Forskningsfokus og fagutvikling av sosialt arbeid i sykehussettingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Møteplass for etisk refleksjon
Fra prøving og feiling til
Lederutvikling og skreddersøm
Pedagogisk analyse.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
En lærende organisasjon?
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
VITENSKAP ELLER INTERESSEKAMP? Lars Grue NOVA Dok - senteret 7. desember 2006.
Tilpassede helsetjenester
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Sosiologi i barnehagen
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Undervisning om Joyce Travelbee
Sosial kapital og velferd
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Aksjonsforskning.
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Barn som pårørende.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Barn som pårørende.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
FELLESORGANISASJONEN FO Hordaland 30. oktober 2014 BARN I NAV Ved Ellen Galaasen Medlem av arbeidsutvalget og leder av seksjonen for barnevernpedagoger.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Fra kunnskap til handling
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Når skal erfaringskunnskap endelig tas i bruk?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsfokus og fagutvikling av sosialt arbeid i sykehussettingen Hans Einar Hem og Karin Gustavsen Høyskolen i Vestfold Henær-senteret

Helsefremmende arbeid Helsefremmende arbeid betyr at man målrettet søker å styrke kontroll over forhold som direkte eller indirekte påvirker helse

Sosialt arbeid som helsefremmende virksomhet Forskningsfokus og fagutvikling av sosialt arbeid i sykehussetting - mulig tilnærming: Sosialt arbeid som helsefremmende virksomhet

Sosionomprofesjonen, sosialt arbeid og velferdsstatens faglige landskap Om sosialt arbeid; hva er det, hva kan det være Om sosionomprofesjonen og faget; Profesjon og posisjon: fra hegemoni til restkategori? Om sykehuset som setting Settingsbegrepet Sosialt arbeid i sykehussetting

Om sosialt arbeid: Hva er det Om sosialt arbeid: Hva er det? Fra NTNUs hjemmeside om Master i sosialt arbeid (http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/archive/00021/Sosialt_arbeid_21815a.pdf Sosialt arbeid handler om menneskelige, mellommenneskelige og sosiale problemer, sosial fungering og problemløsning. Oppmerksomheten er i stor grad rettet mot utsatte grupper og sosialpolitikk. Sosialt arbeid kan være profesjonell virksomhet for å hjelpe individer og grupper til å forbedre eller gjenopprette sin evne til å fungere i samfunnet, og det kan være arbeid for å forandre problemskapende samfunnsforhold. Forståelsen av samspillet mellom individet og omgivelsene står sentralt. Likeså bruk av denne forståelsen for å intervenere i forhold til sosiale problemer.

Som universitetsfag og forskningsfelt har sosialt arbeid forankring i: Det handlingsorienterte og anvendte aspektet. Samtidig inngår det som en del av den generelle samfunnsvitenskapelige debatten. Forskningen og faget har tverrfaglig karakter, og i tillegg til egen kunnskapsbase trekker en veksler på fag som sosiologi, pedagogikk, psykologi og statsvitenskap. Forskning i sosialt arbeid handler i stor grad om å forstå og forklare individuelle og sosiale problemer for å bidra til løsninger av disse - herunder bidrag til utformingen av så vel sosialpolitikken som det praktiske sosiale arbeidet. ((http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/archive/00021/Sosialt_arbeid_21815a.pdf )

Profesjon Semi – profesjon Posisjon Om sosionomprofesjonen og faget; Profesjon og posisjon: Fra hegemoni til rest-kategori? Fra restkategori til med-kategori? Profesjon Semi – profesjon Posisjon

Om sosionomprofesjonen og faget Om profesjonalisering er svaret, hva er da spørsmålet?

De mekanismene som fremmer profesjonalisering kan illustreres slik: Fig. 1. Profesjonaliseringsprosessen.

Sosionomens status i sykehus - Styrking av forskningsfokus; Fra profesjon til posisjon: Kunnskapsbasert praksis som ledd i å styrke posisjon? Og/eller profesjon? Fra rest-kategori til med-kategori: Kunnskapsbasert praksis som ledd i å bedre sykehusenes helhetlig tjenestetilbud? Hegemoni: Er det avgjørende? Og er det ønskelig?

