- Norge og Japan – ”Men klarer vi oss ikke med engelsk, da?”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Internasjonaliseringskonferansen 2012
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Universitetet i Oslo Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Kina i Afrika: Slutten på verden slik vi kjenner den? Heidi Østbø Haugen Kurs i internasjonal.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Internasjonalisering - et strategisk valg for å heve kvalitet Mette Halskov Hansen Pro-dekan for forskning HF, UiO.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
NorAlumni. Det begynte med: «The New Argonauts» Konseptet NorAlumni ”Brain circulation” og samfunnsnytte Markedsføring og relasjonsbygging for ”AS Norge”
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Smaksprøver på språkforskning Kristine Eide, Universitetet i Oslo
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Japan: Studier og arbeid
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Spansk valgfag.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Japansk i landet der…. øst møter vest gammelt møter nytt.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
Ulike typer studier Å studere samfunnsfag  Hvorfor samfunnsfag?  De ulike samfunnsfagene prøver å finne svar på spørsmål om hvordan samfunnet henger.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Misjon – å krysse grenser
いまこれが熱い 米国の Web2.0 サービス CNET Japan Innovation Conference 2006 Autumn データセクション(株) 橋本大也 (株)ネットエイジグループ チーフエバンジェリスト.
線形代数学.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
要求プロセスの数量化 要求工学 WG in 宇和島 要求獲得 要求記述 要求検証 要求管理 Stakeholder の識別 要求抽出 ネゴシエーション モデル化 記述 記述の解析 テスト・実行 要求工学プロセス.
小沢研究室紹介 大学院を志す人のために. 素粒子・原子核物理学とは? 自然を支配する基本法則はどのようなものか 物質を構成する究極の要素は何か 宇宙はなぜ現在の姿になっているのか 宇宙にはどのような物質が存在し、それはどのように作られ たのか 2000年以上も前から人類の探究心を駆り立ててやまないこれら.
加藤ゼミへのエントリー (ゼミ活動の際のスタッフプレート ♪ ). エントリーシート方式 面談 2〜3名で、 10 〜 20 分の面談をします。 エントリーシート を提出してもらいます。
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Student Exchange to Japan
Den Europeiske språkdagen
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Behovet for fremmedspråk i næringslivet og offentlig sektor
Misjon – å krysse grenser
Rekruttering til 2.fremmedspråk.
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Innføringsprosjektet
退会防止のモデル このモデルは、ある時期の2つの点の会員数の差異を求めることで退会防止を説明します。 これは、会員の入会と退会が、毎年度、どの ように純増あるいは減少となって顕われるかを見定める枠組みを提供してくれます。それ故、クラブで起こっている会員の入替りと退会防止の状況を数字で明確にすることができます。
Utskrift av presentasjonen:

- Norge og Japan – ”Men klarer vi oss ikke med engelsk, da?” Internasjonaliseringskonferansen 2012 (SIU) Førstelektor Benedicte Mosby Irgens, Institutt for fremmedspråk, UiB

”Opplæring i lokalt språk er selvfølgelig et pluss, men ikke et must i vårt Asia-samarbeid. Vi bygger dette samarbeidet og relasjonen over en felles engelskspråklig plattform”, sier prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad (NTNU). http://www.universitetsavisa.no/politikk/article11815.ece Uttalt i forbindelse med nedleggingsforslaget (japanske språkkurs, kinesisk kulturkurs). Utgangspunkt for denne presentasjonen: I hvilken grad er japansk et ”lokalt språk”, og er det faktisk mulig å klare seg på en engelskspråklig plattform?

De mest talte morsmål i verden Mest brukte språk på internett Japansk språk i verden De mest talte morsmål i verden Mest brukte språk på internett (målt i brukerantall) 1. Mandarin 836 mill 2. Hindi 333 mill 3. Spansk 332 mill 4. Engelsk 322 mill 5. Bengali 189 mill 6. Arabisk 186 mill 7. Russisk 170 mill 8. Portugisisk 170 mill 9. Japansk 127 mill 10. Tysk 98 mill Bernard Comrie (1998) http://www2.ignatius.edu/faculty/turner/languages.htm 1. Engelsk 26.8% 2. Kinesisk 24.2% 3. Spansk 7.8 % 4. Japansk 4.7 % 5. Portugisisk 3.9 % 6. Tysk 3.6 % 7. Arabisk 3.3 % 8. Fransk 3.0 % 9. Russisk 3.0 % 10. Koreansk 2.0 % Internet World Stats (2011) http://www.internetworldstats.com/stats7.htm Japansk er et lokalt språk, siden det først og fremst brukes i Japan, men det betyr ikke at det snakkes av få mennesker, slik som norsk.

Japanskstudier i Norge UiO (IKOS) - til PhD-nivå UiB (IF) - bachelorgrad NHH - valgfag NTNU - begynnerkurs Over 20 videregående skoler i Oslo og Bergen, én ungdomsskole i Oslo Ingen egen lærerutdanning for språklærere i japansk/kinesisk Sterk økning i studentantall siden 2000 på alle læresteder Hvor er det mulig å lære japansk i Norge? Hvor mange er interessert i å lære språket? NHH: Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon NTNU: Institutt for moderne fremmedspråk

Engelsk i Japan en stor mengde engelske lånord (eks. パーソナルコンピューター) undervises fra rundt 5. klasse, fokus på grammatikk og vokabular, ikke bruk og kommunikasjon mange lærere har ikke kommunikativ kompetanse i engelsk blir generelt ikke forstått i butikker, off. kontorer etc. sterk bevissthet rundt engelsk/internasjonalisering velutdannete japanere: brukbar leseforståelse, ofte avansert vokabular, svake kommunikative ferdigheter de dyktigste har enten bodd utenfor Japan eller oppholdt seg i engelsktalende miljøer over tid

