Forebyggende gruppeintervensjon for unge asylsøkere og flyktninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Posisjonering om natten
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Unge & Rus.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Hurra for deg som fyller ditt år...
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Mestring og forebygging av depresjon
Prosjekter Hm…tja…. Kanskje det…. Vi har snakket om det….
Hva skjer med pasienten i Tromsø? Avstanden i Nord-Norge er stor, MEN folketallet er over dobbelt så stort i Oslo som i Troms og Finnmark til sammen.
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
HVISK - Redd Barnas innsats i kampen mot handel med barn i Norge
NASJONAL KONFERANSE NAFO
”Fra helsestasjon til sykehjem” Ergoterapeuter i forebyggende arbeide NETF 12. mai 2009.
Organisering av flyktningarbeidet
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
”Folkehelsesøstra i bevegelse fra barnehage til rådmann”
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Læring i fotball. Hva kjennetegner de beste og hvordan legge til rette for en optimal læringsprosess?
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Habiliteringstilbud for ungdom med nedsatt funksjonsevne, eller lettere psykisk utviklingshemming Meråker Sanitetsforenings Kurbad AS.
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Mestring og forebygging av depresjon
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Ulikheter og variasjoner
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
"God bagasje på livets reise."
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
-peuter, -nomer – goger og meg EN 16-ÅRINGS ERFARINGER KNYTTET TIL DIVERSE METODER FOR BEHANDLING AV BARN OG UNGE MED CP.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
SMIL – styrket mestring i livet
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Fagteam Flyktninghelse v/Oddny Igland Barn i mottak - om situasjonen i Nord-Norge.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Asyl- og flyktningsituasjonen
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Helsesøsterkongressen 2017
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fest & følelser Velkommen
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Utskrift av presentasjonen:

Forebyggende gruppeintervensjon for unge asylsøkere og flyktninger basert på EXIT modellen Marit C. Borchgrevink, Psykologspesialist, RVTS Nord Vikenkonferansen, 23.10.13

- Godt landskap/godt minne fra Tromsø: ”Hurtigruta”

Forebyggende gruppeintervensjon basert på EXIT modellen (Expressive Arts in Transit – M. Meyer) Implementeringsprosjekt for enslige mindreårige asylsøkere i Nord-Norge Rammer Intervensjonen – innhold og struktur Øvelser Hva fungerte godt? Videre implementering

Idé til implementeringsprosjekt for EMA Undertegnede ledet først Tromsø-gruppe våren 2010 for afghanske EMA–gutter delvis basert på EXIT-modellen til Melinda Meyer, NIKUT delvis basert på egne erfaringer fra ulike resiliens-fremmende og kunst/uttykksterapeutiske grupper fokus på her og nå, og fremtid - ikke ”bearbeiding” i en slik usikker fase Ønsket å implementere lignende grupper på flere EM mottak i Nord-Norge

Rammer for implementeringsprosjekt Samarbeid med M. Meyer, NIKUT, og UDI Nord Opplæring i Tromsø (to ganger to dager, samt en evalueringsdag) 4 dagers veiledning på videokonferanse (virtuelt møterom) 5 EM-mottak deltok/drev gruppe, samt et bofelleskap

Rammer forts. Deltagerne 16-18 år – fire guttegrupper, en for jenter Informasjon både i gruppe og enkeltvis før oppstart Info til mottaket Enkel kartlegging og kontrakt Tolk/ikke tolk… Stort sett faste dager og tidspunkt, ca. halvannen time, frukt Ulike steder Gruppelederne ulik bakgrunn (mest 3 årig helse/sosial), bare en med terapeut-bakgrunn. I opplæring også en fra BUP

Rammer Tromsøgruppene I våre grupper var gruppelederne en fra mottaket, en helsesøster og undertegnede. Deltagerne fikk vite at de kunne kontakte oss utenom, og fem av ungdommene ble fulgt opp av helsesøster og RVTS eller BUP i etterkant

Intervensjonen - innhold Hovedfokus på bevegelse, pust, stimulering av fantasi og kreativitet spesielt mht. framtid, scenariotenkning, osv. Pga. vanskelig situasjon fokus på søvnhygiene, mestring her og nå Faste øvelser: Velkommen, ”barometer” (eks. stoffer i afghanske farger), grunning, pust, ”gruff”, ”dusj”

