Vurdering for læring, samling 2. april 2009 Tonje Hellstrøm

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering i praksis Bjørndal skole – Oslo Vi vurderer – vi lærer!
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Om å skrive om litterære tekster
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva er en artikkel?.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
PORTEFOLIO Ekrom skole.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring, samling 2. april 2009 Tonje Hellstrøm

Tonje Hellstrøm, 2. april 2009 Å formulere gode mål er

Hva er et mål?

In Ruth Sutton’s Ten Steps to Heaven, Step One is: Identify the purpose of the learning and the important elements of the learning task. The teacher must be clear what (s)he wants the students to learn, not just what (s)he wants the students to do. This reminds us that at this stage we are not “activity planning” we are clarifying the “Learning Destination” Ann Davies, 2004.

Læringsmål er kommunikasjon Hvem er målene formulert for? Hvilket tidsspenn lager vi målene for? 5

Mål i Kunnskapsløftet 2006 Tidsspenn: 2 år (1-2. og 3-4. trinn) eller 3 år (5-7. trinn) Målgruppe: Det pedagogiske fagmiljø 6

Klasseromsvurdering og læring Olga Dysthe Bedre skole 4, desember 2008 Om ulike spenn i vurderinga: Det lange tidsspennet: Ein termin - eit år Det mellomlange tidsspennet: Ein periode (1-4 v.) Det korte tidsspennet: Dag for dag, time for time 7

Det lange tidsspennet: ein termin - eit år ”Formålet er å følgje utviklinga over tid, for eventuelt å ta større grep… Nasjonale prøver, diagnostiske testar er viktige element… Elevsamtalen er sentralt reiskap…” MÅL: Nedbrutte mål frå LK 2006, årsplanar – halvårsplanar. 8

Det mellomlange tidsspennet: ein periode (t.d. 1-4 ve.) ”Det handlar om å justere nivå og opplegg undervegs, og få elevane sjølve involverte i vurderinga… Ulike former for vurdering avsluttar kvar bolk…” MÅL: Kompetansemål for perioden. Samarbeid med elevar om kriterium for det som er viktigast. 9

Det korte tidsspennet: dag for dag, time for time ”Kontinuerleg vurdering og tilpassing av undervisninga… Det handlar om å ha ein plan, men vere klar til å fråvike han når det trengs…” MÅL: Mål for timen/dagen. Stadig fokus på kriterium for viktige arbeid i perioden 10

Vurder! Nå kommer noen aktuelle målformuleringer fra ”det mellomlange tidsspennet”. Vurder!

Skal vite hva som skal være med i innledningen til en fortelling (7) Kan skrive tallene 1-5 og plukke ut femmermengder (1) Lære om samene (7) Kunne bøye noen sterke verb (eng 6) Bruke ulike skrifttyper og skriftstørrelser på en hensiktsmessig måte (6) Ekko og romklang (7) Kunne gjennomføre forsøk og skrive rapport (6)

Gode mål - gir uttrykk for en kompetanse, ikke for en aktivitet eller et tema

Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser

Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser

Kunne sette og redigere inn bilder, topptekst og bunntekst, og lage innholdsfortegnelse og forside i Word

Gode mål - gir uttrykk for en konkret, definert kompetanse

Få alt rett på diktatene

Få alt rett på diktatene

Skrive ord med sj-lyd riktig

Gode mål - er målbare eller observerbare, kan observeres i elevenes arbeid eller adferd

Vite hva de fire fortellermåter er

Vite hva de fire fortellermåter er

Kan forklare hva de fire fortellermåtene er, og veksle mellom dem i egen skriving

Gode mål - er utformet i et språk som passer målgruppa

Skal kunne identifisere og gi navn og egenskaper til forskjellige to- og tredimensjonale figurer

Skal kunne identifisere og gi navn og egenskaper til forskjellige to- og tredimensjonale figurer

Skal kjenne igjen, tegne og bruke riktig navn på kvadrat, terning, trekant og pyramide. Kan beskrive hjørner, kanter og sider.

Gode mål settes i elevenes utviklingssone

Hvordan oppfylte disse målene kriteriene? Skal vite hva som skal være med i innledningen til en fortelling (7) Kan skrive tallene 1-5 og plukke ut femmermengder (1) Lære om samene (7) Kunne bøye noen sterke verb (eng 6) Bruke ulike skrifttyper og skriftstørrelser på en hensiktsmessig måte (6) Ekko og romklang (7) Kunne gjennomføre forsøk og skrive rapport (6)

Å vurdere vil si å se hvor elevene er, for å finne en god måte å gå videre på. Eller fra elevens side: Å vurdere vil si å se hvor jeg er, for å finne en god måte å gå videre på.

