Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Fagoppgave Justert formulering
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
22 tips for den faglitterære forfatteren
Bokanmeldelser..
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Å skrive en sakpreget tekst
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kvantitativ forskning
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Prosjekt og forskningsrapport
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Å skrive akademisk Formelle krav.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Studieteknikk Bison.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang Geir Overskeid

Tidsbruk Ineffektiv tidsbruk er et av de største hindre for oppgaveskriving. Noen gode råd: Ha et sted hvor du bare jobber med fag og ikke gjør noe annet. Del oppgaven opp i delmål. Begynn å skrive! Ikke bare tenk og tenk. Alt kan ikke brukes, men ord på en skjerm fremkaller nye ord og tanker.

Tidsbruk II Diskuter med andre. Det gir motforestillinger og nye idéer. Lag en timeplan der fast tid settes av til arbeid med oppgaven. Slikt rammeverk hjelper når idéer mangler, når hindringer oppstår og fristelser frister.

Tips for å komme i gang Lag lister Assosier over sentrale begreper og sett dem i sammenheng, først med stikkord og linjer. “Skriv til en venn” Journalistikk: Hvem? Hva? Hvordan? Når? Hvor? Hvorfor?

Problemstilling Betydningen av en klar og gjennom-tenkt problemstilling kan knapt overvurderes Men problemstillingen kan godt endres underveis Oppgaveskrivingens jernlov: Problemstillingen styrer alle andre valg Husk for enhver pris at oppgaven faktisk handler om det du sier den skal gjøre

Problemstilling Har du en tittel som sier klart hvilket problem du drøfter, er det oftest ikke behov for mer presisering

Effektiv skriving Vitsen med vitenskapelig skriving er at man har noe å fortelle. Å vise hva man kan er underordnet dette. Vitenskapelig stil er mer rettet mot sak, mindre blomstrende og assosiasjonsrik enn annen prosa. Godt språk er minst like viktig som ellers.

Effektiv skriving II Det kan være lurt å ha en kritiker i hodet når man skriver - en som sier: Hva er poenget her? Hvorfor tror du det? Hvilken evidens har du? Og hva så? Den som skriver godt er den som forutser og besvarer leserens spørsmål

Innledning Tenk gjerne på innledningen som en trakt, en pyramide opp-ned Du kan f.eks. begynne historisk … “En diskusjon om emosjoner og valg må begynne med William James (1890).” … eller emnemessig bredt “Å forstå emosjoners betydning for valg er viktig i de fleste deler av psykologien.”

Litteraturgjennom- gang En god litteraturgjennomgang bygger en argumentasjonsrekke og får med seg leseren mot målet: Å vise hva vi i dag kan gi av svar på problemstillingen, og med hvilken grad av sikkerhet. Viktige virkemidler: Velg relevant litteratur Diskuter hva man kan slutte av litteraturen

Artikkelkritikk Som oftest er det ikke detaljert kritikk av artikler nødvendig Men noen artikler er ekstra viktige, gitt problemstillingen. I andre artikler mistenker man kanskje svakheter. I slike tilfeller er det flere ting man kan tenke over:

Empiriske artikler: Potensiale for kritikk Konseptualisering Hva er problemet/problemene som undersøkes? Hvor klart er begrepene definert? Teori og hypoteser Eksisterer et klart definert spørsmål som skal besvares? Er der avledede hypoteser? Er de klart definert? Er forholdet mellom de viktigste variablene klargjort og virker rimelig?

Artikkelkritikk II Teori og hypoteser, forts. Design Er hypotesene formulert slik at de er testbare? Kan resultatene tolkes, uansett hva de blir? Design Hva slags design? Er der god kontroll for irrelevante variabler? Kunne designet vært bedre? Hvordan?

Artikkelkritikk III Design, forts. Er variablene klart og rimelig operasjonalisert? Kan valget av kategorier forsvares? Diskuteres målenes validitet og reliabilitet? Er valget av avhengige variabler rimelig? Kommer utvalget fra en populasjon det er fornuftig å studere? Er utvalget spesifisert? Er det rimelig? Kan resultater generaliseres på denne basis?

Artikkelkritikk IV Resultater og diskusjon Virker data rimelige, gitt metoden? Er data analysert på god måte, og analysemetodene skikkelig beskrevet? Stemmer konklusjoner overens med med resultatet av statistiske analyser? Dersom alternative konklusjoner er forenlige med funnene - diskuteres disse?

Artikkelkritikk V Resultater og diskusjon, forts. Oppsummering Klar drøfting av teoretiske og praktiske implikasjoner av resultatene? Bemerkes studiens begrensninger? Oppsummering Hvor godt har studien belyst problemet som undersøkes? Hva er studiens bidrag til kunnskap på sitt område?

Oppsummering, konklusjon En vanlig feil er å bruke litt lite plass mot slutten på oppsummering og konklusjon Vær ikke redd for kort å gjenta de viktigste hovedpunktene i oppgaven. Vis klart hvorfor du vurderer disse punktene som viktigst

Sammendrag Tenk nøye gjennom hva som er viktigst i oppgaven Ta utgangspunkt i de viktigste argumenter og konklusjoner Ikke inkluder noe som ikke står i oppgaven Vær klar og kort Les andre sammendrag først

Tittel Bruk så enkle og korte ord som mulig. Tittelen er gjerne identisk med problemstillingen Stryk alt som ikke er med å forklare det essensielle i oppgaven Tenk mye på tittelen. Den skaper forventninger du bør oppfylle.