Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Velkommen til klasse- foreldrene
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Overgangsprosjektet NY GIV
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Lyshovden Oppveksttun!
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver Sandved skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle? Prinsipper for Ny-GIV i tilpasset opplæring Akershus 10. oktober 2012 Ann Elisabeth Gunnulfsen

Lesestrategier - på alle trinn ”Framtida nå – les og forstå!” Lesestrategier - på alle trinn Ann Elisabeth Gunnulfsen

Lesing, skriving og regning Grunnleggende ferdigheter Læringsstrategier Sommerkurs Intensive kurs Haster det..? Ann Elisabeth Gunnulfsen

Utdanning og læring Å forstå oppdraget… Vaffår vaffår.. Gjør hon så där? Styring Politisk Ann Elisabeth Gunnulfsen

Læring i omgangsskolen – hva er annerledes i dag? Det skolske? Elever med svak Progresjon? § 5-1? §8-2? Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå (…) Ann Elisabeth Gunnulfsen

Det profesjonelle skjønn – juridiske standarder Hva fremmer læring? Rettighet til hva? § Ann Elisabeth Gunnulfsen

Refleksjon: Læring i skolen – skolens kultur for læring Tilpasset opplæring – hvor tilpasset er den? Spesialundervisning – hvor spesiell er den? Hvor kommer NyGIV-perspektiver inn i denne refleksjonen? Ann Elisabeth Gunnulfsen

NyGIV-perspektiver i ordinær opplæring Slik gjorde vi det ”hos oss”.. Erfaringsdeling fra en skole/kommune/fylkeskommune som ikke ennå var en del av det nasjonale prosjektet.. Ann Elisabeth Gunnulfsen

De utvalgtes forståelse av oppdraget med de utvalgte Ungdomstrinnet Vgs Gjennomføring… Ann Elisabeth Gunnulfsen

Utsagn fra skoler i NyGIV Vgs Ungdomstrinnet Oppdrag å jobbe på TIP og «kjøretøyfagene» – trene opp programfaglærerne i strategier og verktøy. Egen plan med frister. Det er en fordel å «motta» elever som har vært med i Ny GIV. Struktur: Kvalitetsforum (5 områder). Samarbeid om overgangen mellom ungd skolen og vgs. Grunnleggende ferdigheter og erfaringsutveksling er hovedprioritet. Kan bruke 25 % regelen hyppigere. Endre ungdomstrinnet.. Identifisere ungdomsgruppa (elevgruppa). Bør sette inn støtet tidligere enn 10. trinn. Allerede på 8. trinn. Ny GIV metodikk bør ALLE ta inn i sin undervisning. Mye ansvar hviler på ungdomstrinnet. Mye ressurser må inn der. Det vil lette overgangen. Strategiene er de samme. En forventning at vi deler. Korte, intensive kurs. Avkortet periode.

Den store omveltningen Mindre spesialundervisning til noen – mer spesiell opplæring for flere Hva tror vi på? Tror vi at vi kan klare dette? Hvordan kan vi drive NyGIV-pedagogikk/didaktikk som en del av vår ordinære opplæring? Fra 15 % spes ped timer – til 2% Intensive kurs: Med hvem? I hva? Hvordan? Ann Elisabeth Gunnulfsen

Historien om de utvalgte.. NyGIV-eleven hvem er det? Er det forskjell på hvem det er fra klasse til klasse? Gruppe til gruppe? Ann Elisabeth Gunnulfsen

Myteavlivning De flinkeste elevene ”taper på” at undervisningen/opplæringen med tanke på de ”svakeste” elevene. Problemet er kanskje at vi planlegger opplæringen med tanke på ”gjennomsnittseleven?” Ann Elisabeth Gunnulfsen

Teoretiske perspektiver Styring og ansvar i utdanning Organisasjon og ledelse Faglig ledelse Ann Elisabeth Gunnulfsen

Hva betyr dette for oss? Forhandling om mening Felles forståelse (foreldre, PPT, BUP, Helse-sos-ped) Fylkesmannen..? Ann Elisabeth Gunnulfsen

