Introduksjonsgruppe kognitiv terapi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Oppmerksomhetstrening
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Fra prøving og feiling til
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE:
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Dialogen som pedagogisk verktøy
Tirsdag 18. november Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet.
-av familieterapeut Hege Aitken
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Dette er Raskere tilbake
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Anbefalinger for videre henvisning etter tuberkuloseundersøkelse med Mantoux-metode Smitteverndagene Folkehelseinstituttet 26. mai 2005 Brita Winje Rådgiver.
Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Stress, utbrenning, mobbing
Psykiatri i Sykehjem Alderspsykiatri i Helse Vest Mars 2004
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
kurs i depresjonsmestring
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Kognitiv terapi i praksis med fokus på depresjon Innlegg på psykiatriveka 2016 Egil W. Martinsen.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
Torgeir Lindvig1 KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE: Definisjon av kognitiv terapi: Definisjon av kognitiv terapi: Triade:Tankene påvirker følelsene.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Erfaringer med kurs for eldre i mestring av depresjon Av Carina Ryssdal Ergoterapispesialist og leder for Alderspsykiatrisk Poliklinikk for Troms og Finnmark,
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
- Ta kontakt med kursledere:
Holdninger.
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no

Formål Introdusere grunnbegrepene i kognitiv terapi Forståelse av den kognitive behandlingsmodellen Bruk av den kognitive modellen Bli kjent med gruppekonseptet (NB: det tas kun opp generelle, ikke individuelle, problemstillinger i introduksjonsgruppen) Grunnbegrepene danner rammeverket for behandlingen, og forståelsen av disse og av modellen, er vesentlige for å kunne nyttiggjøre seg denne tilnærmingsmetoden.

Definisjon kognitiv terapi Kognitiv terapi er en samtalebehandling der tanker/tolkninger (kognisjoner) står i sentrum, og der det legges til grunn at tankene/ tolkningene styrer følelser, adferd/handlinger og kroppslige reaksjoner.

Kjennetegn ved kognitiv terapi Strukturert, kort- og mellomlang tid Aktivt samarbeid: behandler veileder pasienten, hypoteser undersøkes nærmere - eksponering Målsetning – konkrete mål (og delmål) Her-og-nå Mestring av, fremfor bortfall av, symptomer Disponerende, utløsende og vedlikeholdende faktorer viktigere enn årsak Hjemmeoppgaver: pasienten jobber med oppgaver mellom timene Mestring: realisme vs. idealisme (bortfall av symptomer)

Kognitiv adferdsterapi – ABC-modellen A C B A: situasjon B: tanke/tolkning C: konsekvens

Kognitiv adferdsterapi: angstmodellen Situasjon (A) Tanke/tolkning (B) Adferd (C) Følelse (C) Kroppslige reaksjoner (C)

KAT/CBT: angstmodellen forts. Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner

Grunnbegrep Tanker /tolkninger – 3 nivåer Kompensatoriske strategier Grunnleggende leveregler Sekundære (situasjonsspesifikke) leveregler Negative automatiske tanker Kompensatoriske strategier

Grunnleggende leveregler Oppfatning/overbevisning om oss selv Oftest oppstått gjennom gjentagende samhandling med andre mennesker (læring) Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige, gjerne begge deler samtidig, men der den ene er mer styrende enn den andre.

Sekundære leveregler Bygger på grunnleggende leveregler Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige Aktiveres i spesielle situasjoner Hvis … så …

Negative automatiske tanker (NAT) Tanker som styrer følelser og adferd Raske, automatiserte, og oftest ubevisste Uhensiktsmessige

Kompensatoriske strategier Opprettholder uhensiktsmessige grunnleggende og sekundære leveregler «Trygghetsskapende adferd», ofte unngåelse, kan være inntak av rusmidler Kompensatorisk: «selvforsvar»

Kognitiv adferdsterapi - utvidet modell Grunnleggende leveregel Sekundær leveregel Situasjon Negativ automatisk tanke Adferd Følelser Kroppslige reaksjoner

Fra kursbok: Kurs i mestring av depresjon (KiD)

Kognitiv kasusformulering - angst Personalia Hovedproblem Kritiske hendelser/utløsende forhold ved debut Problemliste Relevante dysfunksjonelle grunnleggende leveregler Forhold ved oppveksten som spiller inn Vedlikeholdende faktorer Behandlingsplan Mål og metoder