©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Eksamen 2008 1. Samling i kursrekken 27.03.2008 Innholdet i samlingene Eksamen under utvikling, trender Kompetanse som vurderingsgrunnlag Aktuelle eksamensformer Sentralt gitt (skriftlig) Lokalt gitt (muntlig) Formelle rammer og regler Generelle problemstillinger ang. vurdering ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Innhold i samlingene Torsdag 27.03. Om endringer i eksamensformene de siste årene Generelt om elevkompetanse og vurdering Onsdag 02.04. Sentralt gitt eksamen, oppgaveformer og evaluering Torsdag 10.04. Rammer og regler for gjennomføring av eksamen, v/Fylkesmannen i Hordaland Bruk av IKT ved eksamen Onsdag 23.04. Lokalt gitt eksamen; instruks, oppgaveformer, vurdering ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Vurdering ved eksamen ”Eksamen skal vere i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet. …… Eksamen skal organiserast slik at eleven kan få vist både breidd og djupn i kompetansen sin i faget. Eksamenskarakteren skal gi uttrykk for den individuelle kompetansen til kvar elev, slik denne kjem fram til eksamen” Forskrift §3-14. ”…Tillatne hjelpemiddel må vere formålstenlege og relevante for eksamen og ikkje svekkje grunnlaget for å vurdere elevens eigen kompetanse.” Forskrift §3-19. ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Kompetanse Kompetanse er å gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
Eksamensformene i endring Intensjoner Bred elevkompetanse er vurderingsgrunnlag Bedre sammenheng mellom daglig skolearbeid og eksamen Vanlige arbeidsmåter tas i bruk ved eksamen Eksamen som brekkstang for ønskete arbeidsmåter og redskaper Eksamen i takt med vurderingsforskriften Redusere stressfaktorer Eksamensformene i endring ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Problemstilling 1 Hvilke vanlige arbeidsformer bør elevene kunne bruke under eksamen? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
EKSAMEN - FORMÅL Likt for alle Den enkeltes kompetanse Like oppgaver Likt pensum Standardiserte krav Formalisert bedømmelse Uforberedt på innhold Lukket ramme Personlig oppgaveutforming Felles tema, valgt vinkling Helhetlig vurdering Kompetent bedømmelse Kjent, forberedt Åpnere rammer Kvalifisering Sertifisering Standardkrav Målemodellen Synliggjøre oppnådd kompetanse Standardmodellen
To prinsipper for dokumentasjon Jfr. C. Taylor (1994) Målemodellen Standardmodellen ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Målemodellen Smalt vurderingsgrunnlag Måling med høy reliabilitet Resultat som rangering Kvaliteten ligger i testen ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Problemstilling 2 Når brukes målemodellen rendyrket i skolen? i andre sammenhenger? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Standardmodellen Bredt vurderingsgrunnlag Standard uttrykt som kriterier for vurdering Resultat relateres til kriterier Kvaliteten ligger i ”kompetent bedømmelse” ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Problemstilling 3 Når brukes standardmodellen i skolen? i andre sammenhenger? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
Aspekter ved vurdering Bredt vurderingsgrunnlag Situasjonsbestemt vurdering Smalt vurderingsgrunnlag Standardisert vurdering med høy sikkerhet ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
Konsekvenser av forskriften Jfr. ”..både breidd og djupn i kompetansen sin i faget.” Åpnere oppgaver med større muligheter for eleven til å velge besvarelsesmåte Involverende vurdering, standardmodellen Nedtoning av eksamen som objektiv, allmenngyldig vurderingsform ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
Problemstilling 4 Hva kreves av sensor for å kunne foreta en ”kompetent bedømmelse” av en elevbesvarelse ? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Problemstilling 5 Drøft påstanden ”Egentlig er fusk god kompetanse!” Ut fra et faglig perspektiv Ut fra et moralsk perspektiv Andre perspektiv….? ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
Systematisk arbeid med vurdering ”Vurderingsløypa” (Systematikk til refleksjon, avklaring og handling) Vurderingens formål Vurderingsgrunnlag og kriterier Dokumentasjon Analyse, tolkning og konklusjon Oppfølging ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no
Elevenes kunnskapskompetanse Integrert kunnskap Å endre seg som følge av det en vet Reflektert kunnskap Å utvikle meninger Å vurdere kunnskap i et verdiperspektiv Forståelse Å skjønne Kausale forhold, logikk, årsak-virkning. Kvalitativ viten Kunnskaper i sammenheng Å ha oversikt. Å kunne sortere mellom ulike kunnskaper. Tverrfaglighet Enkeltkunnskaper Å vite at….Basiskunnskaper. Fragmentariske kunnskaper. Kvantitativ kunnskap
Elevenes metodekompetanse Metoder Å gjennomføre prosjekt Å mestre arbeidsprosess fra idé til produkt Bevisste valg bygger opp arbeidsprosessen Strategier for læring inngår Teknikker Å skumlese, å snekre, å spille håndball, å lytte aktivt Ferdigheter spisses, større grad av bevissthet Ferdigheter Å lese, å sy, å høvle, å sykle ……… Ferdigheter øves og automatiseres
Utviklingsmuligheter Sammenslåing av skriftlig og muntlig eksamen Full nettilgang i eksamensperioden Kjernekunnskaper dokumenteres gjennom standardiserte, digitale tester ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no