Oversikt Introduksjon til Diversity Icebreaker (DI)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hva er Smart™.
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Klima for kreativitet og innovasjon
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Opprettholdende faktorområder
Motivasjon Din motivasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
KOMMUNIKASJON.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Modellkommunene Hva er unikt?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Kompetanse for mangfold
Samhandling og prosessledelse
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
VERDENS BESTE VERTSKAP
Utskrift av presentasjonen:

Diversity Icebreaker® er DNV-sertifisert som utviklingsverktøy for seminarbruk

Oversikt Introduksjon til Diversity Icebreaker (DI) Det klassiske DI-seminar Effekten av DI Tilleggsmateriell Fordelene ved å bruke DI i din bedrift

Introduksjon til DI 2. Seminar et unikt konsept for kommunikasjonspreferanser annerledes enn andre klassiske verktøy DI er rask, samlende og gjør aktiv bruk av humor Blå (oppgave), Rød (relasjon) and Grønn (forandring) Sosiale konstruksjoner i seminaret som en «bottom-up prosess» 2. Seminar Skape en felles forståelse av egne og andres perspektiver og erfaringer. Spørreskjema Kartlegging av preferanser

Introduksjon til DI Lett å bruke Lett å forstå Vitenskapelig validert og relabilitetstestet Sertifisert av Det Norske Veritas Utløser raskt humor og entusiasme Fargene skaper en praktisk modell for samhandling

Det klassiske DI-seminar DI blir benyttet i grupper, organisasjoner og konferanser Klassisk seminar: ca. 1 – 2 timer Seminaret består av 4 trinn: Utfylling og scoring av spørreskjema 1. Inndeling av deltakerne i tre grupper 2. Gruppe-presentasjoner 3. Åpen diskusjon og læringsprosess 4.

Det klassiske DI-seminaret Trinn 1: Veiledning med utfylling av skjema Enhver kombinasjon er OK så lenge summen blir 6: 6-0-0 5-1-0 4-2-0 4-1-1 3-2-1 2-2-2

Det klassiske DI-seminaret Trinn 1: Veiledning i forhold til skåring av skjema Legg sammen scorene i de blå rutene og skriv svaret ved siden av den blå boksen og på forsiden Den samlede score for Blå + Rød + Grønn=84

Det klassiske DI-seminaret Trinn 2: Inndeling av deltakerne i 3 grupper For å få like store grupper kan man oppmuntre noen deltakere til å delta i andre grupper enn deres dominerende farge (bruke sin sekundære farge) “Hva er styrken/e til din farge i samspill med andre?” “Hva er styrkene til de to andre gruppene, separat beskrevet?”

Det klassiske DI-seminaret Trinn 3: Gruppepresentasjon Hva kjennetegner de andre fargene? (en farge av gangen) Deltaker – observatør perspektiv Følelse av gruppesamhold Aktiv bruk av humor

Det klassiske DI-seminaret Trinn 4: Læringsprosessen Åpen diskusjon: “Hva har vi lært?” Positive forventninger om en god dialog Man kan bidra på forskjellige måter i ulike stadier av prosessen Økt forståelse for gruppedynamikken Vi har skapt vårt eget «språk» Din forskjell er min utfordring Ingen farge er bedre enn andre Kategoriene er komplementære og egalitære Det er OK å være forskjellig hvis dette blir oppfattet positivt av andre Mennesker opptrer ulikt i forskjellige situasjoner

Klassisk DI seminar Skaper nysjjerrighet om egne og andres synspunkter Deltakerne utvikler ny kunnskap om seg selv og andre gjennom gode dialoger og direkte involvering Begrepene Rød, Blå og Grønn bidrar til en gjensidig anerkjennelse av forskjeller. Gir en positiv læringsprosess som nesten er uforglemmelig

Effekten av DI Forbedrer kommunikasjon og dialog Fremmer fleksibilitet og og kreativitet Styrker tillit og forventning om å bli respektert Skaper positiv gruppedynamikk Forsterker selverkjennelse Forbedre sosialt samspill

Effekten av DI Fremmer nysgjerrighet på andre og vilje til å lytte Bringer inn en felles begrepsforståelse Bidrar til konfliktløsning Skaper psykologisk trygghet for eksperimentell læring Fremmer verdsettelse av mangfold

