Utviklingssamtalen – Vikhammer skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
TØYENSTANDARDEN.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Fra prøving og feiling til
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
VURDERING.
Skolebasert vurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Samarbeid mellom skole og hjem
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
De ulike samtalene Videreutdanning 18.okt Grete Sevje Grete Sevje 1.
LEKE,LÆRE,LE – sammen gjør vi det! Visjon Røyslimoen skole 2013.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Skolevandring.
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Ungdomsskolens egenart Skolens satsingsområder Permisjoner Fravær – vitnemål Vurdering - utviklingssamtalen.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Yrkesfaglig fordypning
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Foreldreundersøkelsen 2018
Velkommen til Apalløkka
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingssamtalen – Vikhammer skole Nettverkssamling NEA-regionen Utviklingssamtalen – Vikhammer skole Anne Marie Steinnes og Helle Vollan 03.04.2017

Nettverkssamling – NEA regionen Bakgrunn Sammenslåing av to skoler med ulike praksiser i forhold til utviklingssamtalen Ekstern vurdering Prosjektet ”Vurdering for læring” - Plan - samkjøringsteamet VBS og GS 2010 En jobb vi trodde ville bli enkel ble en utrolig spennende utviklingsarbeid hvor vi røsket i egen praksis, speilet opp mot det vi ønsket at praksisen vår skulle være, hvor vi etter hvert så konturene av noe nytt. 03.04.2017 Nettverkssamling – NEA regionen

Glansbildet Glansbildet - den gode utviklingssamtale.docx Kriterier Tegn ELEVNIVÅ Sjølvurdering Eleven er i stand til å gjøre ei sjølvurdering. –og kan bruke ulike metoder i sjølvurderinga . (jfr. Skolens prog.plan) Eleven kan si noe om eget arbeid (utvalgte) - framovermelding på eget arbeid. Den ”gode” elevsamtalen er gjennomført i forkant. Aktiv reflektert elev LÆRERNIVÅ framovermelding Lærer kjenner godt til elevens ståsted – forutsetninger for læring. Læreren har et godt system for dokumentasjon av læringsresultat Læreren gjør eleven aktiv i/under samtalen. Dialog lærer/elev. Læreren har fokus på konkrete framovermeldinger. Klargjøring av hovedfokus for samtalen (se topp). Lærer følger mal for utviklingssamtalen. FORESATTENIVÅ Ståsted/framovermelding Får informasjon om sitt barns faglige og sosiale ståsted, via dialog lærer/elev, dokumentasjon. Aktive foresatte som støtter eget barn i dets videre utvikling. Møter forberedt til utviklingssamtalen SKOLENIVÅ Forskrift Skolens plan/struktur (maler, hyppighet, dokumentasjon) Skolen gjennomfører pålagte utviklingssamtaler jfr. forskrift. Skolen har et system for gjennomføring og oppfølging. Skolen bruker maler for utviklingssamtaler. Det er klargjorte forventninger til hva den gode utviklingssamtalen innebærer overfor ansatte, elever og foresatte. 03.04.2017 Nettverkssamling – NEA regionen

Nettverkssamling – NEA-regionen Roller og ansvar Roller og ansvar i utviklingssamtalen Elev Rolle: Hovedpersonen under utviklingssamtalen Skal være aktiv i dialogen med kontaktlærer underveis i utviklingssamtalen   03.04.2017 Nettverkssamling – NEA-regionen

Nettverkssamling – NEA regionen Ansvar: Skal plukke ut utvalgte arbeider, og sammen foreldre gjøre en vurdering jf forberedelsesmal (Elevens forberedelses – mal) Levere tilbake utfylt ark ang forberedelse til utviklingssamtale i rett tid. Stille forberedt til utviklingssamtalen – gjennomgå utkast halvårsvurdering med foreldre Kunne si noe om hvordan en har jobbet med utvalgte mål siden sist møte Gi en selvvurdering i forhold til de valgte arbeider (hva, hvordan, hvorfor) – kunne si noe om egen læring, mestring og motivasjon Si noe om hva en er fornøyd med i læringa, og hva en trenger hjelp til videre fra lærer og foresatte Vurdere egen trivsel, orden og oppførsel Være aktiv i utvelgelse av videre mål en skal jobbe med til neste møte 03.04.2017 Nettverkssamling – NEA regionen

Netteverkssamling – NEA-regionen Foreldre/Foresatte Rolle: Skal ha en passiv rolle i forhold til dialogen mellom lærer og elev Skal støtte eleven underveis i dialogen med lærer Melde område/tema som foreldre/elev mener bør taes opp med skolen (Elevens forberedelses – mal) 03.04.2017 Netteverkssamling – NEA-regionen

