Introduksjonsgruppe kognitiv terapi Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no
Formål Introdusere grunnbegrepene i kognitiv terapi Forståelse av den kognitive behandlingsmodellen Bruk av den kognitive modellen Bli kjent med gruppekonseptet (NB: det tas kun opp generelle, ikke individuelle, problemstillinger i introduksjonsgruppen) Grunnbegrepene danner rammeverket for behandlingen, og forståelsen av disse og av modellen, er vesentlige for å kunne nyttiggjøre seg denne tilnærmingsmetoden.
Definisjon kognitiv terapi Kognitiv terapi er en samtalebehandling der tanker/tolkninger (kognisjoner) står i sentrum, og der det legges til grunn at tankene/ tolkningene styrer følelser, adferd/handlinger og kroppslige reaksjoner.
Kjennetegn ved kognitiv terapi Strukturert, kort- og mellomlang tid Aktivt samarbeid: behandler veileder pasienten, hypoteser undersøkes nærmere - eksponering Målsetning – konkrete mål (og delmål) Her-og-nå Mestring av, fremfor bortfall av, symptomer Disponerende, utløsende og vedlikeholdende faktorer viktigere enn årsak Hjemmeoppgaver: pasienten jobber med oppgaver mellom timene Mestring: realisme vs. idealisme (bortfall av symptomer)
Kognitiv adferdsterapi – ABC-modellen A C B A: situasjon B: tanke/tolkning C: konsekvens
Kognitiv adferdsterapi: angstmodellen Situasjon (A) Tanke/tolkning (B) Adferd (C) Følelse (C) Kroppslige reaksjoner (C)
KAT/CBT: angstmodellen forts. Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner
Grunnbegrep Tanker /tolkninger – 3 nivåer Kompensatoriske strategier Grunnleggende leveregler Sekundære (situasjonsspesifikke) leveregler Negative automatiske tanker Kompensatoriske strategier
Grunnleggende leveregler Oppfatning/overbevisning om oss selv Oftest oppstått gjennom gjentagende samhandling med andre mennesker (læring) Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige, gjerne begge deler samtidig, men der den ene er mer styrende enn den andre.
Sekundære leveregler Bygger på grunnleggende leveregler Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige Aktiveres i spesielle situasjoner Hvis … så …
Negative automatiske tanker (NAT) Tanker som styrer følelser og adferd Raske, automatiserte, og oftest ubevisste Uhensiktsmessige
Kompensatoriske strategier Opprettholder uhensiktsmessige grunnleggende og sekundære leveregler «Trygghetsskapende adferd», ofte unngåelse, kan være inntak av rusmidler Kompensatorisk: «selvforsvar»
Kognitiv adferdsterapi - utvidet modell Grunnleggende leveregel Sekundær leveregel Situasjon Negativ automatisk tanke Adferd Følelser Kroppslige reaksjoner
Fra kursbok: Kurs i mestring av depresjon (KiD)
Kognitiv kasusformulering - angst Personalia Hovedproblem Kritiske hendelser/utløsende forhold ved debut Problemliste Relevante dysfunksjonelle grunnleggende leveregler Forhold ved oppveksten som spiller inn Vedlikeholdende faktorer Behandlingsplan Mål og metoder