Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lærerkonferansen 20111. Lærerkonferansen 2011 8.april Nettstøttet læring Lærerkonferansen 20112 Vidar Lillehaug Anne Rørvik.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lærerkonferansen 20111. Lærerkonferansen 2011 8.april Nettstøttet læring Lærerkonferansen 20112 Vidar Lillehaug Anne Rørvik."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lærerkonferansen 20111

2 Lærerkonferansen 2011 8.april Nettstøttet læring Lærerkonferansen 20112 Vidar Lillehaug Anne Rørvik

3 Modeller: Tekniske fag 2 år heltid - hovedmodellen 4 år deltid – 14 uker per skoleår (Elkraft) 4 år deltid – to dager per uke (Raufoss) 4 år deltid – to dager per uke (videokonferanse, Kongsvinger) 4 år nettstøttet – 6 samlinger per år (3 /2 dagers samlinger) 3 år nettstøttet – 6 samlinger per år (Bravida-modellen) Lærerkonferansen 20113 Utdanninger Helsefag – alle deltid 1 år deltid 2 år deltid Fagøkonomstudiet 2 år deltid

4 Nettstøttet utdanning – historisk utvikling Lærerkonferansen 2011 4 Utvikling i studenttall 2005 - 2010 200520062007200820092010 Tekniske fag1154180310375420 Helse000019 Total1154180310394439 Den spede begynnelse… 2005- Start deltid - bygg og anlegg (4 år)

5 Lærerkonferansen 20115 Skoleåret 2010 - 2011 Godkjente utdanninger : Bygg og anlegg – 310 studenter( 110 heltid/200 deltid) -bygg, anlegg, KEM, FDV, bygningsvern Elektro og data – 205 studenter (55 heltid/150 deltid) -a utomatisering, elkraft Datateknikk – drift og sikkerhet Teknikk og industriell design – 120 studenter ( 40 heltid/80 deltid) -maskinteknikk, maskinteknisk drift, logistikk og transport, møbel og innredning Helsefag – 160 studenter (alle deltid) -psykisk helsearbeid, eldreomsorg, helseadministrasjon, rehabilitering, kreftomsorg og lindrende pleie, barsel og barnepleie, miljøarbeid innen rus Fagøkonomi – 20 studenter (deltid)

6 Lærerkonferansen 20116 • Hvordan organisere utdanningen slik at den ble en integrert delt av skolens virksomhet? • Hvordan lage en studiemodell som oppleves riktig for den aktuelle målgruppa? Våre utfordringer

7 Studentens behov • Behov for samarbeid og fellesskap med andre studenter • Behov for individuell frihet - autonomi • Forutsigbarhet mht. arbeidsmengde og planlegging • Behov for oppfølging fra medstudenter og lærere Lærerkonferansen 20117

8 Hovedelementer i vår studiemodell: Lærerkonferansen 20118 • Planlegging Planlegging • LMS LMS • Aktiviteter og oppgaver Aktiviteter og oppgaver • Produksjon Produksjon • Synkron Synkron • Asynkron Asynkron

9 Struktur Rammer ved FIG:  Fronter  Aktivitetsplan for klassen  Arbeidskrav i henhold til læreplanene  Framdriftsplaner i modulene  Teknisk utstyr  Samlinger Lærerkonferansen 20119

10 Aktivitetsplan Lærerkonferansen 201110

11 Innhold • Aktiviteter • Oppgaver Lærerkonferansen 201111 StrukturVeiledningInnhold

12 Produksjon av digitale læremidler: Forhåndsinnspilt – PowerPoint - presentasjoner med lyd – Video eller lyd: – fra skjerm – fra Powerpoint – presentasjoner – Bruk av div. programvare for produksjon – Live-opptak » Videokamera » Webkamera Lærerkonferansen 201112 StrukturVeiledningInnhold

13 Veiledning/undervisning Fysiske samlinger:  På skolen 6 ganger per år (2 eller 3 dager)  Studentgrupper møtes i mellom samlinger Møteplass på nett:  Fronter – forum (asynkron)  Skype - synkron  Liveroom Elluminate – både synkron og asynkron(opptaksmuligheter) ) Lærerkonferansen 201113 StrukturVeiledningInnhold

14 Veiledning • Asynkron veiledning (forskjellig sted, forskjellig tid) – E-post – Forum – Kommentarer i skriftlige arbeider – (Blog) • Synkron veiledning: (forskjellig sted, samme tid) – Liveroom (Elluminate, DimDim, Adobe Connect) – Skype – telefon – chat Lærerkonferansen 201114 StrukturVeiledningInnhold

15 Hva er synkron e-læring? • Veiledet instruksjon og læringsorientert interaksjon i sanntid med lyd og bilde, gjerne timeplanlagt. (samme tid - forskjellig sted) • Læring står sentralt, i motsetning til rene forelesninger og demonstrasjoner. Interaksjonen, dvs samhandlingen, er det fundamentale. • Synkron e-læring skiller seg fra asynkron e-læring der studentene selv bestemmer tidspunktet for tilgang til faglig stoff. Lærerkonferansen 201115

16 Når, hvorfor og hvordan? Lærerkonferansen 201116 Kilde: Hrastinski (2008): Asynchronous and Synchronous E-Learning.


Laste ned ppt "Lærerkonferansen 20111. Lærerkonferansen 2011 8.april Nettstøttet læring Lærerkonferansen 20112 Vidar Lillehaug Anne Rørvik."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google