Vi er Grünerløkka skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Advertisements

VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Teknologi i klasserommet
Samhandling.
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Oktober 2013 Læringsdagene i Alta Line Tyrdal
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE

Leselos Ordforråd/metakognisjon
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Bokpresentasjon Bergen
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Vurdering – hva og hvorfor?
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Samarbeid mellom skole og hjem
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Egenvurdering og kameratvurdering Videreutdanning 18. okt
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skoleledelse og skoleutvikling
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Finstad skole Visjon: Sammen om læring
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Asperger syndrom og ADHD
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Vi er Grünerløkka skole Ellen L, mars 2013

Jeg hadde vært borte fra skolen i over 20 år Jeg hadde vært borte fra skolen i over 20 år. Hadde jeg bare vært en tur i butikken? Ellen L, mars 2013

Gjennomgående strategier og ferdigheter krever kollektive løsninger Felles ansvar for alle barn Læringsmiljø ikke bare fag Mer gjennomsiktig, større krav til profesjonell yrkesutførelse Mer kartlegging og dokumentasjon Større ansvar som leder Ellen L, mars 2013

Grünerløkka skole 2012-13 Vi er en skole og søker kollektive løsninger og kollektiv bevissthet Vi har sterkt fokus på læring – læringsmiljø, kartlegging og tilpasset oppfølging Elevene medvirker i undervisningen og i skolemiljøsatsingen Vi følger kommunens etiske retningslinjer og viser engasjement, respekt og redelighet. Vi har brukerperspektiv på tjenestene våre. Ellen L, mars 2013

Organisering Ellen Anne Espen Trinnansvar 3.+4. trinn 5.+6.+7.trinn Områder Foreldresamarb + driftstyret b.skole/u.skole Skole/barnehage Strategi- og virksomhets-utvikling Kontorfaglig Spes.ped/SNO Kompetanse og ped. utvikling AKS Drifte bygg Budsjett Timeplan Oversikt kartlegging Ansettelser HMS Hjemmeside/Fronter Ombygging Vikar Info Ellen L, mars 2013

Vår oppgave er ikke å gjøre skoledagen lett for elevene, men å gjøre den vanskelig – passe vanskelig for alle Ellen L, mars 2013

Hvordan kan vi styrke læringsmusklene? Hvordan kan vi styrke mestringsmusklene? Hvordan kan vi få hjernemuskelen til å vokse? Hvordan kan vi fange interessen deres slik at elevene åpner for tenking og læring? Ellen L, mars 2013

Et tankesett i utvikling Et fast tankesett Et tankesett i utvikling Intelligens er statisk Intelligens er medfødt (nature determines talents) Det holder å se smart ut Intelligens kan utvikles Næring avgjør mulighetene (nuture determines abilities) Jeg ønsker å lære mer Bevise ferdigheter Unngår utfordringer Gir opp lett Utvikle ferdigheter Oppmuntres av utfordringer Inspirert av motstand Oppfatter hard innsats som meningsløst Oppfatter hard innsats som naturlig/ønskelig Overhører kritikk Vil sannsynligvis raskt nå et nivå der de forblir Lærer av kritikk Når stadig høyere nivå No pain, no pain! No pain, no gain! Ellen L, mars 2013

Min generasjons største oppdagelse er at mennesker Kan forandre sine liv ved å forandre sin innstilling Albert Schweiser Ellen L, mars 2013

Vi ønsker at elevene skal forstå hensikten/intensjonene med læringen blir utfordret av suksesskriterier utvikler og bruker ulike læringsstrategier vet det dersom de gjør framskritt eller ikke oppsøker tilbakemeldinger utvikler og lærer seg selv Ellen L, mars 2013

Hvis det ikke skjer en endring skjer det ingen læring, læring er å erfare/forstå noe man ikke visste fra før. T. Tiller. Ellen L, mars 2013

Planlagt endring for å bedre praksis (Kjell Skogen def.) Innovasjon må ledes fra toppen; hva skal endres, hvorfor og hvordan? Skoleledelsen har en avgjørende rolle for i gangsetting av arbeidet. Gjennomføringen skjer i klasserommet. Viktig med forståelse og eierforhold i alle ledd. Ellen L, mars 2013