SKRIFTLIG VURDERING PÅ BARNETRINNET Hvilke intensjoner ligger i malen?

Hvem skriver man for? Departementet? Byråden? Utdanningsetaten? Rektor? Arkivet? Foresatte og eleven Hvem er målgruppa for den skriftlige vurderingen? Hvilket språk er hensiktsmessig? Skal fungere som kommunikasjon til noen. Huske de to nøklene

Kompetansemål for perioden Individuelle mål for perioden FAGETS NAVN: Kompetansemål for perioden Individuelle mål for perioden Vurdering (inkludert dokumentasjon/ kartlegging) Mål for neste periode / kommentar Grunnleggende ferdigheter i faget Tidsperspektiv – målgruppe Konkrete, målbare kompetansemål. Ikke aktivitetsbeskrivelser

Kompetansemål for perioden FAGETS NAVN: Kompetansemål for perioden (Periode defineres som tiden mellom de to forskriftfestede samtalene med hjemmet) Individuelle mål for perioden Vurdering (inkludert dokumentasjon/ kartlegging) Mål for neste periode / kommentar Her føres de mest aktuelle nedbrutte kompetansemålene fra lokal læreplan for den aktuelle perioden. (Jfr halvårsplanlegging) Grunnleggende ferdigheter i faget Her føres de grunnleggende ferdighetene som er spesielt vektlagt i den aktuelle perioden. Hva er perioden – hvorfor målene må være nedbrutte Ordet ”kompetansemål” betyr ikke mål fra Kunnskapsløftet, selv om det ofte forstås sånn. Hvem er målgruppa? (Halvårsplan er pedagogens arbeidsredskap, her er det info hjem) Hva skjer hvis man refererer til årsplaner på Fronter? ( Hva betyr ”de mest aktuelle” nedbrutte (altså ikke hele halvårsplanen) Planlegg vurderingen i forkant! Slik at det er en naturlig vurderingsform i forhold til det som skal vurderes. Fyll ut vurderingsfeltet etter hvert. etter hvert Grunnleggende ferdigheter – som det faller naturlig. IKT? Lesing av tabeller og grafer i matematikk? (Norsk – 1. klasse?)

Kompetansemål for perioden FAGETS NAVN: Kompetansemål for perioden (Periode defineres som tiden mellom de to forskriftfestede samtalene med hjemmet) Individuelle mål for perioden . (Dette er mål eleven selv skal fokusere på i sitt faglige arbeid) Vurdering (inkludert dokumentasjon/ kartlegging) Mål for neste periode / kommentar Her føres de mest aktuelle nedbrutte kompetansemålene fra lokal læreplan for den aktuelle perioden. (Jfr halvårsplanlegging) Her føres elevens individuelle mål, dvs. oppsummeringen fra forrige foreldresamtale.. .. og andre individuelle mål som framkommer under opplæringen. Grunnleggende ferdigheter i faget Her føres de grunnleggende ferdighetene som er spesielt vektlagt i den aktuelle perioden. Ser annen bruk – intensjonen at dette var den enkelte elevs felt, til bevisstgjøring om egne behov. Etterslep fra sist, eller jobber eleven på et høyere nivå enn de andre?

Kompetansemål for perioden FAGETS NAVN: Kompetansemål for perioden (Periode defineres som tiden mellom de to forskriftfestede samtalene med hjemmet) Individuelle mål for perioden . (Dette er mål eleven selv skal fokusere på i sitt faglige arbeid) Vurdering (inkludert dokumentasjon/ kartlegging) (Eleven vurderes i forhold til kompetansemålene for perioden) Mål for neste periode / kommentar Her føres de mest aktuelle nedbrutte kompetansemålene fra lokal læreplan for den aktuelle perioden. (Jfr halvårsplanlegging) Her føres elevens individuelle mål, dvs. oppsummeringen fra forrige foreldresamtale.. .. og andre individuelle mål som framkommer under opplæringen. Her føres resultater fra nasjonale prøver, osloprøver og andre standardiserte prøver, i tillegg til eventuelle resultater fra skriftlige prøver skriftlige produkter muntlige samtaler observasjoner annen relevant dokumentasjon Grunnleggende ferdigheter i faget Her føres de grunnleggende ferdighetene som er spesielt vektlagt i den aktuelle perioden. Vurdering av de utvalgte målene, både klassens og de individuelle. Må sees i forhold til det som står under kompetansemål Unngå årsaksforklaringer, og gode råd om veien videre. Dette er et summativt felt! Også unngå kommentarer om innsats, flid, sosiale relasjoner, finnes som eget ark.

