Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å sette i gang prosjekt
Advertisements

Barnehagen som lærings- og danningsarena
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Identitetsdanning.
Dialektisk relasjonsteori
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Veiledning av studenter
Etikk og brukermedvirkning
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Avdeling for sosionomutdanning
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Skolevandring.
Skoleledelse og skoleutvikling
Individuell fagtekst fra praksis.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Dramafaglig prosjektarbeid
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Pedagogisk ledelse og læring - dokumentasjon som verktøy for ledelse og læring NEA sept.08.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
NORDEN VISER VEJ BELLA CENTER KØBENHAVN JANUAR Lydspor i Lydsti - Barnehagen som Læringsmiljø og Danningsarena Ask Barnehage - Presentasjon v/ Mona.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
IKT for læring Mattias Øhra.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring Ped 3, Mette Røe Nyhus, HIØ 24.10.2008 Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring Middel for å få fram ulike oppfatninger, åpne for kritisk og reflekterende praksis Barns læring og personalets arbeidet gjøres synlig Gir informasjon til omverdenen NB. Etisk perspektiv må legges til grunn Dersom det skal være mål for enkelt barn = begrunnes Nytt i RP – Regio Emilia = pedagogisk dokumentasjonen – forutsetter refleksjon og tilbakelevering til barna Unngå bilder av barns ansikter på nettet NB Les Temahefte om IKT i barnehage, Nina Bølgan 24.10.2008

Observasjon og dokumentasjon Jeg gjør noe mer enn å se Bevisst innsamling av iakttagelser, noe hørt eller sett, som enda ikke er reflektert over Noe jeg blir nysgjerrig på som i neste omgang er grunnlag for det jeg vil dokumentere Jeg har gjort et bevisst valg ut fra observasjoner, noe som har gjort meg ekstra interessert En klar ide om hva jeg er ute etter og hva som jeg vil fordype meg i Grunnlag for refleksjon med de andre pedagogene Bilder, nedtegnelser, video osv Åberg og Lenz Taguchi, 2006

Hva gjør dokumentasjonen til pedagogisk dokumentasjon? Dokumentasjonen må brukes for videreutvikle den pedagogiske prosessen og bli til en virkelig støtte i arbeidet Dialogen som bærende form: både med/mellom barn og voksne/voksne Møte mellom teori og praksis som gjør lyttingen synlig Når dokumentasjonen er nedskrevet er vi kun ved begynnelsen Vi må reflektere over de dokumenterte hendelsene. Lytting i vid forstand

Forts fra forrige bilde Det er refleksjonen som danner grunnlag for utvikling: En reflekterende holdning til praksis forutsetter et verktøy: Pedagogisk dokumentasjon Dokumentasjonen må tolkes med mange ulike øyne – både barn og voksnes Dokumentasjon = et middel, men uten dialog vil ingen utvikling finne sted Åberg, Lenz Taguchi 2006