Øvelser og psykoedukasjon Grunning – her og nå (tilstedeværelse, kontakt med kroppen og underlaget) Vekk føttene – Sirkulasjon og lett massasje Vekk kroppen, avspenning, Gorilla-øvelse (stimulere fantasi, humor), sommerfuglklem PE: trygg i kroppen, kontroll, blodsirkulasjon Pust (friere pust, reduserer spenninger) Legg merke til pusten, fokus innpust/utpust Hånd på hjertet – smile til hjertet Tarzan, avspenning, uttøyning PE: hva skjer med pust når man er redd/anspent

Øvelser og psykoedukasjon 3. Gruff (ta ut frustrasjon vha. energetiske bevegelser) Sette foten i gulvet med kraft og lyd ”Børste”øvelse NEI – skyve fra (- evt. JA legge til/gripe) PE: få ut sinne, sette grenser, kontroll, få kraft Dusj (egenomsorg, ”renselse”) PE: være snill med oss selv, verdighet.

Intervensjonen - skisse Velkommen – bli tatt i mot - navn – identitet. Hvem er jeg i gruppen? Enkel, felles kartlegging av psykososial situasjon. Felles dans / fysiske øvelser, og speiling av disse. Fokus på søvn. Framtidsvisjon og bevegelse. Hva er mitt neste skritt? Scenario tenkning. Vise en aktivitet som du likte å gjøre i hjemlandet. Fokus på ressurser, speiling av bevegelsene fra de andre i gruppen. Male/tegne aktiviteten. Hvilket dyr har de kvalitetene som kan styrke deg videre på reisen? Tegne/male dyret.

Intervensjonen forts. 6. Skape et trygt landskap fra hjemlandet. Male landskapet. 7. Hva er mitt mål for fremtiden? Tegne målet 8. Aktivitet/bevegelse de liker å gjøre. Lage en mappe/A4-konvolutt med egen signatur/bilde utenpå. Lage fellesbilde – gjerne silkemaling Avskjed. Utdeling av diplom. Alle får et fellesbilde som de får med seg i konvolutten sin + evt. en stein. Ikke alle fulgte denne strukturen, lokale variasjoner

”Godt landskap”

Hva fungerte godt? Fast tid To ganger i uka i begynnelsen Ha det på en dag eller tidspunkt det ikke var skoletilbud Servering av frukt Mottaksleder til stede eller med som gruppeleder Gruppetilbudet godt integrert som et tiltak på mottaket, godt forankret i personalgruppa

Hva fungerte godt? Viktig at lederne var motiverte og engasjerte, og at de hadde erfaring mht. å lede en gruppe og aktivt deltagende metoder. Det så ikke ut til at valg av sted var avgjørende. Likevel fordel med eksternt, ”nøytralt” sted, eksempel på skolen. enklere å hente ungdommene når det var på mottaket.

Videreføring – fremtidig implementering Flere asylmottak, også for voksne (trenger da en viss kontraktstid) Del av introduksjonsprogrammet for bosatte Bofellesskap og omsorgssentre for EM Evt. inn i skolen

Videreføring - gruppeledere Viktig med noen som kjenner ungdommene godt – kontakt med deres nærmiljø helse/sosialpersonell (se hvem som trenger også annet tilbud) Vant til aktivt deltagende metoder og fysiske bevegelser – for eksempel idrettsgrupper Vant til å bruke kreative, evt. kunst- og uttrykksterapeutiske metoder Evt. terapeut (tenke prosess, kontinuitet, evt. behandling)

Videreføring - Rammer & innhold Tilrettelegge for oppfølging utenfor/etter gruppa Tilpasse malen lokalt utnytte ressursene i gruppa /lokalt

Referanser/kilder Meyer, M. (2009): Gjennomføringsrapport av prosjektet: Kunst og uttrykksterapi for nyankomne EM 15-18 år ved ankomst www.nkvts.no Borchgrevink (2012): Implementering av forebyggende grupper for EMA etter EXIT modellen www.rvts.no/nord Neumayer, Skreslett, Borchgrevink og Gravråkmo (2006): Psykososialt arbeid med flyktningbarn – Introduksjon og fagveileder. www.nkvts.no vd Weele & With (2008): Sommerfuglkvinnen.

Marit C. Borchgrevink RVTS Nord www.rvts.no/nord Tlf. 77754380/74