Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gigantbestilling 222 nye fly –

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gigantbestilling 222 nye fly –"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gigantbestilling 222 nye fly –
hva vil det bety for miljøet? Tore Jenssen Flåtesjef

2 Nye fly skal sikre fremtidig konkurransekraft
Totalt 274 nye single-aisle Airbus og Boeing på ordre 8 nye Dreamlinere – leveres fom neste år Boeing 100 Boeing 737 MAX8 100 Airbus A320neo 28 % redusert NOx 8 % redusert fuel forbruk 8 %edusert CO2 utslipp 20 % redusert maint. cost Vs. 1 generasjon NG 68 % redusert NOx 20 % redusert fuel forbruk 20 % redusert CO2 utslipp 25 % redusert maint. cost % redusert støy Vs. 1 generasjon NG 68 % redusert NOx* 20 % redusert fuel forbruk* 20 % redusert CO2 utslipp* 23 % redusert maint. cost* % redusert støy* - *ved vårt valg av motor Vs. 1 generasjon NG

3 Gamle fly og høy kost en trussel mot mange flyselskaper
Fremtidens konkurranse avgjøres her…

4 Dreamliner operert av lavprisselskaper vil gi nye reisemønstre
30 % lavere driftskostnader 20 % lavere drivstofforbruk Destinasjoner Kostnadseffektivt fly + kostnadsledende selskap = halvering av billettpris Markedsledende rekkevidde Kan nå 90% av verdens byer direkte fra Oslo 4

5 En av Europas mest miljøvennlige flyflåter
Miljømål: redusere utslippene med minst 30 prosent pr passasjer i perioden 2008 til 2015 Reduserer utslippene med 5 prosent hvert år siden 2008 Snittalder under 5 år Slide: 5

6 75% støyreduksjon sammenlignet med dagens mest moderne fly

7 Revolusjonerende reduksjon i NOx og CO2

8 Allerede i dag* møter vi CAEP8** regulativet med 10% margin
* Ny Boeing produsert etter august 2011 **CAEP8/NOx regulativet implementeres i 2014 for neste generasjons motorer

9 MAX og NEO betyr 720 000 tonn redusert CO2 pr år sammenlignet med dagens teknologi

10 Gammel teknologi er kostbart for både miljøet og bunnlinjen

11 The best asset secures the lowest seat cost
Boeing Dreamliner vs. Airbus A (same number of seats) Reduction in fuel consumption with Dreamliner Oslo – Bangkok – Oslo: Appr liters (90 liters per passenger/ NOK per round-trip) Oslo – New York – Oslo: Appr liters (60 liters per passenger/ NOK per round-trip) Annual emissions reduction with the Dreamliner Oslo – Bangkok: tons CO2 Oslo – New York: tons CO2 Airbus A Boeing Dreamliner

12 NEW aircraft outperform older (fra 2011)
Boeing W 2011 vs vintage NOK 220 million savings in 2011 Boeing W vs. MD-80 NOK 1,250 million savings in 2011 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.61 billion 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 3.64 billion Winglets (3-5 %) EFB (1 %) Tech insert (2-3 %) 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.39 billion 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.39 billion CFM Evolution (1-2 %) Carbon brakes (0.5 %) Aerodynamics (1 %) Lighter interior (0.5 %) Sources: Boeing Fuel consumption based on Norwegian’s average distance and 80% load factor

13 Neste generasjon fly vil utkonkurrere andre transport alternativ

14 Fremtidens fly vil ha 50% lavere utslipp og biofuel vil bli fremtidens drivstoff
20 % – 25 % reduksjon gjennom endringer i flyets utforming 15 % – 20 % reduksjon gjennom motorutforming 10 % reduksjon gjennom effektivisering av trafikkontroll Kilde: Advisory Council for Aeronautics Research in Europe/ CFM International

15 Oppsummering Norwegians nye # 50 snart klar for levering


Laste ned ppt "Gigantbestilling 222 nye fly –"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google