Fordeler ved å benytte DI i din organisasjon Diversity Icebreaker-modellen gir mulighet for å arbeide videre med begrepene i ulike retninger; ledelse, team, kreativitet, samhandling, kunde interaksjon, med mer. DI fungerer på tilsvarende måte på alle nivå i organisasjonen Spørreskjemaet er tilgjengelig på 19 ulike språk

Fordeler ved å benytte DI i din organisasjon Team, Prosjektarbeid og Innovasjon ANVENDELSESOMRÅDER Bevissthet om ulike roller Skaper en positiv anerkjennelse av unikhet Felles forståelse og tillit FORANDRINGER DET SKAPER Effektivt teamarbeid Kommunikasjon preget av åpenhet og tillit Bedre styring av kreative prosesser HVA GIR DET MEG?

Fordeler ved å benytte DI i din organisasjon Kommunikasjonstrening og Konflikthåndtering ANVENDELSESOMRÅDER Bedre forståelse av ulike kommunikasjonsstiler Åpen og presis kommunikasjon FORANDRINGER DET SKAPER Mindre konflikter Bedre samarbeid Tydeligere og lettere mottagelig tilbakemeldinger? HVA GIR DET MEG?

Fordeler ved å benytte DI i din organisasjon ANVENDELSESOMRÅDER Kick-off og events Utvikling av felles språk og forståelse En uforglemmelig felles humoristisk opplevelse FORANDRINGER DET SKAPER Mer effektiv oppstart for en ny prosjektgruppe Gode forutsetninger for en meningsfull forbindelse mellom interessenter og prosjektmedarbeidere HVA GIR DET MEG?

Fordeler ved å benytte DI i din organisasjon Mangfoldsledelse ANVENDELSESOMRÅDER Lett forståelige kategorier som bidrar til å håndtere mangfold Et trygt arbeidsmiljø som fremmer tillit og åpenhet FORANDRINGER DET SKAPER Færre misforståelser Lik begrepsforståelse En positiv og inkluderende arbeidskultur HVA GIR DET MEG?

Fordeler ved å benytte DI i din organisasjon Selvinnsikt, Ledelse og Personlig utvikling ANVENDELSESOMRÅDER Økt selvrefleksjon Større bevissthet om kommunikasjons- og problemløsnings- preferanser FORANDRINGER DET SKAPER Motivasjon for egenutvikling og å ta lærdom fra sosialt samspill Ledere som forstår det sosiale samspillet i eget team HVA GIR DET MEG?

Fordeler ved å benytte DI i din organisasjon Tverrkulturell opplæring og konflikthåndtering ANVENDELSESOMRÅDER Nedbryting av kulturelle barrierer Et felles språk som fungerer på tvers av kulturelle forskjeller FORANDRINGER DET SKAPER «Bærekraftige» løsninger på kulturelle konflikter Mer effektive metoder for å håndtere internasjonale team, fusjoner og oppkjøp HVA GIR DET MEG?

Tilleggsmateriell

Referanser Eksempler: Statoil EDB Ergo Group Sintef Skanska Steria Helse Sør-øst Hafslund NHO Rikshospitalet Schibsted KS Universitets-sykehuset i Nord-Norge Statkraft Arbeiderpartiet Gjensidige Forsikring ISS Universitetet i Oslo Kværner NRK NTNU Aker Solutions Tine Universitetet i Tromsø Aibel Nærings- og Handelsdept. Larvik kommune Total Kristiansand kommune Kongsberg-Gruppen Fornyings- og administrasjonsdept. Lier kommune Telenor Sandefjord kommune Utenriksdept. Innovasjon Norge Statens Pensjonskasse Helse- og omsorgsdept. Gard Kunnskapsdept. NAV

Eier av Diversity Icebreaker – Human Factors AS Et internasjonalt konsulentselskap som ble etablert i 1993 Spisskompetanse innenfor teamutvikling, ledelse, kulturelt mangfold, kommunikasjon, prosjektledelse og måleverktøy Så vel praktisk som teoretisk orientert Åpen Innovasjonsmodell Generøsitet og åpenhet er kjerne/sentrale verdier 1995: Rød, Blå og Grønn ble etablert som kategorier for kommunikasjon 1997: Spørreskjemaet ble første gang tatt i bruk 2003: Seminarmodellen ble tatt i bruk

Eier av Diversity Icebreaker Human Factors AS Human Factors AS, Norway   www.human-factors.no Diversity Icebreaker Network på LinkedIn Diversity Icebreaker – International på Facebook