Hva det skal handle om i dag: Litt praktisk Fremdriftsplan Hvordan tekster behandles i hjernen Husk: problemformulering, prosessmål og prosjektdagbok leveres denne uka, senest kl.15.00 fredag_
Til samarbeidsavtalene Forholdet prosjektdagbok /møtereferat/timeliste Skal det skrives i Word eller i HTML?
Forelesningsnotater På papir i auditoriet Kan finnes på fremdriftsplanen for fagets web-side
Fremdriftsplanen Kan utformes på ulike måter Som milepel-plan beslutningspunkt-plan som Microsoft Project Som et neklet Gantt-diagram
Gantt-diagrammet gir hjelp til å holde takten klargjør hvordan/når noe bør være gjort klargjør hvor mye tid som er igjen klargjør hvem som har ansvar for hva Hjelper til å se hvilke arbeider som foregår parallelt
Informasjonsarkitekter ”Alle mennesker” jobber i dag med informasjon/kommunikasjon Sender og mottar ord og bilder Nyttig å vite hvordan dette foregår i den enkelte
Hvordan oppfatter vi informasjon? Hjernen:100 000 000 hjerneceller i nettverk Ulike sanseinntrykk (informasjon) starter elektrokjemiske impulser Impulsene sprer seg i nettverket, avhengig av hvor sterk impulsen er og hvilke nettverk som finnes Dess flere forbindelseslinjer, dess bedre fungerer hjernen Forståelse oppstår når flere nettverk kobles sammen Skjemaer er nettverk i hjernen
Forståelse og hukommelse - kobling av cellegrupper Forståelse - når to eller flere cellegrupper aktiveres SAMTIDIG Minner eller kunnskaper er faste mønstre for aktivering av bestemte cellegrupper(skjemaer) En enkelt celle kan være en del av utallige ulike aktivitetsmønstre
Særlig for tekster alle tekster tolkes bokstaver, ORD, setninger, tekster et ord er ikke en fysisk gjenstand, men et symbol for noe annet - alle tekster tolkes forståelse, lagring og gjenfinning Rett tolking er avhengig av kontekst
Mennesker er opptatt av sammenheng
Les gjennom: En kjøpmann hadde akkurat slukket lysene i butikken, da en mann dukket opp og forlangte penger. Eieren åpnet kassaapparatet. Innholdet i kassa ble sopt ut, og mannen skyndte seg av gårde. En representant for politiet kom senere til .
Hvilke av disse utsagnene om teksten er korrekte? Hendingen skjedde om kvelden Mannen hadde pistol Mannen forlangte penger Det var mange penger i kassa Ranet foregikk ved høylys dag Det ble ringt til politiet Eieren var en kvinne Mannen var forsvunnet da politiet kom
Symbolfunksjon Evnen til å bruke ord (symbolfunksjonen) er det som skiller mennesket fra dyrene
Ord kan symbolisere fysiske gjenstander abstrakte begreper Følelser tavle, sykkel,Rådhuset,høstblomster abstrakte begreper databehandling, byggadministrasjon, konkurs Følelser vennlighet, glede, sorg,sympati situasjoner krig, opprør, fest, kidnapping Ikke-eksisterende fenomener Troll, spøkelser,enhjørning
Ord=forestillinger =skjemaer
Forestillingene våre er ofte ordnet hierarkisk Nederst: det konkrete og spesifikke Øverst: det abstrakte og generelle
Trær løvtrær bartrær eik, lind, rogn gran, furu, barlind eika på tunet juletreet vårt
Typisk hierarki (fra News) Rec Rec.sport Rec.sport.soccer Rec.sport.soccer.fan
Velg nivå etter behov Ofte best å være så konkret og spesifikk som mulig Andre ganger er det viktig å abstrahere og trekke konklusjoner
Eksempel A, 1: Kostnadene må ikke være prohibitive Det må produseres nok vann til å forsyne et militært anlegg Vannkvaliteten må være høy
Eksempel A, 2: Kostnadene må ikke overstige 2 dollar pr. 1000 gallon Anlegget må rense 75 000 gallons vann pr. dag for å forsyne en base med 5000 innbyggere (AFM setter en standard på 150 gallons pr. person pr. dag) Det avsaltede vannet må ikke inneholde mer enn 500 deler tørrstoff pr. million (den nasjonale sunnhetsstandarden for drikkevann)
Eksempel B,1 I august begynte uroen på børsen i Tokyo, kursene falt og det ble stor bekymring, for fall i aksjekursene fører ofte til redusert aktivitet i næringslivet. Krisen har spredt seg til resten av Asia, bl.a. Indonesia, som nå er nær bankerott. I Russland har de store problemer. I USA faller børskursene, og bekymringen er stor. Står vi foran en ny krise av typen vi hadde i 30-årene? Europa kommer etter, med problemer for investorer og selvfølgelig med tap for aksjeeiere.
