NyGiv prosjektsamling Homenkollen Park Hotell 5. Mars 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Henvisning til PP-tjenesten
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Praksislærermøte GLSM-praksis
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
Framtida nå – les og forstå!
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Betre læringsresultat vår 2014
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Overgang for elever med spesielle behov
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

NyGiv prosjektsamling Homenkollen Park Hotell 5. Mars 2013 SLL prosjektet: Språk, lesing og læring «Språk i sentrum- fra spedbarn til student» NyGiv prosjektsamling Homenkollen Park Hotell 5. Mars 2013

Nes kommune: «det gode liv der el(e)vene møtes!» 19800 innbyggere 8 barneskoler og 2 ungdomsskoler 2 videregående skoler, godt etablerte samarbeidsrutiner Organisert som en 2 ½ nivå kommune Pedagogisk tjeneste – en samordning av pedagogisk veiledningstjeneste og pp-tjenesten Pedagogisk tjeneste støtter skoler og barnehager i arbeidet med kompetanseutvikling og tilrettelegging slik at opplæringen blir best mulig for alle. 8 pp-rådgivere 4 USP (utøvende spesialpedagoger i barnehagen) En pedagogisk rådgiver som arbeider med kompetanseheving av lærere og ledere, resultatoppfølging og systemarbeid ute på skolene 2 veiledere i grunnleggende ferdigheter. Arbeider sammen med lærerne i klasserommet. 2010-12: vekt på lesing og lesestrategier

SLL(Språk, lesing, læring) i Nes kommune Opplevd behov og ønske om økt læring innenfor: Språkutvikling Lesekompetanse Sosial kompetanse Søknad til Bredtvet Kompetanse-utvikling Opplegg i regi av Bredtvet, oppstart jan.2010 For alle ansatte i barnehagene, og helsesøstre For alle lærere, men hovedsakelig for 4-5 ressurspersoner fra hver skole + ledelsen (ink Nes vgs) For ansatte i Pedagogisk tjeneste Kommunal styringsgruppe SLL- planen. Forpliktelser på innhold, læringsstrategier, kartlegging Årsplaner / trinnplaner Årlig revidering Politisk forankring SLL- i praksis Kartleggingsrutiner Fokus på språk i hverdagen Strukturert begrepsopplæring Lesekurs Nettverk ledet av PT SLL- arbeid for hele personalet og involvering av foresatte Pedagogisk tjeneste som viktig aktør i SLL- arbeidet /leseveileder Ledelse Støtte - kontroll

Hva er særegent med SLL- arbeidet i Nes ? Omfatter barnehage, grunnskole og videregående skole Felles satsningsområde for alle barnehager og skoler over flere år Kompetanseutvikling over tid og for mange (alle) Strukturert begrepslæring i barnehagene – et forskningsprosjekt. Nå også videreført til en 1.klasse. Oppfølging fra barnehage- og skoleeier med fokus på systemarbeid, kompetanseutvikling, organisasjonsutvikling.

SLL-planen. Forpliktende modell for oppfølging av barns/ elevers språk- og leseutvikling Ansvar Fange opp / følge opp Innhold/ tilrettelegging   Nivå 1. Barnehagen/ Skolen - gjelder alle barn/ elever Fokus på den ordinære opplæringen. Barnehage: Observasjon/ kartlegging: Se egen kartleggingsplan – vedlegg 15 Skole: Obl. kartlegginger og Nasjonale prøver. Se egen kartleggingsplan – vedlegg 16 Språkleker, begrepslæring. Sosialt samspill. Samarbeid med helsestasjon. Tilpassede tekster, læringsstrategier, begrepslæring. Nivå og flyt i fokus Leseopplæring; - forebygge - etablere og videreutvikle - automatisere (øve) og integrere Nivå 2. gjelder utvalgte Barn/ elever som skårer under kritisk grense. Individuell/ kvalitativ/ dynamisk kartlegging Barnehage: ”Språk 5-6” anbefales i tillegg til de obligatoriske kartleggingene Skole: Arbeidsprøven, ”Språk 6-16”, ”20 spørsmål om språk” er anbefalte kartlegginger. Hensikt: finne språklige forutsetninger, strategibruk, lesemåte, avsporing av leseutvikling osv. PPT kan drøfte saker anonymt og på systemnivå Fokus på rammer, tilrettelegging og kompetanse. Kompetanse hos utvalgte personer på kartleggingsverktøy (ressurspersoner) Nivå 3. PPT, gjelder noen få barn/ elever Melding til PPT når tiltak er prøvd ut. Dokumenteres i ped. rapport. Obs og veiledning. Individuell testing/ utredning. Sakk. vurdering. Evt. viderehenvisning