Om sykehuset som setting Sosialt arbeid i sykehussetting

Om sosialt arbeid i sykehus http://www.fellesorganisasjonen.no/web/Ostpubli.nsf/0/cd630f6ce98ba985c1256cda00341a73?OpenDocument&ExpandSection=2

Sosialt arbeid i sykehussetting Bakgrunn Spesialisthelsetjenesten er gjennom helselovene forpliktet til å tilby pasientene et helhetlig behandlings- og servicetilbud. Dette innbefatter diagnostiserende, kurative, lindrende, rehabiliterende og forebyggende tiltak. Helse og sykdom vil både kunne påvirke og være påvirket av sosiale forhold. Det innebærer at sykehusets tilbud til pasientene og pårørende må ha en helhetlig tilnærming

Sosialt arbeid i sykehussetting- Verdigrunnlag Sosialt arbeid i sykehus er forankret i "Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere", vedtatt på FO`s Kongress i 2002. Menneskeverdet er en absolutt og overordnet verdi og blir til i relasjonen mellom mennesker. Sosionomene skal bekrefte menneskeverdet hos de han eller hun møter. Sosialt arbeid legger vekt på at mennesker hører til i et sosialt fellesskap og at vi utvikler oss i samspill med våre omgivelser. Ingen kan ses på som isolerte enkeltindivid, men som en del av en familie og sosialt nettverk og en kulturell og samfunnsmessig sammenheng. Sosionomer har et særlig ansvar for å hevde slike sammenhenger og yte hjelp for å opprettholde og utvikle sosiale relasjoner også når sykdom rammer.

Sosialt arbeid i sykehussetting- Verdigrunnlag Sosionomer tar utgangspunkt i pasientens oppfatning og opplevelse av sin situasjon. I tilnærmingen skal det legges vekt på et maksimalt åpent samspill mellom oss ( sosionomene) , pasientene og andre samarbeidspartnere. Vi skal informere om siktemålet med vårt arbeid og motvirke manipulasjon og tilsløring av hensikt.

Sosialt arbeid i sykehussetting - Den samlede behandling skal hensynsta: Sosiale faktorer som opptrer i årsaksbildet til helse og sykdom Hvordan sosiale faktorer påvirker sykdommers uttrykk og forløp Hvilke sosiale konsekvenser som følger av sykdom

Sosialt arbeid i sykehussetting: Mål Sosionomene bidrar med sin virksomhet til å oppfylle sykehusenes målsetting om et helhetlig behandlings- og servicetilbud til pasientene. Sosionomene skal tilby sine tjenester i saker hvor sykdom, skade og funksjonshemming svekker pasientene muligheter til å ivareta sine sosiale og økonomiske interesser. Sosionomene skal bistå pasienter og pårørende i prosesser der sosial endring og problemløsning er nødvendig. Sosionomene skal bidra til at behov for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid blir ivaretatt.

Sosialt arbeid i sykehussetting - tre hovedområder; * Praktiske oppgaver * Psykososialt arbeid * Undervisningsvirksomhet rettet mot pasienter, pårørende og andre faggrupper

Sosialt arbeid i sykehussetting Praktiske oppgaver: a) Informasjon, råd og veiledning til å håndtere praktiske og personlige problemer som endring av helsetilstand kan føre med seg b) Gi informasjon om trygderettigheter og sosiale stønader, offentlige og private hjelpeinstanser. c) Formidle kontakt med hjelpeapparatet, bistå ved søknader, vurdere behov for tiltak

Sosialt arbeid i sykehussetting Psykososialt arbeid som består i å kartlegge og følge opp: a) Ytre årsaker til pasientens problemer i forhold til arbeidssituasjon, økonomi, bolig mv. b) Mellommenneskelige problemer ved samlivskriser, svekkede sosiale nettverk mv. c) Psykiske og følelsesmessige reaksjoner, for eksempel ved alvorlig sykdom og død og andre viktige endringer i livssituasjonen

