Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
2B: Nåværende empirisk analyse
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Ledernes rolle som endringsledere
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Tilpasset opplæring i en lærende skole
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Spørsmål om tid Idunn Seland En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem NIFU-rapport 18/2012, i samarbeid med.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Lokal arbeidstidsavtale
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Skolevandring.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Rektoropplæring Gardemoen 13.06.2012 Hanne Jahnsen Endringsledelse Rektoropplæring Gardemoen 13.06.2012 Hanne Jahnsen

Internasjonal utdanningsforskning om ledelse og kvalitet Innholdet i begreper som kvalitet og ledelse varierer fra studie til studie Kvalitet blir ofte definert gjennom ’test scores’, Ferdigheter og holdninger som samarbeid, beslutningsevne, utvikling av selvtillit, estetisk sans, høyere ordens tenkning. Mangelvare i studiene Liten oppmerksomhet knyttet til skoleeier. Fokus legges på den lokale skole og den lokale skoleledelsen Skolelederes innsikt i og involvering i skolens kjernevirksomhet har stor betydning for kvaliteten på lærernes undervisning

Å være ungdomsskolelærer i Norge (TALIS, NIFU STEP RAPPORT 23/2009) Skolelederne er tydelige som administrative ledere Det pedagogiske lederskapet mindre klart. Svak utviklet oppfølgingskultur: Tilbakemelding, evaluering og oppfølging ser ofte ut til å mangle, både fra skoleeier til skoleleder, fra skoleleder til lærer og fra lærer til elev. Flertallet av skolene mangler oppfølgingsprogram for nyansatte lærere Flertallet av lærerne mener at dårlig undervisningspraksis tolereres over tid. Systemet for kompetanseheving blant lærerne kan styrkes

Ledelse og elevresultater Nyere forskning har påvist sammenheng mellom skoleeffektivitet og skoleledelse Denne sammenhengen påvises gjennom relasjoner mellom leder og medarbeidere (eks stianalyser) (Lysø, Stensaker, Aamodt og Mjøen 2011, Evaluering av det norske rektorutdanningen)

Endringsledelse Endringsledelse er å implementere nye ideer i hverdagsvirkeligheten (Fullan 1991, Eccles,1994, Leithwood 2010, Roland 2011). Det handler om: å re-orientere virksomhetens utviklingsprosesser. å gå fra gammel og etablert praksis til en ny og ønsket retning. Endringsledelse er situasjonsavhengig og preget av fleksibilitet

Skoleledelse og endring Transaksjonsledelse Transformsjonsledelse Distribuert ledelse Pedagogisk ledelse Det er kombinasjonen av ledelsesstrategiene som synes å gi den beste utviklingen hos elever

Transaksjonsledelse Rektor som manager, Opptatt av å ha rasjonell kunnskap og oversikt over virksomheten, «hva virker» både administartivt og pedagogisk utvikle et godt bytteforhold mellom medarbeidere og skoleledelsen bruk av belønningsmekanismer,

Pedagogisk ledelse Innhold - gjøre Form - utførelse Involvere lærere Pedagogisk utviklingsarbeid Legge til rette for kollegialt samarbeid Forhandle fram skolens pedagogiske grunnlag Omsette nasjonale læreplaner Analysere kartlegginger/nasjonale prøver… - skolens behov for utvikling Involvere lærere Gi lærere et eierforhold til skolens praksis Lede- tilpasset diskurs, argumentasjon og sørge for veiledning slik at lærerne opparbeider en egenforståelse av sin oppgave og sitt arbeid

Distribuert ledelse Gronn (2002) og McBeath (2008) Utvikling fra individuell ledelse til ulike former for kollektiv ledelse. Kollektiv ledelse handler om personer også utover de som har formell ledelsesansvar (prosjektgrupper, team og ulike varianter av lærerledelse). Ledelse på mange nivå i organisasjonen. Ledelse får en større grad av interaksjonisme mellom aktørene i organisasjonen. (Pål Roland 2012)

Transformasjonsledelse– Leder - lærere - elevutbytte (Pål Roland 2011) Mulford, Silins and Leithwood (2004) Team ledelse Elev- utbytte Kommunalt fokus Akademisk selvoppfattelse Rektors transformasjons ledelse Lærers arbeid Organi sasjons læring Deltakelse Engasjement Læreres ledelse Personell verdsetting

Transformasjonsledelse Felles visjon/mål – sette en retning på arbeidet. Utvikle personalet. Reorganisere organisasjone.n Å selv kunne anvende den valgte utviklingsstrategien og kunne lede det skoleomfattende endringsarbeidet i tråd med prinsippene i modellen/programmet som er valgt.

Rektoropplæringen Knowing how Grunnlag for analyse av skolens generelle og spesielle kapasitet for utvikling Fokus på kollektiv og individuell pedagogisk ressurs Implementeringskvalitet – redusere diskrepansen mellom ideen og den praktiske gjennomføringen

Den pedagogisk lederen/endringslederen Har fokus på gode faglige mål og er kunnskapsbasert Har fokus på arbeidsmiljø, lærersamarbeid, personalets pedagogiske ressurs og deling av kompetanse Stimulerer pedagogiske diskurser, diskusjoner, og erfaringsdeling Autonomi – kontroll – finne balanse Utvikler skolen kontinuerlig (Grøterud og Nilsen 2001)