Laste ned presentasjonen
1
Yrkesfaglig fordypning
Felles rammeplan på Agder
2
Grunnlagsdokumenter Forskrift: Veileder: Rammeplan YFF Agder:
3
Innholdet i rammeplanen
Innledning Formålet med YFF og organisering Regionale prioriteringer og virksomhetsmål Fra forskrift til rammeplan Vurdering og dokumentasjon Vedlegg – maler og kommentarer til malene Felles plan for HMS-opplæring – retningslinjer, maler og kommentarer
4
For skolene i Agder gjelder
Rammeplanens vedlagte maler skal brukes. Faglærer YFF har ansvar for å følge opp elevene i arbeidspraksis Avtale om arbeidspraksis er skriftlig (skole/elev og arbeidsplass). Skolene sender inn til utdanningsavdelingen de lokale læreplanene.
5
Lokale læreplaner Det skal utarbeides lokale læreplaner med kompetansemål fra læreplaner for opplæring i bedrift og Vg3 i skole, eget utdanningsprogram eller andres. Opplæringen skal foregå i samsvar med disse. Elevene skal få et reelt valg mellom flere lokale læreplaner. Mal for lokal læreplan se s , kommentarer s 9.
6
Individuell læreplan Mal s Kommentar s 9 Dersom opplæringsbok (elektronisk) brukes, kan evt. skjema her erstatte rammeplanens mal. Skolen skal arkivere individuell læreplan i elevmappa. Merk at eleven har ansvar for å ta vare på individuell læreplan i YFF og dokumentasjon på utført arbeid. Kan etterspørres av opplæringskontor og bedrift når lærekontrakt skal tegnes.
7
Samarbeidsavtale elev/skole og arbeidsplass
Mal s Kommentar s 9 Merk at skolen skal gi grunnleggende HMS-opplæring før praksis og at arbeidsplassen skal ha dokumentasjon på dette (se ellers retningslinjer for HMS-opplæring s 28).
8
Vurdering Se kap. 5: Vurdering og dokumentasjon, s 8. Skolen har ansvar for underveisvurdering og for å sette standpunktkarakter (måloppnåelse jf. individuell lp. og valgte Vg3-mål) Dersom YFF brukes til opplæring i bedrift, skal fylkeskommunen legge til rette for at skolen samarbeider med bedrift om vurdering. Tilbakemeldingsskjema fra arbeidspraksis: Mal s 25 Kommentarer s 10 Vedlegg til kompetansebevis er faglærers ansvar, s 26 for mal som kan brukes.
9
Oppfølging av fravær Både opplæringsansvarlig i bedrift og faglærer må samarbeide tett. Forsentkomming utover 15 min. regnes som fravær. Faglærer tar vare på elevens fraværsdokumentasjon og har ansvar for varsel ved fare for overskridelse av 10 %.
10
Plan for HMS-opplæring (s 27)
Skolen og arbeidssted skal samarbeide: Skolen - generell HMS-opplæring Arbeidssted – spesielt for utdanningsprogrammet og arbeidsstedet Husk dokumentasjon! Se retningslinjer, maler og kommentarer til utfylling s
11
Ros og ros! Evaluering må til for at verden skal gå fremover! Planen prøves ut dette skoleåret. Deres erfaringer er verdifulle ved neste korsvei.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.