Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEskil Gulbrandsen Endret for 8 år siden
1
Lærerkonferansen 20111
2
Lærerkonferansen 2011 8.april Nettstøttet læring Lærerkonferansen 20112 Vidar Lillehaug Anne Rørvik
3
Modeller: Tekniske fag 2 år heltid - hovedmodellen 4 år deltid – 14 uker per skoleår (Elkraft) 4 år deltid – to dager per uke (Raufoss) 4 år deltid – to dager per uke (videokonferanse, Kongsvinger) 4 år nettstøttet – 6 samlinger per år (3 /2 dagers samlinger) 3 år nettstøttet – 6 samlinger per år (Bravida-modellen) Lærerkonferansen 20113 Utdanninger Helsefag – alle deltid 1 år deltid 2 år deltid Fagøkonomstudiet 2 år deltid
4
Nettstøttet utdanning – historisk utvikling Lærerkonferansen 2011 4 Utvikling i studenttall 2005 - 2010 200520062007200820092010 Tekniske fag1154180310375420 Helse000019 Total1154180310394439 Den spede begynnelse… 2005- Start deltid - bygg og anlegg (4 år)
5
Lærerkonferansen 20115 Skoleåret 2010 - 2011 Godkjente utdanninger : Bygg og anlegg – 310 studenter( 110 heltid/200 deltid) -bygg, anlegg, KEM, FDV, bygningsvern Elektro og data – 205 studenter (55 heltid/150 deltid) -a utomatisering, elkraft Datateknikk – drift og sikkerhet Teknikk og industriell design – 120 studenter ( 40 heltid/80 deltid) -maskinteknikk, maskinteknisk drift, logistikk og transport, møbel og innredning Helsefag – 160 studenter (alle deltid) -psykisk helsearbeid, eldreomsorg, helseadministrasjon, rehabilitering, kreftomsorg og lindrende pleie, barsel og barnepleie, miljøarbeid innen rus Fagøkonomi – 20 studenter (deltid)
6
Lærerkonferansen 20116 • Hvordan organisere utdanningen slik at den ble en integrert delt av skolens virksomhet? • Hvordan lage en studiemodell som oppleves riktig for den aktuelle målgruppa? Våre utfordringer
7
Studentens behov • Behov for samarbeid og fellesskap med andre studenter • Behov for individuell frihet - autonomi • Forutsigbarhet mht. arbeidsmengde og planlegging • Behov for oppfølging fra medstudenter og lærere Lærerkonferansen 20117
8
Hovedelementer i vår studiemodell: Lærerkonferansen 20118 • Planlegging Planlegging • LMS LMS • Aktiviteter og oppgaver Aktiviteter og oppgaver • Produksjon Produksjon • Synkron Synkron • Asynkron Asynkron
9
Struktur Rammer ved FIG: Fronter Aktivitetsplan for klassen Arbeidskrav i henhold til læreplanene Framdriftsplaner i modulene Teknisk utstyr Samlinger Lærerkonferansen 20119
10
Aktivitetsplan Lærerkonferansen 201110
11
Innhold • Aktiviteter • Oppgaver Lærerkonferansen 201111 StrukturVeiledningInnhold
12
Produksjon av digitale læremidler: Forhåndsinnspilt – PowerPoint - presentasjoner med lyd – Video eller lyd: – fra skjerm – fra Powerpoint – presentasjoner – Bruk av div. programvare for produksjon – Live-opptak » Videokamera » Webkamera Lærerkonferansen 201112 StrukturVeiledningInnhold
13
Veiledning/undervisning Fysiske samlinger: På skolen 6 ganger per år (2 eller 3 dager) Studentgrupper møtes i mellom samlinger Møteplass på nett: Fronter – forum (asynkron) Skype - synkron Liveroom Elluminate – både synkron og asynkron(opptaksmuligheter) ) Lærerkonferansen 201113 StrukturVeiledningInnhold
14
Veiledning • Asynkron veiledning (forskjellig sted, forskjellig tid) – E-post – Forum – Kommentarer i skriftlige arbeider – (Blog) • Synkron veiledning: (forskjellig sted, samme tid) – Liveroom (Elluminate, DimDim, Adobe Connect) – Skype – telefon – chat Lærerkonferansen 201114 StrukturVeiledningInnhold
15
Hva er synkron e-læring? • Veiledet instruksjon og læringsorientert interaksjon i sanntid med lyd og bilde, gjerne timeplanlagt. (samme tid - forskjellig sted) • Læring står sentralt, i motsetning til rene forelesninger og demonstrasjoner. Interaksjonen, dvs samhandlingen, er det fundamentale. • Synkron e-læring skiller seg fra asynkron e-læring der studentene selv bestemmer tidspunktet for tilgang til faglig stoff. Lærerkonferansen 201115
16
Når, hvorfor og hvordan? Lærerkonferansen 201116 Kilde: Hrastinski (2008): Asynchronous and Synchronous E-Learning.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.