Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar 2011 12.01.20111 Mozafar Amini.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Sosial integrering Geir Hyrve.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Arena Helseinnovasjon, Kick off 3. februar 2011
Lørenskog Idrettsforening
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
IPv6 på UiO En rask innføring i IPv6 på UiO Petter Bjørbæk.
Kompetente barn og unge
Veiledet lesing Mørkved skole
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Veiledning av studenter
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Disposisjon Litt om meg Norsk utvandring Begreper Verdens flyktninger
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Flere barnehagelærere!
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til et nytt skoleår!
Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini

 Integritet kommer fra ord integrere som betyr hel, sette sammen.  I det ligger at vi samle trådene og ser helheten i livet – menneskene vi har møtt, det vi har skapt og opplevd, seire og nederlag alt som utgjør et hele.  Når vi erkjenner at vi har formet livet vårt selv ut i fra våre egne valg da er vi integrert.  Det viktigste er at vi godtar at vi har gjort dem selv og selv er ansvarlig for dem.  Motsatsen er fortvilelse Mozafar Amini

 Det handler om læring og tilpassning til gode verdier i samfunnet  En prosess der individet knyttes sosialt til samfunnet og etablerer en følelse av tilhørighet  Prosessen er en inkluderende prosess Mozafar Amini

 1. at individene er kontrollert og begrenset av kulturen sin.  2. Individer skaper sin kultur. Her er kultur en kilde til identifikasjon Mozafar Amini

Ikke vestlige modell Vestlige modell Mozafar Amini

 Foreldre som ikke skiller klart mellom religion, tradisjon og kultur er ofte oppvokst på landsbygda og sosialisert seg inn i religionen  Ungdommer som forhandler mellom feller identitet /kultur og arenaer (ubalanse) velger ofte religion som en vei ut av identitetskonflikten (balansert)  De velger religion /kultur som den stabile identiteten Mozafar Amini

 Trenger ikke å være økonomisk eller forståelse basert  Det handler om å være ny – fremmed – og usikker  De vet lite om systemet  De vet ikke hvordan de søker kontakt  Mangel på tilknytning  Mangler på rollemodeller Mozafar Amini

 Mangel på forståelse av unges interesse  Mangel på praktiske ting Mozafar Amini

 Selv innsikt  Selv forståelse  Selv respekt Det vil si hjelpe barn til å lære å tenke – reflektere og utvikle ideer og forslag til løsninger på det som oppleves vanskelig.  God arena for integrasjon og samarbeid  Læring om demokrati Mozafar Amini

 Skape følelse av tilhørighet og inkludering  Et arena for å bygge nettverk Mozafar Amini