DASH En kort teoretisk og praktisk innføring i testen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Nettevett – utvidet versjon
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
AKTIVITETSFOKUSERTE TILTAK
- en nyttig test i demensutredningen?
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Duo- en liten innføring
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Intensiv stabilitetstrening for barn og unge med AD/HD
Tekst, bilde og komposisjon
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Fritid med Bistand.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Funksjoner og didaktikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Skriving i begynneropplæringa
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Skrivepedagogikk POS som metode
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
1. runde Bli enig om hvem som starter. Den første som starter MÅ begynne FØRSTE ORD på A. Når dere hører denne lyden…. er det nestemann sin tur til å.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Velkommen til foreldremøte
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Engasjement og undring B – Samarbeid
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Elevintervju B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Vurderingskriterier enkel versjon
Kristendommen.
Selge et produkt eller en tjeneste
Engasjement og undring B – Samarbeid
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er tabeller. Du kan endre skrifttype og størrelse etter ønske. Jeg syns det er greit å lagre filen med et annet navn.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

DASH En kort teoretisk og praktisk innføring i testen The Detailed Assessment of Speed of Handwriting (Anna Barnett, Sheila E. Henderson, Beverly Scheib, Joerg Schulz) En kort teoretisk og praktisk innføring i testen Kirsti Cartner og Aase Brit Kjeldstad Fysioterapitjenesten for barn og unge Drammen Kommune

DASH The Detailed Assessment of Speed of Handwriting Four writing tasks and one measure of perceptual-motor competence There are norms from England for children aged 9-16 years No published studies

Kvalitativ vurdering Lesbarhet og flyt i skriften Sittestilling og blyantgrep Rettskriving Nødvendig med annen informasjon og kartlegging

Begrensninger Testen er ikke standardisert på norske barn Skriveopplæringen kan være forskjellig fra land til land og skole til skole Avskriftsetningen er ikke profesjonelt oversatt Skåring må tolkes og brukes med forsiktighet

Fordeler Eneste skrivetest som måler flere faktorer ved håndskrift Enkel å bruke, tar ca 30 min Kan brukes individuelt og i grupper Kopiering er mindre krevende enn for eksempel diktat Skiller mellom å skrive pent og fort

Kopieringsoppgavene Skrive pent viser hva eleven yter på sitt beste Skrive fort, hvordan barnet kan tilpasse øke hastigheten. Barn med skrivevansker har problem med å øke hastigheten og/eller det kan gå ut over lesbarheten

Alfabetet Hvor automatisert er formingen av bokstavene

Fritekst Livet mitt, forslag til temaer Dette ligner det elevene opplever under ordinære prøver på skolen Vansker med å vurdere årsaken til skrivehastigheten Generelt sen Skriver masse fort i begynnelsen og går tom for ideer

Grafisk hurtighet Involverer ikke språk Ikke alltid sammenheng mellom former og skrive bokstaver

DASH Kunne sammenligne med jevnaldrende Identifisere barn med skrivevansker Kunne sammenligne med jevnaldrende Kunne gi detaljert beskrivelse av hvordan barnet skriver Informasjon for å planlegge intervensjon Evaluere intervensjon Bidra i forskning

Administrere testen Du trenger: 4 linjeark (kopigrunnlag i testmappa) Grafisk ark (kopigrunnlag i testmappa) Blyant/penn Skriveunderlag Stoppeklokke Kopieringssetning Skåringsark

Skåring Tell: Alle lesbare ord Alle galt kopierte ord, eks ”lat hand” Alle lesbare ord som er streket over. Streken ignoreres Alle ord som repeteres, eks ” en en lat” Ord som staves feil Der // deler ord telles ordet på den siden som har flest bokstaver

Skåring fortsetter…. Ikke tell: Ord som overhode ikke kan leses Siste ord dersom det ikke er fullført Punktum

Skåring alfabet Tell: Riktig antall bokstaver Ikke tell: Bokstaver som står på galt sted eks: abdce ikke tell med c Reversaler Store bokstaver. Unntak de som ser like ut som små, J O P S

Skåring, grafisk hurtighet Totalt antall X-er Antall feil utførte X-er Antall riktige X-er

Skåring fritekst Tell lesbare ord mellom // (ikke overskriften) Lesbare overstrøkne ord Tall, dato = et ord Ord med stavefeil Uferdige ord med minst 2 bokstaver Sammensatte ord med bindestrek, 2 ord

Vårt ønske Standardisere DASH på norske barn Dele erfaringer i bruk av denne testen Kontaktinformasjon: Kirsti Cartner, e-post: kirsti.cartner@drmk.no Aase Brit Kjeldstad, e-post: aase.brit.kjeldstad@drmk.no Forskning hvor DASH brukes

Testen kan bestilles fra www.pearsonclinical.co.uk Litteratur: A comparison of Two Case Studies Using the Detailed Assessment of Speed of Handwriting (DASH) Angela Webb (http://www.nha-handwriting.org.uk/NHA/media/public/downloads/DASH-Case-Studies-for-NHA-website.pdf)