Sosialt arbeid i sykehussetting Undervisningsvirksomhet rettet mot pasienter, pårørende og andre faggrupper: a) Undervisning/ veiledning i ulike tema, som for eksempel arbeids- og trygderettigheter, generelle støtteordninger, kommunikasjon og samliv b) Kurs og gruppetilbud som tar opp utfordringer knyttet til mestring for pasienter med kronisk sykdom, smerteproblematikk og konsekvenser ved sykdom og behandling

Sosialt arbeid i sykehussetting - metoder * Individuelt sosialt arbeid, familiearbeid og nettverksmøter * Sosialt gruppearbeid * Administrasjon og planlegging * Samfunnsarbeid

Sosialt arbeid i sykehussetting Fra erfaringsbasert praksis til forskningsbasert praksis bygget på erfaringer. Hva kan settingsbegrepet tilføye Er det behov for å utvikle og/eller klargjøre oppgaveporteføljen ? Forskningsbasert praksis: Hva og hvordan? Eksempler som innledning til gruppearbeid

Forskningsfokus og fagutvikling av sosialt arbeid i sykehus Forskningsmetoder Fagutvikling: Sosialt arbeid som helsefremmende virksomhet

Sosialt arbeid som helsefremmende virksomhet Helsefremmende arbeid er et nytt fagfelt, det er elastisk, og derfor lett å like for mange ulike retninger som ønsker å fremme helse. Det er derfor av stor betydning at helsefremmende arbeid reflekteres over, ikke bare i forhold til visjonære teorier og effektive metoder, men også i forhold til hvilke verdier som ligger til grunn for et helsefremmende tiltak (Crib&Duncan 2002)

Praktisk helsefremmende arbeid Praktisk helsefremmende arbeid omfatter arbeid både med mennesker og med politikk, henholdsvis bidra til at helsehensyn ivaretas innen alle sektorer, og tilrettelegge for prosesser som setter mennesker i stand til å ta kontroll over forhold som direkte og indirekte påvirker helse.

Følgeevaluering – gjensidig kunnskapsutvikling, fleksibilitet og nye og dynamiske * I liten grad en tilbakeskuende analyse * Er forskning som skjer i nuet, parallelt med den faktiske handling som utspilles. * Evalueringen er basert på vitenskapelige metoder og teoretisk basert refleksjon, den har analytiske kvaliteter, men skal være praktisk rettet. * Følgeevaluering gir oppdragsgiver oppdatert kunnskap om faktiske prosesser og effekter. * Metoden gir fleksibilitet og bidrar til å oppdatere oppdragsgivers beslutningsgrunnlag. *Evaluator har en aktiv rolle i forhold til prosjektet og følgeforskning innebærer gjensidige kunnskapsutvikling – forskeren følger utviklingsprosesser i feltet og aktørene i feltet følger og tar del i forskningsprosessen. Det skjer læring gjennom at kunnskap om prosjektet tilbakeføres underveis.

Om følgeevaluering Metoden reiser en del dilemmaer og medfører en kontinuerlig balansegang mellom involvering og kritisk distanse. Gjennom følgeforskningsmodellen kan forskeren spille en rolle for prosjektets utvikling. En aktiv forskerrolle representerer en utfordring da forskeren i en forstand også blir en evaluator av egne innspill i prosessen. Dilemmaet må håndteres gjennom åpenhet og refleksjon både fra forskeren og oppdragsgiver, og erfaringene fra denne prosessen vil drøftes i de to neste rapportene.

Det handlingsorienterte og anvendte aspektet. Samtidig Minner om: Som universitetsfag og forskningsfelt har sosialt arbeid forankring i: Det handlingsorienterte og anvendte aspektet. Samtidig inngår det som en del av den generelle samfunnsvitenskapelige debatten. Forskningen og faget har tverrfaglig karakter, og i tillegg til egen kunnskapsbase trekker en veksler på fag som sosiologi, pedagogikk, psykologi og statsvitenskap. Forskning i sosialt arbeid handler i stor grad om å forstå og forklare individuelle og sosiale problemer for å bidra til Løsninger av disse - herunder bidrag til utformingen av så vel sosialpolitikken som det praktiske sosiale arbeidet. ((http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/archive/00021/Sosialt_arbeid_21815a.pdf )