Harald Høie Reformpedagogikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Læren om sjelen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Pedagogiske retninger i vår tid
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
STASJONSUNDERVISNING
Tilpasset opplæring AU 1
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
12 Reflekterende lesing.
Mestringsmodell Breidablikk
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Framtida nå – les og forstå!
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til et nytt skoleår!
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Trondheim Montessori Ungdomsskole
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Kjente aktører Dewey: Aktivitetspedagogikken Georg Kerchensteiner Maria Montessori Rudolf Steiner: Steinerpedagogikken Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Kritikk av bokskolen: Skolen var ensidig intellektualistisk. Midtpunktet i skolen var boken. Kunnskapen var ordnet i strengt atskilte fag, som elevene fortrinnsvis skulle tilegne seg gjennom memorering. Denne intellektualismen førte til at andre sider ved barnet ikke fikk komme til sin rett. 2. Den undervisningsform som svarte til denne kunnskapsskolen, var klasse- undervisningen. Den gav verken plass for aktivitet eller individuelle forskjeller og virket passiviserende og uniformerende. 3. På linje med dette lå den sterke understrekning av lærerens autoritet -både som kunnskapsformidler og øvrighetsperson. Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 4. Skolen var blitt en pedagogisk ghetto med liten eller ingen forbindelse med dagligliv og nærmiljø. 5. Gjennom den strenge atskillelsen av folkeskolen på den ene side og den høyere skole med privatskoler og forberedelseskurs på den andre bidrog skolen til å holde den sosiale lagdeling ved like. 6. Undervismingen foregikk -helst i byene -i store kasernelignende bygninger , som ofte ikke var egnet til å skape en trivelig ramme om skolelivet og utvikle barnas sans for det som var vakkert. Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Til tross for at reformpedagogikken var en ytterst sammensatt bevegelse med sterke indre spenninger, sluttet de aller fleste opp om følgende program: 1. Utnyttelse og ikke undertrykkelse av barnets naturlige ressurser 2. Interesse som hovedmotivasjon i stedet for plikt og tvang 3. Allsidig utvikling i stedet for ensidig intellektualisme 4. En utviklingsbetinget undervisning med sans også for individuelle for- skjeller / 5. Aktivitet som ledende metodisk prinsipp 6. Emne- og helhetsundervisning i stedet for logisk-systematisk faginndeling 7. Læreren mer veileder enn kunnskapsformidler og maktutøver 8. Stor vekt på utformingen av skolelivet (gruppearbeid og hobbypregede aktiviteter) 9. Bedre kontakt mellom skole og nærmiljø Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 John Dewey 1859-1952 Grunnsyn Synet på mennesket og verden preget av Positivismen (Comte) Økonomiske strukturers betydning (Marx) Sosialdarwinisme (Darwin, Spencer) Tenking, et instrument for handling Oppfatning rett i den grad den virket i praksis Moral så vel som politiske idèlogier var hypoteser som måtte etterprøves i praksis(eksperimentalisme) Naturalistisk oppfatning av verden Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Metode og innhold Barnet har medfødte handlingstendenser Learning by doing Være målrettet Forholdene må legges til rette for aktivitet Fant stor likhet mellom den naturviten-skapelige, eksperimenterende metode og måten barn leker på Problemløysende metode Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Problemløysende metode Dewey formulerte den i fem trinn: 1. Eleven må oppleve et problem eller noe som er vanskelig, og som han eller hun er motivert for å løse. 2. Problemet må undersøkes nærmere for å finne ut hva vansken består i (definere problemet). 3. Eleven må samle mer kunnskap eller informasjon om problemet eller fenomenet. 4. På grunnlag av disse kunnskapene resonnerer eleven seg fram til hypoteser om fenomenet, og prøver å tenke seg hva konsekvensen av hypotesene vil bli. 5. De mest sannsynlige hypotesene testes ved å bli satt ut i praktisk virksomhet. (Imsen Lærerens verden. S.67-68) Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Organiseringa av skolens innhold Sentreringa av skolens virksomhet er ikke fag, men elevens virksomheter Skolegangen skulle ikke begynne med regning, lesing og skriving, men med de virksomheter som hadde med livsoppholdet å gjøre (mat, klær og sted å bo) jf prosjekt I 12-13års alderen skulle det være mer undervisning ordnet etter faglige, logiske prinsipper Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Kilpatrick reindyrket prosjektundervisninga Avviste enhver fastlagt læreplan Viktigere å finne enn å ha kunnskap Ble kritisert for ensidighet av Dewey Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Dewey reagerte på progressivismens overdrivelser Likte ikke ensidighet jf.Kilpatric Understreket learning by doing and reflection Kritiserte den barnesentrerte frihetspedagogikken Kritiserte å bruke skolen som redskap i klassekampen Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Maria Montessori 1870-1952 Sensitive faser Hjelp til utvikling