En lærende skole Ellen L, mars 2013 Den viktigste kilden til læring er det daglige arbeidet Skille mellom læringstiltak som er produktive og læringstiltak som ikke bidrar til endring/forbedring – ikke nødvendigvis kurs Ellen L, mars 2013

Kvalitet på resultater Kvalitet i relasjoner Kvalitet på resultater Kvalitet i tenking Kvalitet i handlinger Ellen L, mars 2013

Målstyring Ellen L, mars 2013

De grunnleggende ferdighetene Kunne lese Kunne uttrykke seg muntlig Kunne uttrykke seg skriftlig Kunne regne Kunne bruke digitale verktøy Ellen L, mars 2013

-og viktigst av alt er lesingen Ellen L, mars 2013

læringskultur selvfølelse Vurdering for læring Formative assessment Undervegsvurdering Effektiv bruk av spørsmål Samtaler Egenvurdering Likemannsvurdering Vurdering fra lærer Planlegging Fange elevenes interesse Læringsmål Kriterier på måloppnåelse Gode eksempler læringskultur selvfølelse Ellen L, mars 2013

Læringspartner Et læringspar varer i en uke Parene settes sammen tilfeldig (med ispinner med navn på) De som er par sitter sammen, men du bestemmer hvor de skal sitte Tenking/diskusjon etter et spørsmål varer i 15 - 30 sek Læringspartner gir kognitivt, faglig og sosialt utbytte uansett hvem man er sammen med Elevene kan utvikle kriterier for hvordan en god læringspartner skal være Elevene kan evaluere hverandre etter endt uke ut fra kriterier som er laget Ellen L, mars 2013

Refleksjonskort elevene fyller ut kortene etter en økt Huskekort – 3 ting du lærte i går/forrige uke Exitkort – løs en kort oppgave på et ark, skriv navn på og lever ved utgangen Oppsummeringskort – To ting jeg har lært om dette temaet og en ting jeg fortsatt lurer på Hjelpekort - Skriv opp noe man ikke forstår/noe de lurer på Ellen L, mars 2013

Kriterieoppsett for egenvurdering Elevens navn Tema: skriftlig fortelling Mål: xxxxxxx Jeg kan / jeg har / jeg bruker Dato 1 Dato 2 Dato 3 Dato 4 Spiss blyant og viskelær  Stor bokstav og punktum  Dobbel konsonant  Overskrift Adjektiv Fremmedord Humor Illustrasjon som passer Lærerens kommentar: Ellen L, mars 2013

Rødt, gult og grønt lys – med navneklyper Ellen L, mars 2013

Læring og glede Ellen L, mars 2013

Positiv kommunikasjon Motivasjon – positiv oppmerksomhet Å etablere regler og rutiner Elevsamtalen Organisering av rommet Hva gjør vi når elevene tar dårlige valg? Gode beskjeder Samarbeid med hjemmet Ellen L, mars 2013

Vi ler ikke av andres meninger Dette må vi øve på Dette kan vi Alle kommer rett inn når det ringer Vi avbryter ikke dem som snakker Alle går rett inn og setter seg når de kommer inn Vi ler ikke av andres meninger Vi er stille i gangene i timene Venteliste Vi rydder på og under pulten før vi går Ellen L, mars 2013

Sit upright Feet quiet Eyes on the teacher Mouth shut Hands on the desk Ellen L, mars 2013

Kan vi få det til? Alle liker å ha det bra på jobben – krever profesjonalitet i yrkesrollen Alle forventer forandring - forandre/for andre Alles ansvar – hva kan du bidra med/hva må du slutte med Ellen L, mars 2013

lett for å oppfatte alle problemer som en spiker Hvis det eneste verktøyet du har er en hammer har du lett for å oppfatte alle problemer som en spiker Marc Twain Ellen L, mars 2013

A winning team always changes Ellen L, mars 2013