Forpliktende modell for oppfølging av barns/ elevers språk- og leseutvikling Hensikten med å arbeide etter en slik modell er: tidlig innsats og tett oppfølging gjennom styrking av den ordinære opplæringen. bedring av samarbeid mellom barnehage / skole / vgs og PT på systemnivå, og bedring av kvaliteten på oppfølging av enkeltbarn/ enkeltelever som trenger tilrettelegging. tidligere og grundigere tilmeldinger til PPT når det gjelder språkvansker og lese- og skrivevansker.

Læringsstrategier i SLL- planen (Lesestrategier)   B.hg 1.tr 2.tr 3.tr 4.tr 5.tr 6.tr 7.tr 8.tr 9.tr 10.tr 1. Aktivisere bakgrunnskunnskap/ forkunnskaper 2. Tankekart 3. Begrepskart 4. Gjenfortelling / sammendrag 5. Venndiagram / Samskjema 6. Nøkkelord (utv. til nøkkelsetninger) 7. VØL - skjema Vet– Ønsker – Lært 8. BISON- overblikk 9. Kolonnenotat / Rammenotat 10. Lage spørsmål til tekst

SLL i praksis. FFF (Fange opp, følge opp, forebygge) Systematisk kartlegging – systematisk oppfølging Ordlæring / begrepstrening i fokus Fokus på læringsstrategier Lese –kurs og stasjonsarbeid Kvalitet på arbeidet i «gul sone» Når barn/ elever har utfordringer knyttet til adferd, har vi nå i større grad enn tidligere fokus på språket

Hørt fra ansatte i Nes kommune! 1.klasselærer (okt 2012): elevene er så mye mer klar for lesing nå. De har mye erfaringer med bruk av tankekart, rim, utlytting av lyder... De har ikke så mye fokus på bare bokstavene og det er positivt. Rektor ved en barneskole (1.nov 2012): Nå har 90 % av elevene i 1.klasse lært å lese og kontaktlærer har som mål at alle skal klare å lese før jul. Dette har vi ikke opplevd før. Leder i en barnehage (okt 2012): Det vi har lært om betydningen av det å snakke saktere, har vi nå tatt med oss i sangstunder. Langt flere barn henger med på tekst og bevegelser, og det fine er at det ikke ødelegger for opplevelsen av sanger for de språksterke Leder i barnehage (okt 2012): Vi kan oppleve nå at barn spontant tar fram ark under måltider og vil tegne tankekart når de møter nye begreper. Rektor ved en u.skole (okt 2012): Vi har to gutter som har deler av sin opplæring på alternativ læringsarena – de har nå deltatt på lese-kurs og har hatt veldig flott framgang i lesing. Det er gledelig for skolen og guttene er stolte!

Veien videre med SLL- arbeid i Nes kommune. Årlig revidering av SLL- planen. Mål, kartlegging, tiltak og metoder. Støtte og kontroll fra barnehage- og skoleeier Pedagogisk tjeneste – leseveileder, systemfokus, arbeid i førtilmeldingsfasen Kompetansetorg på PT som tilbud Erfaringsdeling – nettverk barneskole, u-trinn/VGS m/kollegapar Foreldrekurs – utvidet tilbud? Språkgrupper i barnehagene? Strukturert begrepslæring også i skolen? Økt fokus på samarbeid mellom de ulike forvaltningsnivåene om «det som er viktig! « SLL og Ny Giv (IKO modellen) – to sider av samme sak?