FAGETS NAVN: Kompetansemål for perioden (Periode defineres som tiden mellom de to forskriftfestede samtalene med hjemmet) Individuelle mål for perioden . (Dette er mål eleven selv skal fokusere på i sitt faglige arbeid) Vurdering (inkludert dokumentasjon/ kartlegging) (Eleven vurderes i forhold til kompetansemålene for perioden) Mål for neste periode / kommentar (Feltet fylles ut i foreldresamtalen. Finnes igjen som individuelle mål ved neste skriftlige vurdering) Her føres de mest aktuelle nedbrutte kompetansemålene fra lokal læreplan for den aktuelle perioden. (Jfr halvårsplanlegging) Her føres elevens individuelle mål, dvs. oppsummeringen fra forrige foreldresamtale og andre individuelle mål som framkommer under opplæringen. Her føres resultater fra nasjonale prøver, osloprøver og andre standardiserte prøver, i tillegg til eventuelle resultater fra skriftlige prøver skriftlige produkter muntlige samtaler observasjoner annen relevant dokumentasjon Her føres oppsummeringen av foreldresamtalen og andre individuelle mål som framkommer i opplæringen Grunnleggende ferdigheter i faget Her føres de grunnleggende ferdighetene som er spesielt vektlagt i den aktuelle perioden. Skal ikke fylles ut ferdig ved utsendelse. Gangen er Skjema ut Foreldresamtale m utfylling (delvis erstatning for skriftlig referat fra foreldresamtalen?) Brukes i kolonne 2 ved neste korsvei Lett å være mottakerbevisst når mottakerne sitter der!

Matematikk høsten 2008 Kompetansemål for perioden Individuelle mål for perioden Vurdering (inkludert dokumentasjon / kartlegging) Mål for neste periode / kommentar Kunne finne fram på tallinja Kunne regne addisjon (pluss) og subtraksjon (minus)-oppgaver under og over ti Kunne lage regne-fortellinger som samsvarer til oppstilte regnestykker Eleven kan løse pluss og minusstykker ved hjelp av tallinja. Hun mestrer også pluss og minusoppgaver over og under 10. Er litt usikker i tieroverganger. Hun forstår sammenhengen mellom enkle regnefortellinger og et oppstilt regnestykke så lenge ikke tallene blir for store og informasjonen blir for mye. Grunnleggende ferdigheter i faget Å kunne sette ord på matematiske tankeganger og samtale om disse med andre Å kunne mestre regneoperasjoner innenfor et tallområde For eksempel – hadde eget skriftlig referat fra forrige foreldresamtale, punkter kunne vært ført over til ”Individuelle mål” Så kommer foreldresamtalen.

FAGETS NAVN: Norsk Kompetansemål for perioden Individuelle mål for perioden Vurdering (inkludert dokumentasjon/ kartlegging) Mål for neste periode / kommentar Mestre enkel setningsanalyse, dvs finne subjekt, verbal og objekt Kunne skrive en lengre skjønnlitterær tekst med variert ordforråd, ulike setningskonstruksjoner og korrekt ortografi og tegnsetning. Kunne nyttiggjøre seg oppslagsverk og ordbøker i skolearbeidet Bruke ulike fonter og skriftstørrelser på en hensiktsmessig måte Kunne kjenne igjen, beskrive og skille mellom adjektiv og adverb Kunne hente ut informasjon av skriftlige veiledninger, og arbeide selvstendig på det grunnlaget Har skrevet boka ”Kald snø” der hun viser god rettskriving og tegnsetting. Eleven skriver et hverdagsnært språk med enkle setningskonstruksjoner. Eleven er flink til å slå opp i ordbøker, og kan ofte selv finne relevant stoff i oppslagsverk tilpasset aldersgruppen. Kan sette inn bilder i tekst, men behersker ikke bunntekst/topptekst, heller ikke innholdsfortegnelse. Lite planlagt bruk av fonter/skriftstørrelser Prøve i setningsanalyse: 23 av 35 poeng Leser aldersadekvate bøker med flyt og forståelse, kan med veiledning arbeide etter instrukser og oppskrifter. Aston index ordprøve: 14 av 20 riktige Skriver pen, funksjonell og sammenhengende håndskrift. Grunnleggende ferdigheter i faget Kunne sette inn og redigere bilder i egen tekst Kunne sette inn topptekst og bunntekst Kunne lage innholdsfortegnelse i Word Kompetansemål – sammenfattende Under den skjønnlitterære teksten ligger mange delmål!

Å vurdere vil si å se hvor elevene er, for å finne en god måte å gå videre på. Dette gjelder også skriftlig vurdering på barnetrinnet.