20.04.2010| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
System for kompetansekrav NRHS – møte
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Eierskap og styring i høyere utdanning
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen.
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
NOKUTs erfaringer fra ekstern kvalitetssikring av doktorgradsutdanning Stein Erik Lid NOKUT - Avdeling for utredning og analyse.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Studieplanarbeid.
Etablering og utvikling av den norske kvalitetssikringsmodellen Toril Johansson Kunnskapsdepartementet.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Hva er utdanningskvalitet?
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver Gunn Gallavara

Litt historie • Dagens forskrift er NOKUTs andre • En sektor i endring • Revidert forskrift trår etter planen i kraft før årsskifte 2010/2011.

Kvalitetselementer i dagens forskrift • plan for studiet • fagmiljø • infrastruktur • internasjonalisering og internasjonalt samarbeid og • kvalitetssikring

Revidert forskrift • Forenklet • Mer poengtert • Tydeliggjøre de viktigst kvalitetselementene • Kvalifikasjonsrammeverket og læringsutbytte vil få en sentral plass • Mer fokus på utbytte eller sluttkompetanse heller enn innsatsfaktorer • Prosesselementer

NOKUTs arbeid med revidering av forskriften • Oppsummering av erfaringer med dagens forskrift • Spørreundersøkelser • Rapporter benyttes • Referansepersoner på spesifikke tema • NOKUT-konferansen • Lovpålagt høring

Hva er en akkreditering? • Evaluering gjennomført av faglig sakkyndige, av en plan for hvordan institusjonen ønsker å tilby et studium • Studiet skal ha god nok kvalitet til å fylle kravene fastsatt i NOKUTs forskrift

Akkreditering og utdanningskvalitet • Kvalitet kan være så mangt… • En evaluering av de viktigste kvalitetselementene for å kunne tilby et tilfredsstillende studium • Sikre forutsetningene for at:  Studentene får tilfredsstillende kvalitet i læringsprosessen  Studentene kan oppnå læringsutbytte  Samfunnet skal få utdannet kandidater med relevant kompetanse

Akkreditering av nytt studium Lærings Læringsutbytte Plan for studiet Fagmiljøet Tilsyn med virksomheten Andre rammefaktorer

• Hva betraktes av utdanningsinstitusjonene som kvalitet i studier? Harmoniserer dette med NOKUTs forståelse? • Hva skal til for å gi god utdanningskvalitet? De viktigste faktorene.