Fra fem på rad til et mangfold av læringsarenaer……

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grete Haaland Sund HiAk,
Advertisements

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Kroppsøvingsdidaktikk
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Ny rammeplan for barnehagen
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
RUD SKOLE.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Bakgrunn for skolehelserådet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidstidsavtalen.
Tverrfaglig samarbeide
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Ligg sentralt plassert. Tett ved: Ligg sentralt plassert. Tett ved: -Herøy.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Maria Tindberg.
Slåtthaug ungdomsskole
Inn på tunet som moglegheit i velferdstenestene Karoline Bjerkeset, prosjektleiar, Inn på tunet-satsinga Bruk av Ipt innan rusomsorg.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
Loen-konferanse mars 2006 Tema: Kunnskapsløftet Pedagogikkseksjonen ved HVO Fokus: Didaktisk kompetanse Eldrid Digernes, Stine Ekornes og Kari Anne.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Skuleovertaking * Bratteberg skule er praksisskule for lærarutdanninga ved HVO. * Skuleåret skal Sæbø skule og Bratteberg skule ha praksisopplæring.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Fra fem på rad til et mangfold av læringsarenaer…… Landskonferansen 21.mars 2002 Camilla Bakkene Eivind Galtvik Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 Hva er en læringsarena? En arena der læring foregår En arena som er tilpasset hver enkelt elev Ulike elever krever ulike læringsarenaer Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Den didaktiske relasjonsmodellen Bjørndal/Lieberg Elev Vurdering Mål Innhold Rammer Arbeidsmåter Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 Læringsarenaen De fysiske rammene: læringslandskapet De organisatoriske rammene: organisering av skolen timeplanen og elevens arbeidsplan Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 Rammer Organisatoriske rammer organiseringa av læringa må foregå så nær læringssituasjonen som mulig Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 Rammer Organisatoriske rammer Elevens tidsplan som rammefaktor tidsplanen må være fleksibel ut fra hva som er mål, innhold og arbeidsmåter den enkelte elev må kunne bruke ulik tid på de ulike oppgavene Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Basistimeplan ”Jorda og universet” Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 Rammer Organisatoriske rammer Fysiske rammer læringsromma må være fleksible og hensiktsmessige i forhold til enkeltelevens mål, innhold og arbeidsmåter Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Tilpassa opplæring er at unger er forskjellige Kan Kan med litt hjelp Kan ikke Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 FOR STORE KRAV FLYTSONE FOR SMÅ KRAV Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02   Brømle Kommune Helse- og Sosialetaten   Brømle kommune søker helsesyster som har evne og vilje til å satse på utvikling og nytenking. Vi kan tilby ein variert og spennande jobb i eit miljø der det blir satsa på samarbeid og personleg og fagleg utvikling. Vår kommune har mange tilbod innan fagleg vidareutdanning og spesialutdanning. Frå 01.08.2001 er det ledig ei helsesysterstilling i Brømle kommune. Kriteria for tilsetjing: Vi ønskjer å tilsetje søkarar som er formelt kvalifisert for denne stillinga i kommunen. I vurderinga legg vi vekt på utdanning, praksis og om du er skikka til jobben. Det vil bli spurt etter referansar før tilsetjing. Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 Alle søkarar må saman med søknad og CV, leggje ved ein brosjyre som er tenkt skal leggjast ut på dei lokale helsestasjonar i kommunen. Denne brosjyren skal opplysa ungdom om seksualitet og samliv. Det er viktig å få med opplysningar som du meiner er sentrale for denne aldersgruppa.   I brosjyren blir det lagt vekt på: - Layout/design - Korleis brosjyren kommuniserer og informerer lesargruppa - Bruke sentrale omgrep og vise god innsikt i desse Søknadspapira vert returnerte etter avslutta tilsetjing, der de vil få ei vurdering og ein kommentar på det innleverte materiellet. (Vurdering i Krl, Samfunnsfag, Natur og Miljø og Norsk.) Lever søknad med CV og brosjyre til Helse- og Sosialsjefen i Brømle (Lærarane på 10. trinn) innan kl. 14.15 fredag 2/2- 2001. Målforma i kommunen er nynorsk. De kan søkje hjelp frå 1-2 konsulentar(elevar) Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 Tilpasset opplæring Tilpasset opplæring er at ungene er forskjellige og lærer på ulike måter Veilederen sin viktigste oppgave er å tilrettelegge både når det gjelder mål, innhold, arbeidsmåter, rammer og vurdering Elevene har en flytsone der de opplever læring, Vi må hjelpe dem å være der mest mulig av tida på skolen Veilederen må ta utg.pkt i eleven sin elæringsstrategier Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02

Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02 En læringsarena som er tilpasset den enkelte elev krever at vi tilpasser målene innholdet arbeidsmåtene rammene vurderingen Camilla Bakkene/Eivind Galtvik 02