Nettverkssamling – NEA regionen Ansvar: Følge opp eleven og være oppdatert i forhold til skriftlig underveisvurderinger og tilbakemeldinger som er gitt fra skolen på elevens arbeider siden sist Bistå, og sammen med eleven plukke ut arbeider som skal vises frem på utviklingssamtalen Ha en dialog med eleven i utfyllingen av forberedelsesskjema til utviklingssamtalen og sørge for at den leveres kontaktlærer i rett tid Delta sammen med eleven i evaluering av utvalgte mål fra sist møte Gjennomgå med eleven halvårsvurderinga som sendes hjem før utviklingssamtalen Støtte eleven i utvelgelse av mål for neste periode Sørge for å ta kontakt med kontaktlærer mellom møtene dersom eleven ikke oppnår forventet læring eller sosial trivsel Gi tilbakemelding til skolen om det er et spesifikt område/tema som ønskes tatt opp under samtalen 03.04.2017 Nettverkssamling – NEA regionen

Nettverkssamling – NEA regionen Kontaktlærer Rolle: Møteleder Sørge i særlig grad for at det er dialog med eleven under utviklingssamtalen – stille åpne spørsmål Ha fokus på en positiv vurdering – si noe om hva eleven kan. Gi konkrete fremovermeldinger som hjelper eleven videre i utviklinga/læringa   03.04.2017 Nettverkssamling – NEA regionen

Nettverkssamling – NEA regionen Ansvar: Møtet starter med at lærer avklarer hvordan samtalen er tenkt gjennomført Benytte mal for utviklingssamtale Etterspørre oppsatte mål som ble avtalt sist møte – og sammen med eleven og foresatte vurdere måloppnåelsen Ha oversikt over elevens ståsted, kompetanse og forutsetninger. Innhente informasjon fra faglærere og andre. Sørge for å ha oversikt over elevens ståsted i alle de kompetansemål og grunnleggende ferdigheter som skal vurderes til denne halvårsvurderinga Sende hjem utkast til halvårsvurdering til elev og foresatt før utviklingssamtalen (Halvårsrapport – mal) Gi konkrete vurderinger og fremovermeldinger på de arbeider/utvalg elevene har valgt å vise frem i forholdt til grunnleggende ferdigheter. Drøfte med eleven hvilke mål som det skal jobbes med til neste møte/i neste periode og sørge for at disse blir skrevet ned. Ferdigstille halvårsvurderingen - sendes hjem. Skal inneholde mål for neste periode. Foreldreinnlegg skal føres inn. 03.04.2017 Nettverkssamling – NEA regionen

Rutiner i forhold til utviklingssamtalen RUTINER I FORBINDELSE MED UTVIKLINGSSAMTALEN 03.04.2017 anledning

Forarbeid til samtalene Forutsetninger for å få gjennomført utviklingssamtalen ut fra ”ny”mal: Gode rutiner for dokumentasjon av elevens ståsted og måloppnåelse Gode rutiner for tilbakemeldinger til hjemmet på faglig og sosial måloppnåelse og kompetanse Eleven jevnlig får konkrete framovermeldinger Lærer fører fravær – timer og dager Eleven kjenner til og utfører selvvurdering Hvordan skal vi arkivere og dokumentere elevenes arbeid?   Må-arbeid: Kontaktlærer skal sørge for å innhente informasjon og opplysninger om elevens ståsted og utvikling fra timelærere, faglærer og SFO 03.04.2017 Nettverkssamling – NEA regionen

Nettverkssamling – NEA-regionen Gjennomføring Kontaktlærer setter av arbeidsøkt med elevene i sin kontaktlærergruppe. I arbeidsøkta starter arbeidet med forberedelsesskjema - hvor eleven bestemmer seg for hvilket basisfag og hvilket arbeid som skal få fokus i utviklingssamtalen Eleven fortsetter og ferdigstiller forberedelsesskjemaet sammen med foreldre. Lærer starter arbeid med utkast til halvårsrapport. Lærer sender ut invitasjon og informasjon til utviklingssamtalen senest 14 dager i forkant Når elevens forberedelsesskjema er kommet i retur flettes informasjon og vurdering inn i utkastet til halvårsrapport Ferdig halvårsrapportutkast sendes med eleven, som sammen med sine foreldre bruker denne i forberedelse til utviklingssamtalen Samtalen gjennomføres – se eget skjema for roller og ansvar i utviklingssamtalen Utviklingssamtalen gjennomføres i november og mars/april 03.04.2017 Nettverkssamling – NEA-regionen

Nettverkssamling – NEA regionen Etterarbeid Halvårsrapport ferdigstilles. Ved uenighet mellom elev, foreldre og lærer om elevens ståsted og utvikling dokumenteres dette. Nye mål for neste arbeidsperiode skal skrives på. Sender hjem 2 eks av halvårsrapport med underskift av lærer. Elev og foreldre skriver under og returnerer 1 eks tilbake til skolen. Kontaktlærer fører dokumentasjon på gjennomført utviklingssamtale på eget skjema 03.04.2017 Nettverkssamling – NEA regionen

Brosjyre – informasjon til foreldre Brosjyre utviklingssamtalen Hva er en utviklingssamtale? Hvorfor har vi utviklingssamtaler? Hvordan foregår utviklingssamtalen? Når er utviklingssamtalen? Halvårsrapport / dokumentasjon Roller og ansvar 03.04.2017 anledning