Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

Teknologidirektør Asbjørn Høivik Lyse Energi AS
Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
TIDE BUSS Erfaringer fra drift av gassbusser Adm. direktør Idar Sylta
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Hva er Fretex ?.
Klima og fallskjermhopping
Styrearbeid i Norwegian
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Anker Grøvdal Fjord1 MRF
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Putt en ku på tanken eller i kjelen
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Gass som drivstoff Behovet for renere drivstoff Gassløsningen
The Norwegian Timor Leste
Vilje •Politisk. BRUK AV BIOGASS I ØSTFOLD •Fylkeskommunen skal bruke sin innkjøpsmakt som et virkemiddel for å nå fylkeskommunale mål på klima, universell.
Drift av Vmware ESX Server for HiST
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
UTNYTTELSE AV NATURGASS I NORGE Carsten Sørlie Interconsult ASA
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
1 Årsmøte NFF Tromsø, 1.juni.2007.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Behandlingsanlegg for:
Naturgasseminar Seminar om bruk av naturgass i transportsektoren i regi av Sør-Trøndelag fylkeskommune Innlegg fra adm direktør Arne J. Nymo,
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Fornybar kraft og varme
Barents NaturGass AS Barents NaturGass AS
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Gigantbestilling 222 nye fly –
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Ressursoptimalisering eller problemløsning
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Presentasjon for Aukra
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Innspill vedrørende Helse Vest IKTs prismodell Per Nordenson fredag Sak 060/06 Vedlegg 1.
Nordisk biogasskonferens
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
Miljøvennlig bruk av naturgass i industrien Offisiell åpning av Gassnova Marit Larsen, adm.dir Tel-Tek.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Et perspektiv på teknologivalg Steinar Madsen, styreleder i Kolumbus AS.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser Rune Jelsa Lyse Gass AS 071107

Kolumbus Rogaland Kollektivtrafikk, er et fylkeskommunalt selskap. Selskapet ble etablert 1.1.2002. Her jobber rundt 30 ansatte med å planlegge, administrere, markedsføre og informere om rutetilbudet, samt utvikle nye produkter som skal gjøre det attraktivt å reise kollektivt Målsetning Rogaland Kollektivtrafikk, med merkenavnet Kolumbus, har som oppgave å gi et best mulig kollektivtilbud med buss og båt i Rogaland.

Kolumbus gjennomfører anbudsrunde for buss i Nord-Jæren 2002 Anbudene inneholder en marginalpris for bruk av 15 naturgassbusser. Det er første gang i Norge det innhentes markedspris for bruk av naturgassbusser. Resultatet av anbudskonkurransen er kort oppsummert: Årlig tilskudd redusert med ca 20-25% 10 % flere rutekilometer Bedre busstandard/ nyere busser Miljøeffekt ved at posisjonskjøring er redusert med 40 % samt nyere vognpark med lavere utslipp Mulighet for naturgassdrift med marginalkostnad på kr 2,29 pr. km Resultatet ble til slutt negativt for naturgassbusser

Kolumbus gjennomfører anbudsrunde for buss i Nord-Rogaland 2005 Anbudsgrunnlaget inneholder en opsjon på 15 gassbusser. Opsjonen blir gjort gjeldende. 1.1.06 startet ny anbudskontrakt for drift av bussrutene på Haugalandet. Haugaland Buss, et datterselskap av Tide, driver nå ruteproduksjonen på Haugalandet.. Bussparken gikk over fra å være en av de eldste til å bli en av de nyeste i hele landet. Blant bussene finnes 16 nye gassbusser.

Kolumbus gjennomfører anbudsrunde for buss i Sør- Rogaland 2006 Anbudsgrunnlaget inneholder en opsjon på 35 gassbusser. Opsjonen blir realisert Kontraktsperiode starter 01.01.08. 35 gassbusser kommer i drift april 08

Lyse Gass bygger fyllestasjon for 35 gassbusser på Revheim

Grunnlag for satsing på nye områder Etablert gassnett bestående av 50 km høytrykks sjørør og 400 km distribusjonsnett. Denne infrastrukturen gir i tillegg mulighet for utnyttelse av biogassressurser i regionen.

Teknologiutvikling gir lavere utslipp Effekt av teknologi-utvikling Euro 3 Euro 4 Euro 5 Naturgass % IVECO Cursor CNG 8000 Engine Performance Emission Comparison to the Legal Limits Ref. M.Seifert, NGV 2002

􀂾 No single fuel pathway offers a short term route to high volumes of “low carbon” fuel. 􀂈 Contributions from a number of technologies/routes will be needed. 􀂈 A wider variety of fuels may be expected in the market

Hvorfor naturgass til transportformål Naturgass til transportsektoren reduserer miljøutslipp lokalt og globalt - NÅ Teknologien er etablert Naturgass er konkurransedyktig på pris Naturgass som drivstoff har et bredt anvendelse område og vil danne grunnlaget for senere introduksjon av biogass og hydrogen som drivstoff.

Vi gleder oss til 2008 Kultur skaper vekst Derfor er vi en stolt støttespiller av Norges største kulturarrangement!