Eksempel B,2 Står vi foran en ny krise som den vi hadde i 30-årene? Verdens finanssentra i flere verdensdeler skjelver etter store fall i aksjekursene. Dette fører ofte til reduksjon av aktivitet i næringslivet.
Ord tolkes alltid litt forskjellig Avgjørelser skal foregå demokratisk – hva er det? Det skal være flertallsvalg - hva betyr det? Når et parti lover: ”så snart som mulig” – hva betyr det? Viktig å PRESISEREog KONKRETISERE de uttrykkene man bruker, spesielt i avtaler/juridiske sammenhenger
Mange ord/forestillinger er kontekstavhengige Han var slått gul og BLÅ Bilen kjørte med BLÅlys Hun hadde store, BLÅ øyne
Forestillinger er skjemaer lagrede kunnskaps-strukturer hjelper til å forstå informasjon hjelper med lagring av kunnskap hjelper med gjenfinning av kunnskap sparer ord Forestillinger (skjemaer) for ulike mennesker er aldri helt like
Tekstbehandling i hjernen - nokså unøyaktig Vi husker ikke teksten ordrett - vi husker forestillingene teksten vakte i oss Vi bruker SKJEMAER til å tolke teksten Meningen i helheten er viktigere for forståelsen enn detaljene
Proposisjoner Mikroproposisjon - den minste enheten om hvem man kan si den er riktig eller gal
Den gale studenten sto på hodet i et nytt auditorium studenten var gal (studenten) sto på hodet (studenten) var i et auditorium auditoriet var nytt
Mikro til makro Leseren tolker mikroproposisjonene vha skjemaer og samler dem til MAKROproposisjoner etter hvert ved hjelp av REDUKSJONSREGLENE
Slik blir mikro til makro vha reduksjonsreglene Viktige setninger endres lite Detaljer og gjentagelser strykes Spredt informasjon buntes sammen Ting blir sagt mer generelt (oppover på forestillingsstigen) Det konstrueres en ny setning på grunnlag av flere andre («konklusjon»)
Hva var setningen om studenten?
Eksempel. Finn makroproposisjonen Verden har store kullreserver, og de siste 20 årene har veksten i kull-forbruket vært større enn olje-forbruket. Mye kull brukes til å lage elektrisk kraft. Men kull er den aller mest miljøfiendtlige energibæreren. Bruk av kull gir større utslipp av skadelige klimagasser enn både olje og gass. Den bidrar mest både til lokale og globale miljøproblemer. Dessverre er kull lite avgiftsbelagt, mens olje og gass er høyt beskattede.
Makroproposisjonen? Verden har store kullreserver, og kullforbruket øker mer enn oljeforbruket. Kull brukes bl.a.til å lage elektrisk kraft. Men kull er den aller mest miljøfiendtlige energibæreren. Den gir utslipp av skadelige klimagasser og bidrar til miljøproblemer.
Enda mindre makroproposisjon Verden har store kullreserver, og kull brukes bl.a. til å lage strøm. Men kull er den aller mest miljøfiendtlige energibæreren.
Mottaker tolker teksten ved hjelp av kontekst ved hjelp av det ( hun tror er) senders hensikt ved hjelp av tekstens FORGRUNN ut fra det hun oppfatter som viktig
Mål for tekst: at leseren sitter igjen med en makro-proposisjon som faller sammen med forfatterens egne hovedpunkter
Hvordan bygge opp riktig makrostruktur i mottaker: tilpasse teksten til mottaker, kontekst og hensikt lede mottaker inn på riktig(e) skjema(er) ved overskrifter, presis ordbruk og signaler om sammenheng understreke hovedpunkter fremheve viktige enkeltpunkter god sammenheng i teksten, så sammenhengen kan hjelpe mottaker med enkeltpunktene