Landsomfattende undersøkelse om engelskfaget i japanske ungdomsskoler Hvordan liker du faget? Svært godt 8.0 % Litt 29.5 % Dårlig 32.5 % Svært dårlig 29.3 % (Benesse Educational Research and Development Center, 2008-2009) Hva finner du mest krevende? Vanskelig grammatikk 78.6 % Vanskelig å skrive setninger 72.0 % Klarer ikke å oppfatte lydene 65.8 % Er ikke interessert i utlandet 44.8 % Sliter med å lese høyt fra tekst 44.7 %

TOEFL, TOEIC (språktester) Test of English as a Foreign Language (universiteter) 2010: Japan på 104. plass av 113 land Test of English for International Communication (næringsliv) Mest brukt i Japan, Korea og Taiwan Testen har ingen muntlig komponent

Engrish, Japlish 喫煙されますお客様へ 館内は禁煙になっております 外の喫煙コーナーでお願いします Building asked a smoked visitor in the outside smoking section that you cannot smoke in

トイレは後ろの石段を降りて、 左の広場の奥にあります A toilet gets down from back stone steps, and is in the inner part of a left open space.

足元が悪い場合がありますので ご注意ください。 Because there is the situation when a step is bad, please be careful 山ノ内町 Yamanouchi town

【お願い】 イルカにかまれる恐れがありますので、プールの内側へは、手を差し出さないでください。 【Warning!】 Because there is danger that it involves a dolphin, Please do not grow a hand in a fence.

販売商品の為、ベットの上に 靴のママ登らないで下さい。 Plese must be not shose on bed

Språkferdigheter på 50-, 60- og 70-tallet Skipsbyggingsnæringen, startet på 50-tallet: ikke vanlig for vestlige forretningsfolk å lære japansk japanerne visste at engelskkompetanse var nødvendig selgeren tilpasser seg kunden - kunden er ”konge” svært internasjonalt orientert næring også idag velfungerende engelskspråklig plattform faglig soliditet, gjensidig tillit og langsiktig relasjonsbygging

Antall japanskstuderende verden over fra 1979-2006 Men fra 70-tallet begynte dette å endre seg. Japan Foundation, Overseas Survey

Japanese as a foreign language (JFL) Sterk faglig utvikling fra 80-årene Stor vekst i læremidler (typer, antall, kvalitet) Største studentgrupper: Kina og Korea Australia og New Zealand: japansk er første fremmedspråk foran fransk, tysk, spansk, kinesisk og indonesisk

Innovasjon Norge i Tokyos råd til etablerere viktig med gode kommunikasjonsevner - mer kommunikasjon enn man ville gjort hjemme skap gode, tillitsfulle relasjoner ha grunnleggende kunnskap om lokal kultur ikke ta for gitt at forretningsmodellen din implisitt blir forstått språk- og kulturkyndige nordmenn er gode verktøy i forhandlinger… … men kulturforståelse og kunnskap må være solid og erfaringsforankret

IKEA Japan etablert seg først på 70-tallet, la ned i 1986 foretok nitide undersøkelser om japanske boformer, møbelpreferanser- og behov, tilpasset markedsføring m.m. åpnet forretning i Chiba i 2002, med stor suksess har nå 6 større utsalgssteder over hele Japan Markedsundersøkelser krever svært god kulturforståelse ”Nordisk design” har godt image – norske møbelprodusenter eksporterer også til Japan

Rakuten, Uniqlo netthandel, klesprodusent implementere engelsk som arbeidsspråk innen 2012 ønsker å bli ledende globale selskaper alle ansatte oppfordres til å gå på engelskkurs svært kontroversielt og oppsiktsvekkende Direktøren for Honda, Takanobu Ito: ”Idiotisk å kreve bruk av engelsk inni Japan” Rakuten: 6000 ansatte

”Galapagos-syndromet” brukt om japanske hyperavanserte mobiltelefoner = innovasjon som går for fort, kommer i utakt mulig resultat av for sterk innadvendthet innen et marked Samtidig: fall i antall unge japanere som ønsker å studere utenlands flere store japanske selskap har begynt å rekruttere utenlandske ansatte (en selvfølge å kunne japansk) Panasonic: http://www.japantimes.co.jp/info/japanese-language-school-directory/feature.html

Humaniora i krise japansk er blitt språk svært populært… …men langt fra alle studentene skal bli forskere!  mer tverrfaglighet og yrkesrelevans i språkutdanningen? Prosjektstyreleder i SAMKUL, Petter Aaslestad: ”humanistene må ta hensyn til hva samfunnet faktisk trenger av kunnskap og kompetanse” ”å jobbe tverrfaglig revitaliserer fagdisiplinene”

Kildemateriale TOEFL (resultater) http://www.ets.org/research/policy_research_reports/toefl-sum-10 TOEIC http://www.toeic.or.jp/toeic_en/ Benesse (undersøkelser) http://benesse.jp/berd/center/open/report/chu_eigo/hon/index.html http://benesse.jp/berd/center/open/report/chu_eigo/hon/pdf/data_06.pdf Survey of Japanese-Language Education (Japan Foundation) http://www.jpf.go.jp/e/japanese/survey/result/index.html SAMKUL http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=Nyhet&pagename=samkul%2FHovedsidemal&cid=1253973292345&p=1253964329637 Galapagos-syndromet http://www.timeshighereducation.co.uk/story.asp?storycode=414933 http://www.nytimes.com/2009/07/20/technology/20cell.html http://www.nytimes.com/2011/02/21/world/asia/21iht-educLede21.html?_r=1&pagewanted=all