måling med høy reliabilitet Resultat som rangering Kvaliteten ligger i testen ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Problemstilling 2 Når brukes målemodellen rendyrket i skolen? i andre sammenhenger? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Standardmodellen Bredt vurderingsgrunnlag Standard uttrykt som kriterier for vurdering Resultat relateres til kriterier Kvaliteten ligger i ”kompetent bedømmelse” ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Problemstilling 3 Når brukes standardmodellen i skolen? i andre sammenhenger? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Aspekter ved vurdering Bredt vurderingsgrunnlag Situasjonsbestemt vurdering Smalt vurderingsgrunnlag Standardisert vurdering med høy sikkerhet ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Konsekvenser av forskriften Jfr. ”..både breidd og djupn i kompetansen sin i faget.” Åpnere oppgaver med større muligheter for eleven til å velge besvarelsesmåte Involverende vurdering, standardmodellen Nedtoning av eksamen som objektiv, allmenngyldig vurderingsform ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Problemstilling 4 Hva kreves av sensor for å kunne foreta en ”kompetent bedømmelse” av en elevbesvarelse ? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Problemstilling 5 Drøft påstanden ”Egentlig er fusk god kompetanse!” Ut fra et faglig perspektiv Ut fra et moralsk perspektiv Andre perspektiv….? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Systematisk arbeid med vurdering ”Vurderingsløypa” (Systematikk til refleksjon, avklaring og handling) Vurderingens formål Vurderingsgrunnlag og kriterier Dokumentasjon Analyse, tolkning og konklusjon Oppfølging ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Elevenes kunnskapskompetanse Integrert kunnskap Å endre seg som følge av det en vet Reflektert kunnskap Å utvikle meninger Å vurdere kunnskap i et verdiperspektiv Forståelse Å skjønne Kausale forhold, logikk, årsak-virkning. Kvalitativ viten Kunnskaper i sammenheng Å ha oversikt. Å kunne sortere mellom ulike kunnskaper. Tverrfaglighet Enkeltkunnskaper Å vite at….Basiskunnskaper. Fragmentariske kunnskaper. Kvantitativ kunnskap

Elevenes metodekompetanse Metoder Å gjennomføre prosjekt Å mestre arbeidsprosess fra idé til produkt Bevisste valg bygger opp arbeidsprosessen Strategier for læring inngår Teknikker Å skumlese, å snekre, å spille håndball, å lytte aktivt Ferdigheter spisses, større grad av bevissthet Ferdigheter Å lese, å sy, å høvle, å sykle ……… Ferdigheter øves og automatiseres

Utviklingsmuligheter Sammenslåing av skriftlig og muntlig eksamen Full nettilgang i eksamensperioden Kjernekunnskaper dokumenteres gjennom standardiserte, digitale tester ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no