Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Anne Elisabeth Frode Beate og Eli på veilednings- oppdrag,to kommuner, seks skoler.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Et bilde av en offentlig leder..
Lørenskog Idrettsforening
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Hvordan lykkes med skoleutvikling
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Morgendagens kompetanse
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Norges Beste Barnehage
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Den gode skoleeier I Nes.
Nye føringer – nye muligheter
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Betre læringsresultat vår 2014
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Systematisk Observasjon av Lesing.
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE

-Kommune i Nord-Troms, ca 2200 innbyggere -3 skoler, ca 240 elever -3 barnehager -Debatt om skolestruktur -Organisasjons- og ståstedsanalyse -SWOT-analyse

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE Veiledere og veivisere -Positivt og engasjert veilederteam som «ser» oss -faglig oppdatert og mangfoldig kompetanse -helhetsforståelse (systemforståelse) - Kunnskap om endringstrategier/prosesser -Oversikt og tilgang til verktøy, maler, planer

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE • Samtaler • Drøftinger • Kritiske spørsmål • Tilgang til verktøy, maler, planer • Forelesninger (samlingene) • Skolevandring • Endringsledelse • Påfyll av kompetanse, oppdatert kunnskap (pedagogikk, organisasjonsutvikling og ledelsesteorier)

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE • Mangfoldig erfaringsdeling - Utviklingsplaner og satsingsområder Eksempler: • Skolenes milepælplaner • Klasseledelse • Sosial kompetanse- kjennetegn på godt læringsmiljø • Grunnmuren: Hensikt, Visjon, Verdier og Mål • Timeplanarbeid- tidsressurs fordeling • Endringshuset; ledelse av forandring og fornyelse • Plan for språkstimulering- lese og skriveopplæring • Skoleutviklingsplan og kompetanseplan (Nesset) • Ekstern skolevurdering • Skolevandring

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE Evaluering av samarbeidet med veilederkorpset Positivt: -Mer bevisst om hva som fremmer og hemmer utvikling, ryddighet og struktur i utviklingsarbeid og utarbeiding av konkrete tiltak- evaluering av egen praksis -Skoleeiers rolle er blitt mer synlig - Våre 3 skoler er kommet nærmere hverandre for å drøfte innholdet i kåfjordskolen, samarbeid med Skjervøy kommune som har skapt fagnettverk i N-Troms Utfordringer: -Tidsstyring -Manglende engasjement fra skoleeier (politisk nivå) -Opplevd skolestrukturdebatt som forstyrrende Tiltak: -Kåfjordsskolen skal dele med hverandre det vi har utarbeidet, maler, planer osv -En kåfjordsskole- drøftinger :hva skal være felles/ ulikt? -Utarbeide Strategiplan/ kvalitetsplan for kåfjordsskolen

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE • Ekstern skolevurdering • Positivt å få en bekreftelse på at vi gjør mye bra, -skolene i Kåfjord er gode! - spesielt positivt å få tilbakemeldinger om at foreldrene er fornøyde med skolens arbeid • Positivt å få konkrete tilbakemeldinger på utviklingspotensialet der vi bør bli bedre • Utfordringer: • Implementering av utviklingsarbeidet i hele personalet

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE Veien videre 3-årsperspektiv ( ny skolestruktur vedtatt, bygging av felles ungdomsskole) Kvalitetsplan ( som signaliserer det vi vil med skolen) -Visjon for kåfjordsskolen- (fokus på faglig kvalitet og trivsel) -Kjennetegn på hva som er kåfjordsskolen Rolle- og forventningsavklaringer: skoleeier (politikere og adm nivå), rektorer, øvrige ansatte, foreldre, elever

Visjon for Kåfjordsskolen Dette vektlegges i Kåfjordsskolen - kvalitet - kompetanse - omdømme Kvalitet betyr: -kartlegge kompetanse på de enkelte skoler - kompetansen skal være kåfjord sin, og ikke den enkeltes skole - Tidlig tverrfaglig innsats - nettverksbygging Kompetanse betyr: -erfaringsdeling -foreldreskole Omdømmebygging betyr: -lojalitet til det som er bestemt -foreldresamarbeid -markedsføring via hjemmesia - opprettholde vårt gode rykte Kjennetegn på kvalitet: - gode overganger ( tidlig informasjon, involvering) - trivsel - resultat - skole som gir tidlig tilbakemelding til foreldre (undre eller bekymre) Kjennetegn: SKOLEEIERS KVALITETSPLAN som skal bidra til mestring og læring i grunnskolen Tiltak for å oppnå kvalitet:

Veien er lagt, vi vil møte utfordringer med konkrete tiltak HELHETLIG ORGANISASJONSENDRING - skoleeiernivå og skolenivå

Landet er annleis der du har budd vandra sveitta frose sett sola dale stige kverve og komma att landet er annleis når du veit her er røter Forfedrar Nils Aslak Valkeapaa ( )