av sensibiliteten Tilegning av språk: samspill mellom potens og kulturell innflytelse Trang til bevegelse: få hjelp til å bruke sin energi på en meningsfylt måte Sansen for orden: Få møte en strukturert verden Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Systematisk oppøvelse og opplæring Praktiske øvelser: Innøvelse av daglige gjøremål Bruk av didaktisk materiale: skjerpe sanser og bringe orden i intellektet Hjelpemidler til å lære å lese og skrive Oppmerksomhetens polarisasjon: Evne til konsentrasjon og utrettelig gjentakelse inntil de mestret oppgaven Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Så barnehagen og skolen i sammenheng Skulle også utvikle barnas rasjonelle evner, og skape orden og struktur både i forståelse og livsførsel Jf tidlig opplæring i å lese Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Vurdering Fremdragende og entusiastisk praktiker Kritisert for å gi barna illusorisk frihet Montessoripedagogikken lever i videre i montessoriskolene Favorisert av norsk skolepolitikk om privatskoler fram til 2003 Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Georg Kerschensteiner 1854-1932 Nyidèalistisk nyttefilosofi Sosialpedagogikk og individualpedagogikk Teorien vokste fram av praktisk skolearbeid ”Et minimum av kunnskap utløse et maksimum av ferdigheter” Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Innhold og metode Folkeskolen skulle bli en yrkesforberedende skole Manuelt arbeid sentral plass Lære arbeidsteknikk og skape høg arbeidsmoral Åndelig aktivitet gjennom arbeidsprosessen: målsetting, planlegging og kontroll (vurdering). Vekt på nøyaktighet, grundighet og systematisk lærerplanopplegg Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Vurdering Blir mye manualisme/ praktisisme Kritisert for å ikke ta nok hensyn til barnets spontanitet og skapende krefter. Sammenligning Skiller seg fra Dewey i grunnsyn, men ligner på han i slik Dewey er tolka i praksis Finn tankene igjen i dagens reformpedagogikk Sosialped. kombinert med individualistisk ped. Arbeidslivet som modell for skolen PPD-modellen Teorifag kommer i skyggen Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Rudolf Steiner 1861-1925 biodynamisk jordbruk teosofiske samfunn 1905-13 det antro- posofiske selskap okkultisk rørsle med røter i indisk religion og filosofi okkultisme betonte:kristne impulsar naturvitskapeleg forsking Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Det høyere Jeg-et Teleologisk tankesett: ”et forsyn, en plan og en målrettethet i naturen”. åndslegemet Jeg-et (21år) må gjennom flere jordeliv jf. reinkarnasjon Sjels (astral) legemet 14-21år Livs(eter)-legemet 7-14år Det fysiske legemet 0-7år Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Barn avanserer gjennom fire stadier: Kroppsånda tilpasser seg Minimalt av akademisk innhold, sansevesen. immitasjon 7-14år. Innbildninger og fantasi Dominerer barnet Metodisk und. kan starte læreren sentrall klasselærarprinsippet mytologien introduseres Over 14 år. Astrallegemet blir frigjort/dratt inn i kroppen Utvikle høyerere grad av bevissthet, selvstendighet, dømmekraft 21 år. Jeg-et blir født (avh. av tidl. utv.) Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 12-årig enhetsskole suksessiv konsentrasjon:et fag om gangen, periodens hovedfag: 3-5 uker kunstnerisk og praktisk utfolding konkretisering:vise bilder og praktiske eksempel Rytme, kunst,stemning i dikt osv er synlige ting som ble oppfattet som symboler på kosmiske krefter og som tjente som impulser til å nå de høyere verdener Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Norge: Stavanger Oslo Bergen Trondheim Vestfold Waldorf skoler (Waldorf-Astoria sigarett fabrikk) Reformpedagogiske prinsipp Vurdering Kommer an på øynene som ser. foreldrene liker det reformpedagogiske innslag, er mindre opptatt av det antroposofiestiske Ser ut til å bedre treffe barnetrinnet enn ungdomstrinnet Mange kritiske røster fra foreldre og elever som brutt med skolen Stor utbredelse Favorisert av norsk skolepolitikk om privatskoler fram til 2003 Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Kritikk av progressivismen og reformpedagogikken Reformpedagogikken svarte ikke helt til forventningene Tendens til formålsløs aktivitet Mange svake resultata i lesing, skriving og regning Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Kritikk av folk som verdsatte kulturstoffet Protesterte mot oppdragelse : uten mål og norm som var preget av forflatet nyttefilosofi som var kjæling med barnets interesser og nykker som hadde avsatt læreren som barnets moralske veileder og gjort han til overflødig assistent Ville ha en skole Som bygde på faste og velprøvde verdier Hvor det var plass til ånd og kultur Hvor barna lærte disiplin, selvkontroll og plikt var Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950

Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950 Kritikken økte etter 2.verdenskrig Skolefolk, universitetsfolk og offentlige opinion Ny-essensialistene: back to basics Nye skoleutviklingstanker Ta vare på det beste i reformpedagogikken Rette opp manglene Curriculumbevegelsen Ralph Tyler Bruner Bloom og taksonomitenkinga undervisningsteknologi Harald Høie Reformpedagogikken 1900-1950