4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Elevvurdering og tilpasset opplæring i lys av ny vurderingsforskrift
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Samling 2. april 2009 Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Didaktiske analysekategorier
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Mål og læring hos elever
Velkommen til et nytt skoleår!
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Vurdering og undervisning
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet (sør)

Program workshop Progama del taller 7. april Kl. 12 – 13 Diskusjon og refleksjon ”Vurdering for læring”. Først i grupper, deretter i plenum Kl. 14 – 16 Introduksjon til taller.  Hva gjorde vi sist?  Hva er mål og innhold denne gangen?  Litt om ordinnlæring og tilegnelse av grammatiske strukturer i fremmedspråk v/ Berit  Arbeid i gruppe, par eller individuelt: Utarbeide læringsaktiviteter / undervisningsopplegg

Program workshop Programa del taller 8. april Kl. 9: Jobbe videre i taller. Kl. 12:00 – Presentere aktiviteter og opplegg i plenum:  Presentere aktiviteter/opplegg laget i taller.  Erfaringsutveksling Læringsaktiviteter/undervisningsopplegg: Hva har fungert bra / dårlig i din spanskgruppe dette skoleåret?

Spørsmål før samlingen: Tenk over dette før samlingen: - I hvilken grad er elevene mine klar over hva de lærer? - Hvor mye ansvar får elevene i forhold til å bestemme læringsmål? - Hvordan gir du tilbakemeldinger (summativ vurdering) og fremovermeldinger (formativ vurdering) underveis i opplæringen? Vurdering for læring

Hvordan tilrettelegger du slik at eleven - blir bevisst egen læring? - bestemmer læringsmål? Notater:

Hvordan gir du tilbakemeldinger? (fremovermeldinger) Notater:

Underveisvurdering: • skal fremme læring og utvikle elevens kompetanse • danner grunnlag for tilpasset opplæring Kjennetegn på måloppnåelse: • sier noe om i hvilken grad eleven har oppnådd kompetansemålene • beskriver kvaliteten på det eleven mestrer (i forhold til kompetansemålene) x?id=64600&epslanguage=NO ect.aspx?id=67999&epslanguage=NO Noen begreper:

Lærerens rolle Tilbakemeldinger til eleven. Skriftlige ferdigheter:  Hvilke type feil skal læreren rette?  Når skal læreren rette på feil?  Hvordan rette feilene?  Gi eksempler på ulike typer tilbakemeldinger man kan gi.

Lærerens rolle Tilbakemeldinger til eleven. Skriftlige ferdigheter:  Hvilke type feil skal læreren rette?  Når skal læreren rette på feil?  Hvordan rette feilene?  Gi eksempler på ulike typer tilbakemeldinger man kan gi.

Essensielle spørsmål i vurdering for læring  Hva er den mest effektive måten å gi tilbakemeldinger på for å oppnå læring hos elevene?  Hvordan kan eleven nyttegjøre seg best mulig av tilbakemeldingene?

Elevens rolle Elevens respons på tilbakemeldinger: Hva kan eleven selv gjøre for å utvikle sine språkferdigheter? Gi eksempler.  lage egen regelbok

Elevens egenvurdering  Hva er målet for elevens refleksjon rundt egen læring?  Hvordan kan elevens egenvurdering gjøres? Gi eksempler.  Har du erfaringer med bruk av Språkpermen?

Medelevvurdering  I hvilken grad bruker du medelevvurdering i din spanskundervisning?  Hva synes elevene om denne type vurderingsform? Eksempler og erfaringer: