Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Advertisements

Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samarbeid mellom skole og hjem
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Noen utfordringer for skolene
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
KLASSELEDELSE.
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Ansvar og prosesser i skolen
: Øystein Gravrok NNK – Rus
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Samarbeid mellom skole og hjem
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Regjeringens navn på den nye skolereformen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Slåtthaug ungdomsskole
Pedagogikk og elevkunnskap
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En introduksjon.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
IKT for læring Mattias Øhra.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Ledersamling Olweus- programmet
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Siste året i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid med sosial og emosjonell kompetanse i skolen Kursholder: Sylvia Johansen Ingen notater til bilde 1

”Hvis tall og bokstaver er frøene som skal vokse til kunnskap, er trygghet og omsorg jordsmonnet de skal vokse i”.

DMV handler om Å bygge gode relasjoner Trene sosiale ferdigheter, anti-mobbing Ta ansvar for seg selv konsekvens Øve på å ta valg Selvtillit Verktøy for læreren, godt læringsmiljø Overføringsverdi til livet utenfor klasserommet 3 3

OPPLÆRINGSLOVEN § 9a-1 og 9a-3 Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til: Eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring. Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosial tilhør. 4

Læringsplakaten Skolen og lærebedriften skal: Stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle - etisk, sosial kulturell kompetanse og - evne til demokratiforståelse og demokratisk tenkning Legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene kan foreta bevisste verdivalg og valg av fremtidig arbeid Bidra til at lærere fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge Sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring 5

Leksjonene i bøkene inneholder bl.a: medansvar for eget læringsmiljø samarbeid personlig og sosial utvikling valg, beslutninger og konsekvenstenkning majoritetsmisforståelser mobbeproblematikk mobil/databruk problemstillinger rundt rusmidler og tobakk russefeiring prosjektarbeid elevmedvirkning

7 7

Sosial og emosjonell læring SEL defineres som en prosess der unge mennesker og voksne utvikler fundamentale sosiale og emosjonelle ferdigheter blant annet i: Selvoppfatning Selvdisiplin Sosial bevissthet Relasjonsbygging Ansvarsfulle beslutninger Daniel Goleman 8 8 8

«Behovet for samvær er menneskelig og medfødt, men evnen til å omgås andre må vi læres opp til.» Urie Bronfenbrenner / Psykolog Sosial kompetanse handler med andre ord om å utvikle en del egenskaper som vi er født med, men som ikke bare kommer på plass av seg selv.

”Å mestre samspill med andre” ”Et godt skolemiljø er nøkkelen til god forebygging.” Terje Ogden Forskningsdirektør ved Atferdssenteret Forskningssjef, atferdssenteret i Oslo

Forståelse av læringsmiljø (hentet fra Thomas Nordahl/Bedre læringsmiljø Med læringsmiljøet forstås miljømessige faktorer i skolen som: Vennskap og relasjoner til jevnaldrende Relasjoner mellom elev og lærer Lærerens ledelse av klasser og undervisningsforløp Normer og regler Elevsyn og forventninger til læring Det fysiske miljøet i skolen Samarbeid mellom hjem og skole Thomas Nordahl

Forståelse av læringsmiljø Et godt og inkluderende læringsmiljø bidrar til: en positiv læring og utvikling for den enkelte elev en skolehverdag som fremmer helse og trivsel Alle ansatte på skolen har et ansvar for å utvikle og opprettholde et godt og inkluderende læringsmiljø. Thomas Nordahl

Forskning Utdanningsdirektoratet ved Thomas Nordahl konkluderer: ”Det er mitt valg” har dokumentert effekt på forebyggende problematferd og sosial kompetanse.”(2009) Fra rapporten ”Forebyggende innsatser i skolen2006/ Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø (oppdatert 2009)

En 3-årig undersøkelse på 5.-7.-trinn viser FORSKNING En 3-årig undersøkelse på 5.-7.-trinn viser oppløftende og positive resultater: Utsettelse av alkoholdebut Barn snakker med sine foreldre Styrking av sosial kompetanse 14

Noen viktige forutsetninger for resultatene: FORSKNING Noen viktige forutsetninger for resultatene: Lærere må arbeide systematisk med opplegget over tid Skolene må ha forebyggende arbeid i sine virksomhetsplaner Hele skolen bør være kurset i Det er mitt valg Skolen bør forplikte lærerne til å arbeide med DMV 15

Forskning i USA (Casel ) Forskning fra USA viser at Det er mitt valg (Lions Quest) bidrar til å fremme elevens faglige læring. Elever som hadde deltatt i sosial- og emosjonell læring (SEL) økte faglige kunnskaper med opp til 11 % sammenliknet med kontrollgruppen. Elevene viste signifikant bedre atferd og var mindre engstelige og urolige. SEL-programmene økte elevenes positive holdninger til skolen, noe som påvirket deres skoleresultat. 16

Uttalelse fra ei jente i 5. klasse: Det er mitt valg har lært meg ... -å holde på vennene mine -hva kameratpress er -at det er lurt å ikke være ego -å våge å si hva jeg føler 17 17