Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Hvem skal bestemme?.
5 Kultur.
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Digital kompetanse i Mat og helse
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Sør-Afrika KFUM Tensing
Språk og sosialisering
Læreplanen i eldre historie
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Introduksjonssenteret
Ulike familietyper og samlivsbrudd (Larsen+Slåtten, 2002)
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
SOSIALISERING Oppdragelse: En betegnelse på forming av
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Av: Anette Helene Smørdal
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fritid med Bistand.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Identitet og subkultur SAM 1
Elevforutsetninger for religionsundervisning
IDENTITET: BECK, BAUMAN & ZIEHE
Thomas moser/HVE-LU Ekstremsport – et senmoderne fenomen? Breivik, 2004 (  Det fascinerende ved sport og idrett: nye former for idrett.
Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Trender, stil og subkultur Forelesning 25. november 2009 Ungdomskunnskap Arnbjørg Engenes.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Media – et kulturelt skattekammer for unge Hvordan kommuniserer mediebilder mot unges identitetskonstruksjon? (Roth 2007)
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Samfunnsfag.
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Samhandling med ungdom
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kunnskap om dagens ungdom
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004 Ungdomskultur Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004 GAUA okt. 08

Å begripe ungdom Ungdomstilværelsen er i forandring Hva er egentlig ungdom? Fantes ungdom før? Den danske forskeren Sven Mørch påstår (1985) at ungdomsbegrepet oppsto under framveksten av det moderne samfunnet Tidligere: mer direkte overgang fra barn til voksen Denne endringen har mye med utdanning å gjøre Ungdomsbegrepet oppsto dermed først i tidlig utvikla samfunn Mange forskere mener likevel at det fantes ungdommer lenge før moderniseringen på 1700 og 1800-tallet Læretid, junior… Utviklingsperspektiv: Stanley Hall: ”stormfull overgangsfase i driftenes møte med samfunnets realiteter” Knyttet til den biologiske utviklingen: pubertet Barndom og ungdom er avgjørende for det voksne liv GAUA okt. 08

Typisk ungdom? GAUA okt. 08

Å begripe ungdom På 60- og 70-tallet får ungdomsforskningen en mer samfunnskritisk karakter Sosialisering av barn og ungdom Unge preges av samfunnets normer og verdier gjennom deltakelse i familien, skolen og andre institusjoner Tilpassing = sosialisert på plass Danning = sosialisering inn i problemstillinger som gjelder det som skjer med dem, frigjørende politisk Thomas Ziehe: sårbar og narsissistisk ungdomsrolle: kulturell frisetting Resultat: identitetsarbeidet Ungdommens subkulturer: forsøk på å overleve identitetsarbeidet og unndra seg de voksnes påvirkning? GAUA okt. 08

Ungdom eller voksen? GAUA okt. 08

Identitet og individualisering Risiko, økt utrygghet Refleksivitet Oppløsning av tradisjoner Økt mangfold Økt vekt på individuelle løsninger Skole, utdanning Livsstil og forbruk Globalisering Sted og lokalmiljø Marginalisering Før: ungdomsfasen var som en reise med jernbanen, mens nå: å reise med privatbil. Hvorfor? GAUA okt. 08

Identitet og individualisering Fra industrisamfunn til ny modernitet Fra modernitet til individualisering og refleksivitet: selv-refleksjon, hvem er jeg + hva er plassen min i samfunnet Aura-fall Man kan bli hvem man vil – alle kan gjennomgå total forvandling Forventningene er høye – skuffelse når man oppdager at det ikke går Sampling av identitet GAUA okt. 08

Identitetskonstruksjon gjennom livsstil og forbruk Moderne materialister? Øyeblikkets gleder Livsstil Forbruk: kjernen i ungdoms livsstil? Oppvekst som forbrukere: konsum, shopping, reklame, egne inntekter Kommersielle markeder: større kjøpekraft enn tidligere Borgere, klienter eller kunder? Ungdom blir generelt mer bevisste på sine valgmuligheter, og gjør dermed mer reflekterte valg Kunden: opptatt av tilgang, pris, kvalitet, service, alternativer… Inn på voksne arenaer GAUA okt. 08

Shopping og voksne arenaer? GAUA okt. 08

Globalisering og flerkultur Nye kulturelle impulser, svakere grenser Globalisering: mange kulturer mister sitt lokale feste Det kulturelle supermarkedet Tilgang på massemedier, teknologi, kunnskap… Etnisitet, flerkultur og identitet; kreolisering, hybride uttrykksformer, sammensveising av impulser, nye felles uttrykk Globalisering kan sette velferdsordninger under press, og kan redusere omfanget av offentlige ordninger som trer inn for å hjelpe ungdom som har problemer i overgangen fra barn til voksen GAUA okt. 08

Subkultur goth emo fan otaku samleren spilleren rockeren osv… Oppgave som skal presenteres muntlig tirsdag 28. oktober: Presenter en valgfri subkultur! Pek på sentrale trekk ved denne kulturen, og drøft kort hva som kan være grunnene til at mange ungdommer gjerne vil være medlem av en slik kultur. Tidsramme: 5 minutter Hjelp til oppgaven: http://home.no.net/jakten/index.html http://no.wikipedia.org/wiki/Subkultur og andre kilder du finner selv… GAUA okt. 08