Klasser, grupper, tid og ressurser Eksempler fra praksis – NYGiv som tilpasset opplæring Ann Elisabeth Gunnulfsen

Temakurs Intensive kurs innen ulike temaer med en varighet fra 2-4 uker. Kurs utarbeides. Tilbud sendes ut, påmelding med forpliktelse til elev, foreldre og lærer. Test-retest – gjør det enkelt. Deretter en vurdering av hvordan resultatet ble som det ble. Ann Elisabeth Gunnulfsen

Tapte timer En tapt engelsktime for å jobbe intensivt med kj – tj-lyden.. Prioritering. Hva er elevens behov i et (Ny Giv) læringperspektiv? Ann Elisabeth Gunnulfsen

Hjem og skole Lesing og skriving et samarbeid mellom skole og hjem. Lese 10 min hver dag. Skrive en kort tekst med definert sjanger og definert del av teksten 10 min (f eks en innledning). Flyum- metoden Foreldre signerer hver dag på at dette er gjort. Er dette vanlig på ungdomstrinnet..? Er det mulig..? Ann Elisabeth Gunnulfsen

Organisering Intensivt kurs i engelsk («I am a boy»). 3 t/u i 6 uker = 18 timer. 12 elever (delt på to grupper) 2. time onsdag, torsdag og fredag (30 min). Øve på å uttrykke seg enkelt skriftlig og muntlig. Rettskriving av de mest brukte engelske ordene. Hvilke ord er det? Ann Elisabeth Gunnulfsen

Organisering Lavterskelkurs i kroppsøving – for å gi grunnlag for vurdering og skape mestring Ann Elisabeth Gunnulfsen

Organisering forts Intensivt kurs i lesing og skriving 5 t/u i 6 uker = 30 timer 1. time hver dag. Samme opplegg. Lesestrategier. Høyfrekvente ord. Rundebordsskriving. Test – retest (diktat, skriveoppgave og høytlesing). Ann Elisabeth Gunnulfsen

Beate Lindseth

Organisering Intensivt kurs i regning 4 t/u – 4 uker 6-8 elever Fire grunnleggende regnearter. Lesestrategier for lesing av tekststykker. Konkretisering Ann Elisabeth Gunnulfsen

(utdrag fra skriv hjem Søndre Modum ungdomsskole) Hvis dere takker ja til tilbudet, forplikter partene seg til:   Eleven: Gripe muligheten for å bli bedre og jobbe godt i kurstimene, med leksene og med det som er anbefalt i løpet av kvelden. Møte presis til alle kurstimene klar til å jobbe med en gang klokka ringer. Foreldre: Holde seg informert om det som skjer på kurset. Følge opp kontaktboka. Vite at eleven i denne perioden trenger ekstra oppmerksomhet, eleven er i en intens og krevende arbeidsperiode. Lytte til gjenfortellinger og høre eleven i leksene med interesse og positiv oppmerksomhet. Gi eleven gode muligheter til å få tak i lesestoff som ligger innenfor elevens interessefelt. Kursholder: Gi eleven mulighet til å lære seg verktøy innenfor området som er tilpasset denne eleven så langt det lar seg gjøre. Lære eleven gode strategier for lesing og skriving. Følge opp kontaktboka. Lærere: Svært mange av de tingene som disse elevene trenger, er langt fra skadelige for resten av klassen. Lærerne skal derfor ta imot informasjon om hva disse elevene trenger og benytte seg av dette i klassen så langt det lar seg gjøre. De skal holde seg oppdatert om disse elevenes utvikling under kurset, og tilrettelegge lekser spesielt i norsk for kurselevene. (utdrag fra skriv hjem Søndre Modum ungdomsskole) Ann Elisabeth Gunnulfsen 2012

Grunnprinsipper: Gjør det enkelt – veldig enkelt! Gjentakelse av strategiens hensikt. Gjentakelse av aktivitetens hensikt. Bevissthet hos elevene – metakognisjon. Gjenkjennelse fra økt til økt. Øving som skaper mestring. Ann Elisabeth Gunnulfsen

Bilder fra skoleaktiviteter Hvem er NyGIV elev?